Hallo, Mijn zoontje van nu 7 weken huilt best veel overdag... Ik heb contact opgenomen met het consultatie bureau en nu blijkt dat hij ws te weinig voeding binnenkreeg. ik gaf hem nog steeds 90 cc flesjes ( 100 cc dus). dit omdat ik gekeken heb naar het aantal cc wat hij mag hebben in totaal, gedeeld door het aantal flessen per 24 uur. en het feit dat er op de pakken van nutrilon staat dat hij eigenlijk maar 6 flessen mag van 90, en als ik over zou gaan naar 120, maar 5 flessen! Aangezien hij er nog 7 drinkt,durfde ik niet over te stappen naar 120 cc. Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik onzeker ben hierover en ik wil hem niet overvoeden.. Nu zei het consultatiebureau dat ik alle flessen 120 cc moet geven, en de volgende tijden. 6-10-13-16-19-23 uur. Zij hoopte dat als hij nu overdag meer binnen zou krijgen hij misschien de nachtvoeding ook wel af zou gaan bouwen. Ze zei dat hij eigenlijk 6 voedingen van 120 moest krijgen dus, maar incl de nachtvoeding komt hij nu op 7 flessen. Overdag slaapt hij niet veel ( in mijn ogen) maar vanaf de namiddag en savonds juist wel. Neem vandaag... geslapen 7-8 uur, 9-10, 12-13.30 uur, en nu ligt hij dus eigenlijk vanaf 15.00 uur al te slapen! Ik heb hem om half 5 wakker gemaakt voor zijn flesje ( het flesje van 16 uur dus eig), maar deze drinkt hij slapend op en na een boer ( slapend) leg ik em weer meteen in bedje, waar hij nu dus nog slaapt. maar nu vraag ik me dus af... zouden jullie em dus wel of niet wakker maken? en ik lees wel eens mensen die zeggen hij krijgt 6 voedingen, laatste om 23.00 uur en dan zie ik wel hoelaat hij weer komt, meestal om 3.00 uur ( bijvoorbeeld) maar dan krijgt hij er toch 7 of snap ik het nu even niet? Sorry voor het warrige verhaal... maar hoop dat jullie mij kunnen helpen! Hij weegt nu trouwens ongeveer 4,5 kilo... liefs!
Hoi, Altijd een lastig parket, maar waarom zou je hem voor de fles van half 5 wakker maken? Misschien is hij zijn ritme wel aan het verleggen. Als je het loslaat en maar ziet wanneer hij komt dan lukt het misschien wel om 6 flessen ipv 7 te geven. Wel heb ik van de kraamhulp te horen gekregen dat je met flesvoeding minimaal 2,5 uur tussen de voeding moet hebben zitten. Ik zeg dus gewoon zelf laten komen, schema hebben veel baby`s nog niet dus daar hoef je je echt geen zorgen over te maken . O ja, ik zou zelf wel max. 4 uur tussen de voedingen laten (overdag), wat zou betekenen dat je op 6 flessen per 24 uur uit zou komen. Als je de dag op hetzelfde tijdstip begint dan kan het zijn dat je op die manier een beetje ritme krijgt, garanties heb je natuurlijk nooit. Stel dat je de dag om 8.00uur begint dan zou je het volgende schema in theorie kunnen krijgen: - 8.00uur - 12.00uur - 16.00uur - 20.00uur - 23.00uur - ? En dan begin je weer met tellen om 8.00uur `s ochtends. Dan heeft hij dus keurig 6 flessen op in 24 uur. Hopelijk snap je iets van mijn verhaal
ik snap em Maar in de morgen red hij het niet om 4 uur er tussen te laten... en omdat ik dan bang ben dat hij we weinig cc binnenkrijgt overdag ( zoals t consultatiebureau dat zei) pffff vind het zo moeilijk!
De richtlijn is als volgt; minimaal 120cc, gemiddeld 150cc en maximaal 180cc voeding (=is de klaar gemaakte voeding, dus water+schepjes) per kg per 24 uur. Voor jullie; 150 x 4,5 = 675 en max 180 x 4,5 = 810 ( liever niet de max geven, zodat je 'ruimte' houd) Voor 7 voedingen is dat 96cc, max 115cc voeding. Voor 6 voedingen is dat 112cc en max 135cc Bij mij is ook vaker gezegd; 'hij hoort zoveel flesjes van zoveel te krijgen' wat jij nu dus ook hoort. Dat is een richtlijn gebaseerd op zo snel mogelijk, zo groot mogelijke flessen. Beide kinderen trokken zich er niets van aan en dronken vaker een flesje. Ik geef liever een klein flesje op verzoek dan een plons in zo'n kleine maag en snachts niets 'mogen' geven ivm te veel voeding, maar wel een brullend kind omdat hij het nog niet red om langer tussen 2 voedingen in te laten. Ik zou overdag maximaal 4 uur tussen de voedingen in laten. Waarom? Omdat als er langer tussen zit heb je kans dat hij overdag gaat 'doorslapen' en snachts wil bijtanken. Met 7 voedingen, 100cc geef je al heel netjes voldoende voeding! Dus teweinig is het zeker niet. Ga geen 7x 120 cc geven (=135) want dat is voor nu teveel. Als een kindje met minder voedingen kan, laat hij dit doorgaans vanzelf merken! Als ik je verhaal lees ben je vooral onzeker gemaakt door het cb, wat jammer! Wat is de reden dat je belde?
