Hallo Mijn dochter heeft volgens mij ontzettend last van verstopping. Ze ligt af en toe enorm te persen en te kreunen in bed en poepen lukt de laatste anderhalve week alleen als ik haar buikje masseer en met haar beentjes beweeg en ze richting haar buikje 'druk'. Haar poep ziet er overigens prima uit, niet te dik of te dun. Isis krijgt borstvoeding van me, maar ik geef haar dat wel via een tepelhoedje. Helaas lukte het haar na de geboorte niet goed om aan te happen. De verpleegkundige in het ziekenhuis kwam toen hiermee en dat werkte beter. Nu lukt het mij tot nu toe helaas nog niet goed om haar zonder te laten drinken (al moet ik wel zeggen dat ik het ook nog niet heel erg fanatiek heb geprobeerd, omdat alles steeds gewoon goed ging en ik een erg tevreden baby had). Over het algemeen huilt mijn dochter nog steeds erg weinig, het is bij het persen steeds zo dat er dan een aantal persen komen en daarna een of twee snikken, en dan is ze weer een hele tijd rustig. Dus in die zin lijkt het niet alsof ze er heel veel last van heeft. Alleen gisteravond leek ze wel erg verdrietig en pijn te hebben. Vanmorgen is het me gelukt om haar een enorme poepbroek te laten vullen door haar dus te masseren en haar beentjes te bewegen. Fijn dat het op die manier is gelukt, maar het is natuurlijk niet ideaal om het steeds zo te doen. Nu heb ik een paar vragen: -Zou het kunnen dat het door het tepelhoedje komt? -Zo ja, heb je tips om daar vanaf te komen? -Zou het ook door mijn eten kunnen komen? -Zo ja, wat voor dingen kan ik beter laten staan en wat voor dingen zouden haar kunnen helpen? -Ik heb ergens gelezen dat een theelepeltje olijfolie voor de voeding aan zou kunnen helpen om de boel weer soepel te krijgen. Is dat zo en kan dat geen kwaad? - Zijn er nog andere middeltjes die zouden kunnen helpen? Ik hoop dat je antwoord weet op al deze vragen! Vriendelijke groet, Azeb
hoi, veel kindjes hebben last van de ontlasting, terwijl deze er gewoon uit ziet. het kan zijn dat ze veel lucht binnen krijgt. ik zou je met klem willen afraden om haar olijfolie te geven voor de voeding, daar is ze nog helemaal niet rijp voor om dat te verwerken. zelf nemen heeft naar mijn mening weinig nut, mocht je dat overwegen. blijf masseren, houd haar in een ronde houding (knietjes naar de buik) dat maakt het makkelijker. voor wat betreft het tepelhoedje: je kunt met tepelhoedje blijven voeden, let er wel op dat je dan mogelijk minder melk produceert. 1 of 2 x daags nakolven zou ik je willen aanbevelen. houd haar groei en luiers in de gaten. succes, heidi margit
Hoi! Dank je wel voor je reactie. Dat ze veel lucht binnen krijgt, dat zou best wel eens kunnen. Ze laat best veel scheetjes in elk geval. Gelukkig lijkt het poepen nu wel iets beter te gaan, ik hoef haar niet meer steeds zo erg te helpen. Meestal poept ze wel als ze bij ons op schoot zit, en dan vooral als ze me aankijkt en op mijn opgetrokken benen ligt. Dan zitten haar knietjes inderdaad richting haar buik, dat vindt ze wel prettig. Op het consultatiebureau zeiden ze ook al gister dat het er helaas een klein beetje bij hoort dat de darmpjes nog niet helemaal optimaal werken en dat het vanzelf beter wordt. Over mijn productie maak ik me eerlijk gezegd weinig zorgen. Isis krijgt er altijd erg makkelijk wat uit en als ik 's ochtends af en toe afkolf, dan komt er zo nog 100 cc (nadat ik gevoed heb) uit. En als ik eens een voeding oversla (afgekolfde melk laat geven door mijn man van een eerdere sessie) en dan zelf ga kolven in die tijd, dan komt er met gemak ruim 200 cc uit. In elk geval bedankt voor je antwoord. Inmiddels maak ik me zelf al een stuk minder zorgen, ook omdat ze minder ligt te persen en er minder pijn van lijkt te hebben. Groeten Azeb