Hallo, Drie weken na mijn bevalling ben ik helaas in het ziekenhuis beland met een ernstige infectie van mijn baarmoeder en eileider waarvoor ik met twee soorten antibiotica per infuus behandeld moest worden (Amoxicilline en Flagyl). Vanwege de Flagyl is de borstvoeding tijdelijk vervangen door flesvoeding en ik ben gaan kolven, wat gelukkig heel goed ging meteen (100-200 cc per 10 minuten kolven...ik heb grote borsten en veeeeeeel melk!) Ik baalde natuurlijk wel stevig, want na 3 weken en consult lactatiekundige had ik net de BV technieken goed aangeleerd. Een voordeel is wel dat de tepelkloven die ik had nu kunnen genezen tijdens het kolven. Over een paar dagen wil ik de borstvoeding weer opstarten, maar ik ben bang dat ik weer meteen kloven krijg omdat mijn tepels nog altijd geplet uit de strijd kwamen bij de borstvoeding... Volgens de lactatiekundige kwam dat doordat mijn dochtertje zoveel melk binnenkreeg dat ze de tepel ging afklemmen. Ik moest dan het kinnetje omlaag drukken maar dat hielp eigenlijk niet veel. De rest van de aanlegtechnieken doe ik volgens mij nu wel goed. Ik wissel van houding (liggend, madonna of rugby), let op grote hap, zorg dat ze goed tegen me aan ligt met het hoofdje iets naar achter en kin goed tegen mijn borst. Ik haal haar af als het pijn gaat doen of als ze sabbelt/lange pauzes neemt (na 10-15 minuten) maar desalniettemin blijft mijn tepel er geplet uitkomen... Ik vraag me af of er nog een manier is om haar te leren dat ze niet moet klemmen of misschien zijn er trucjes voor om dit te voorkomen? Misschien hebben jullie adviezen waardoor ik de borstvoeding kloofvrij weer kan opstarten... want dat zou wel fijn zijn na 3 weken pijn en een ziekenhuisopname..... Alvast heel hartelijk bedankt voor het meedenken!
hoi, wat balen zeg, dat je in het ziekenhuis kwam... voel je je nu weer opgeknapt? ik denk dat je het beste toch een lactatiekundige mee kunt laten kijken ter plekke. dan zien jullie wat er gebeurt en wat je daar aan kunt doen. bij klemmen (vaak door heftig toeschieten bijvoorbeeld) kun je proberen dat heftige toeschieten op te vangen voor haar, en daarna aanleggen. De houding die ik in dergelijke gevallen veelal adviseer is de rugby, kun je lichte druk op de onderkaak geven, goede houvast bieden (wanneer je borsten zwaar zijn, kunnen ze ook te zwaar zijn voor haar! geef haar goede steun en zorg dat ze niet bedolven raakt onder het gewicht van je borst) en zorg dat ze goed gesteund is. Voelbaar goed gesteund. Kindjes die zich niet gesteund voelen gaan nl ook klemmen om houvast te creeeren. oja, en zorg dat de borst droog is en haar kinnetje ook, zo glijdt ze minder makkelijk af, waardoor ze speling krijgt om de tepel minder diep te pakken en af te platten. succes, heidi margit
Beste Heidi Margit, Dank je wel voor je antwoord. Ik kan zeker wat met de tips over voldoende steun bieden en borst droog houden. Door de heftige toeschietreflex en het 'melkoverschot' liep de melk er steeds meteen uit waardoor haar wangetjes en mijn tepel al helemaal nat waren... En mijn tepel zakte inderdaad steeds uit. Ik ga het allemaal proberen. Gelukkig ben ik inmiddels weer thuis en ga ik de BV over een paar dagen opnieuw oppakken. Ik hoop dat ze de borst wil! Heb je nog tips voor mij voor het geval dat ze de borst niet zo lekker meer vindt? (wat ik me niet kan voorstellen natuurlijk... die flesvoeding stinkt echt zo erg!) Kunnen we gewoon weer overstappen of moet ik nog ergens specifiek op letten? Het kolven lukt nog steeds goed (met Medela Lactina), soms heb ik een wat pijnlijke toeschietreflex maar de productie is pirma, ongeveer 1 liter per dag! Dat is al vanaf dat ik moest gaan kolven. En dan kolf ik steeds maar 10 minuutjes en heb ik nog steeds 'straaltjes' en geen druppels... ik heb mijn best gedaan geen overproductie te creeren, maar of dat gelukt is...? Mijn dochter drinkt ca. 800 cc flesvoeding wat eigenlijk teveel is voor haar leeftijd/gewicht (ze is 4300 gram nu). Dus volgens mij is ze gewoon gewend aan grote hoeveelheden... Ik ben benieuwd wat je ervan zegt. Groeten, Yule
Hoi, Fijn dat je weer thuis bent! Om terug te gaan aan de borst, ik denk niet dat het een probleem wordt, als ze jouw voeding ruikt! (grapje) Misschien een tip om haar aan te leggen als ze nog niet echt huilt van de honger? dan kan ze een paar keer proberen met vacuum vasthouden. succes, heidi margit
Hoi, Fijn dat je weer thuis bent! Om terug te gaan aan de borst, ik denk niet dat het een probleem wordt, als ze jouw voeding ruikt! (grapje) Misschien een tip om haar aan te leggen als ze nog niet echt huilt van de honger? dan kan ze een paar keer proberen met vacuum vasthouden. succes, heidi margit
Haha, nee dat denk ik ook! Morgen ga ik weer beginnen en ik ga idd proberen haar aan te leggen als ze geen schreeuwende honger heeft, evt eerst voorkolven en dit aan haar geven met de fles. Ik ben benieuwd! Ik hoop dat het gaat lukken want ik heb het wel gemist hoor, de borstvoedingsmomentjes. Fles is soms best handig maar heel vaak ook niet (kind overstuur moet je eerst nog een fles maken... )