Omdat hij zooo veel huilt, en ik op de pakken van nutrilon lees dat hij qua gewicht en meer moest en minder flessen. dus vandaar dat ik voor advies heb gevraagd.. Ik heb wel voor mezelf besloten dat ik em, in de avond ( 16.30 of 19.30 uur) hem niet perse wakker ga maken om te voeden. tis zo moeilijk! pfff
Huilen betekend niet per definitie honger. Huilen kan zuigbehoefte zijn, ongemak, pijn, mama-honger etc etc of honger. In sommige gevallen zal meer voeding juist meer problemen veroorzaken. Meer voeding dan de max die ik aangaf per dag kan schadelijk zijn. Als je grotere flessen gaat geven moet je minder flessen gaan geven. Hoe wil je een jonge baby dwingen minder flessen te laten drinken? Het verstandig uit te zoeken wat nu daadwerkelijk de oorzaak is van het huilen. Krampjes? Reflux? Pijn? Als het echt honger is zijn er andere opties dan over de maximum voeding heen te gaan, opties die minder (of dus niet) schadelijk zijn.
ik ga toch niet over het maximum heen?! Ze zei alleen dat 90 flesjes te weinig was voor hem... en dat het kan zijn dat hij daardoor de hele dag door honger heeft... daarom zei ze, probeer het uit, vandaar... nu doe ik om de 4 uur 120 cc en dat houdt dus in dat ik 5 flessen overdag geef, en 1 nachtfles. 6x120 cc krijgt hij dus...
Bij 6 flessen van 135 (120/4) zit je op de max, maar ga je er inderdaad niet overheen. Echter jij had het over dat hij 7 flessen nodig had.
ik heb een dochter van 6,5 week die ook veel huilt dus snap je helemaal! ga eerst uitzoeken of je mannetje idd honger heeft. mijn dochter gaat zoeken als ze honger heeft en op haar handjes sabbelen en uiteindelijk begint ze te huilen. drinkt je zoontje de flessen helemaal leeg??? zodra ze hier de flessen leeg drinkt en na de fles eigenlijk nog wel wat meer wil dan hoog ik op mij is verteld dat een baby niet te veel drinkt. als er te veel in gaat dan komt het er wel weer uit. hier is het een rommeltje een lekker ritme heeft ze niet maar ze krijgt om 23:00 uur de laatste fles en dan om half 6 of om 6 uur de eerste weer ze komt dan zelf. daarna krijgt ze na 4 uren weer en dan begint hier de ellende...... mijn dochter heeft hoogstwaarschijnlijk verborgen reflux en nadat de huisarts heeft overlegt met de kinderarts zit ze nu op dieetvoeding voor reflux kindjes. ik moet zeggen dat dat al een wereld van verschil is. ik zit veel op internet te zoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn. wat je het beste kan doen is een boekje maken. schrijf daar alles in op. dat doe ik sinds vandaag. hoe laat word hij wakker hoe drinkt hij zn fles hoeveel drinkt hij wanneer p bed hoe lang slaapt hij. enz enz als jij het idee hebt dat je kindje honger heeft geef hem gewoon wat extra. ik zou als hij de 90 cc leeg drinkt gewoon 120 geven en dan moet hij de eerste fles eigenlijk 110 opdrinken. zodat hij voldoende heeft om er 4 uren tussen te laten. heeft hij dat niet en komt hij eerder dan gewoon weer eerde een fles. ze gaan vanzelf dan wel een moment pakken waarop ze langer slapen. hier is het 6 uur 10 uur 1 uur 5 uur 8 uur 11uur dat ze meestal de fles krijgt. dus zoals je ziet zijn er maar 2 voedingen waar 4 uren tussen zitten. na de voeding van 10 uur kan ze het vaak niet vinden totdat ze de voeding van 1 uur gehad heeft. en na de voeding van 5 uur kan ze het vaak niet vinden tot de laatste voeding. heel veel succes weet hoe lastig het is. maar een tip die ik kreeg van mn kraamverzorgster is volg je gevoel!! een moederinstinct doet heel veel. dus luister naar het stemmetje in jezelf en stem af met je kindje. kijk hoe hij reageerd zo herken je de verschillende huiltjes en weet je wanneer hij pijn heeft en wanneer hij honger heeft of moe is. (is even oefenen)
