Pffff, ik weet echt niet meer hoe ik nu verder moet met de borstvoeding nu ik ben gaan werken. Mijn dochter drinkt op mijn werkdagen (di, wo en vrij) 2 flessen van 180 cc. Per week is dat dus 1080 cc. Op deze werkdagen kolf ik 3 keer 80 cc. Dus 240 cc per dag en 720 cc per week. Daarnaast kolf ik op de 4 dagen dat ik thuis ben nog ongeveer 80 cc per dag tussen de voedingen door. Dat is 320 cc. Totaal heb ik dus 1080 cc nodig, en kolf ik 1040. Dat is 40 cc per week te weinig. Nu is dat niet zo veel, maar ik doe dit nu al bijna twee weken zo, en ik krijg die 40 cc er niet bij. Nu hoorde ik dus dat er morgen een vergadering is op mijn werk, en ik dus nog een extra keer 180 cc nodig heb. Nu heb ik niet accuut morgen een probleem omdat ik bijna een liter in de vriezer had toen ik weer ging werken, maar ik zal wel vaker een keertje wat langer moeten blijven. Of naar een verjaardag of ander evenement. Via de huisarts heb ik al een syntocinonspray gehad. Maar ik kolf nog steeds 80 cc per keer. Daarnaast was mijn dochter ook helemaal niet zo veel gegroeit de laatste maand. Gemiddeld zo'n 90 gram per week, dus erg minimaal. En straks wil ze natuurlijk nog meer voeding, ze blijft niet op 180 cc per keer. Het lijkt wel of mijn melkproductie niet meer meegroeit met de vraag. Wat zou ik nu nog kunnen doen om meer melk te krijgen? Ik wil zo graag borstvoeding blijven geven. Meer kolven zou ik echt moeilijk vinden, dat doe ik al een uur na de voeding als ik vrij ben. En drie keer op mijn werk ,wat me veel moeite kost wegens de drukte, iedereen weet dat ik er recht op heb, maar ze vragen steeds of ik eerst nog even dit of eerst nog even dat voordat ik naar mijn kolfruimte ga . Mocht een van de meelezeressen nog een tip hebben ontvang ik ook graag pb.
Hoi, Sorry dat je vraag even bleef liggen, Wat goed dat je zo goed bezig bent met kolven, door te spreiden op je werk en door op thuisdagen ook nog te kolven. Petje af hoor! Mag ik vragen wat voor een kolf je gebruikt? Dat kan nog wel uitmaken in hoeveel melk je aanmaakt. Misschien kun je even een week of twee 'upgraden' om het zo maar te zeggen en je productie een boost te geven? Kun je daarna weer even verder. Ik lees tussen de regels door dat je niet echt makkelijk op de juiste tijden aan het kolven kunt, klopt dat? probeer daar toch op te letten. Je kunt proberen in een schema te kolven om de productie op te voeren, soms wil dat nog wel eens helpen, gebruik dan onderstaand schema: kort masseren, dan 7 min. kolven, dan kort masseren, dan 5 min. kolven, dan kort masseren, dan 3-5 min. kolven. Heb je een enkelzijdige kolf, dan wissel je steeds van borst, dus iedere kant eerst 7 min. dan ieder kant 5 enz. heb je een dubbelzijdige kolf, dan daadwerkelijk de kolf even uit of van de borsten af. Op deze manier geef je je lichaam steeds het signaal dat er meer moet komen, omdat je het kolven onderbreekt. Mogelijk komt er niet direct meer melk, maar geef het even een paar dagen de tijd. Verder zou je borstvoedingsthee ter ondersteuning kunnen uitproberen? Syntocinon kan erg handig zijn om de melk te laten toeschieten, maar maakt niet meer melk aan....jammergenoeg! Succes, heidi margit
Hoi Heidi Margit, Hier ben ik weer even met een reactie. Ik ben met je tips aan de slag gegaan, maar het is nog niet ideaal. Ik kolfte met een handkolf. Ik heb nu sinds een week of twee de medela freestyle. Op mijn werk ben ik heel duidelijk op vaste tijden gaan kolven. Mijn tsr loopt nu prima, dus met de neusspray ben ik gestopt. Mijn schema loopt nu zo: Maandag donderdag zaterdag en zondag: 07.00 voeden 09.00 kolven (ong 80 cc) 11.30 voeden 14.00 kolven (ong 50 cc) 16.00 voeden 19.00 voeden 22.00 voeden Dinsdag woensdag en vrijdag (werkdagen): 07.00 voeden 10.00 kolven (ong 120 cc) 14.00 kolven (ong 80 cc) 16.00 kolven (ong 100 cc) 19.00 voeden 22.00 voeden Op mijn werkdagen drinkt Babet 2x gekolfte melk uit de fles. 1x200 cc om 11.00 en 1x200 cc om 16.00. Op werkdagen kolf ik dus 100 cc te weinig. Ik krijg de indruk dat mijn dochter een loopje met me neemt. Volgens mijn vind ze de fles wel makkelijk, en drinkt ze bij mij geen 400 cc tijdens kantooruren. Ik gebruik de avent flessen met speen twee. Ze is ongeveer 20 minuten bezig met een fles. Op zicht heb ik nu genoeg melk. Ze drinkt 1200 cc uit de fles per week en ik kolf 1420. Maar die 200 die ik nu extra kolf gaan ook altijd op wegens een avondje overwerk of een afspraak buiten de deur, of als ik in het weekend wat wil drinken. Ik ben voor mijn gevoel de hele dag kwijt aan voeden en kolven. Ik had zo gehoopt dat met de aanschaf van mijn superkolf alles veel makkelijker zou gaan. Maar mijn dagen draaien rond de melk . Ik wil echt nog niet opgeven, zeker niet nu ik die medela freestyle heb aangeschaft. Dat was toch een flinke uitgave waar we lang over gesproken hebben. Maar zo langzamerhand wil ik ook weer een beetje mijn vrijheid terug. Heb je nog tips? Ik kolf ongeveer 8 minuten. Daarna lijkt het ook echt op. Ook na een pauze of een massage. O,ja, ik heb wel een borstvoedingsondersteunend goedje van vsm wat ik met water moet innemen. Weet je waar ik borstvoedingsthee kan kopen?
hoi, fijn dat het beter lijkt te gaan, maar toch ook zo beperkend is voor je. ik denk dat je heel goed bezig bent. misschien kun je een paar dagen korter werken of vrij nemen, om volledig aan de borst te voeden (wisselvoeden) en dan nog nakolven. zodat je borstvoeding een boost krijgt. borstvoedingsthee kun je krijgen bij de tuinen of bij koffie en theewinkels of bij de betere reformzaak. ik stuur je ook nog pb succes, heidi margit