Hier wil ik even op inspringen. Dit is miscchien bij een gezond kindje, maar niet bij alle kindjes. Een maag kun je oprekken. Als een baby geboren wordt heeft deze een mini maagje, daarom geef je de eerste dagen ook zo weinig. Door steeds iets meer te geven vergroot je de maag. Hoe groter hoe meer er in kan. Er zit uiteraard wel een grens aan, maar deze zal zeker niet gelijk zijn aan wat voor een mens 'gezond' is. Een baby met reflux wil dolgraag drinken en zal ook alle hongersignalen afgeven. Drinken geeft verzachting. Dus pijn = drinken. Een baby zal dus op deze manier een grotere maag krijgen. Ik spreek uit eigen ervaring. Het cb gaf mij het advies om 5 a 6 (!) flessen van 180/6 te geven voor een baby van 7 weken met een gewicht van 5 kg (5.080). Volgens richtlijnen mocht hij toen 750 cc en max 900cc. Met 6 flessen kom je op 1200 cc per dag! Zijn zogenaamde 'honger' werd veroorzaakt door pijn en zijn drinkgedrag veroorzaakte pijn, maar spugen deed hij niet. Geen mondje. Overigens heb ik dit advies niet opgevolgd en ben bij een ka terecht gekomen.
thanks voor het meedenken! ik zit nu dus op 120 cc om de vier uur. 5 flessen overdag en de nachtfles is de zesde... Wat vinden jullie van de nachtfles? ik kan die echt nog niet er af halen. hij slaapt echt nog niet door... of ik hem om 22.00-23.00 of 24.00 uur zn fles geef, hij blijft komen rond 3 uur... Watdenken jullie?
Dat klinkt toch helemaal goed? Keurig voor een kleintje van 7 weken En heel normaal hoor die nachtvoeding.Dat hoort er gewoon bij.
Nachtfles hoort er ook echt nog bij. Op den duur gaan ze deze verschuiven of zelf laten vallen. 6 flessen is al best netjes op deze leeftijd
je kindje weegt ong 4,5 kg.. 120 cc? Over mijn dochtertje werd toen bij de eerste keer cb gezegd dat ze nu ze 4 kg weegt 150 cc moet hebben.. CB loopt niet overal hetzelfde.. ik geef mijn dochter op verzoek haar voeding. als ik overdag merk dat ze minder drinkt probeer ik het minder. Was t niet zo dat ze 500cc per dag moeten hebben minimaal? zei de verpleegkundige hier met intake van cb...
Als hij s'nachts echt honger heeft is het prima toch de hoeveelheden zijn allemaal maar richtlijnen. Mijn dochtertje is bijna 9 weken en ik ben ook opnieuw aan t uitproberen. ze kreeg 6x150..maar dat leek te vaak..nu 5x150 aan t uitproberen en soms werkt dat prima en soms redt ze dat niet helemaal, nou dan krijgt ze al eerder iets 6x120 mag hij absoluut gewoon hebben..dus don't worry
Het is geheel afhankelijk van de combinatie gewicht en aantal flessen. Als jouw kindje graag 7 flessen drinkt kun je (en mag!) je simpelweg niet 150/5 geven. Dan kom je uit op 7x5=35 schepjes en totaal circa 1155cc voeding per 24 uur. (Het advies is doorgaans max 30 schepjes en 1 liter voeding per 24 uur ongeacht het gewicht) Een goede stelregel is dus; Per kg lichaamsgewicht 150cc voeding (= water + schepjes) per 24 uur. (Wel dus met een max van 30 schepjes) Bij 4 kg is het per 24 uur; 4 x 150 = 600 cc voeding. Geef je 6 flessen deel je dit door 6, geef je er 7 deel je dit door 7 Het cb heeft hiernaast nog een richtlijn die zij aanhouden met hoeveel flessen een baby per dag maximaal mag drinken. Echter vind ik deze richtlijn kind-onvriendelijk omdat elk kindje anders is en je dus per kind moet kijken. Als een baby langer 7 flesjes per dag drinkt, maar wel aan de richtlijn van totale voeding komt is er niets aan de hand. Het minimum is ook afhankelijk van het gewicht van de baby. De richtlijn voor het minimale voeding per dag is 120cc voeding per kg per 24 uur. Maar mocht je kindje op of net onder de minimum zitten moet je vooral de plasluiers en allertheid van je kindje in de gaten houden. Vb bij 4 kg is het minimum 480cc. Bedenk ook dat een pasgeboren baby, zoals mijn jongste met 2915 gram, echt geen 500ml voeding kreeg de eerste dagen!