Hoi allemaal, In november is bij mij een lisectie gedaan vanwege voorstadium baarmoederhalskanker (pap3a CIN III). In mei 2016 ben ik gestopt met de pil. Toen was mijn cyclus eigenlijk direct stabiel met 28 dagen. Maar na de operatie in november duurde mijn cyclus ineens 31 dagen en afgelopen maand weer. In december zijn we weer gaan proberen, dus ben ik weer ovulatietesten gaan doen en mijn ovulatie is dus inderdaad 3 dagen verschoven. Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? En hoe lang duurde het voordat jullie zwanger werden na de ingreep? Alvast bedankt!
ik had pap 3b en ook een lis behandeling. bij mij geen verschil in duur van de cyclussen. ik had na deze behandeling nog geen behoefte om weer zwanger te worden, ik droeg toen nog steeds het spiraaltje.
Zou je niet eerst wachten tot je goede pap uitslagen hebt? Moet je zelf weten natuurlijk, maar je hebt zeker geen garantie dat na een lis alles weer goed is. Ik heb zelf 2x een lis en daarna nog een conisatie gehad. Is wel 3-4 jaar geleden. Ben nu zwanger van de eerste, na 5 rondes. Mijn cyclus is verder altijd wel hetzelfde gebleven. Succes met alles
Bedankt voor jullie reacties. We hebben erover gedacht te wachten, maar de snijranden waren schoon en CIN III was het ergste wat ze konden vinden in het weefsel, dus wij hebben er wel vertrouwen in dat het goed is. Daarbij spelen nog een aantal andere factoren, namelijk dat we al een half jaar bezig waren en hebben moeten wachten vanwege onze vakantie naar een Zika-land. Daarbij hebben wij zoiets van: als het lukt zwanger te raken, wat maken dan die paar maanden extra nog uit voordat we de controle kunnen doen. Tevens kun je anders krijgen wat jij beschrijft: weer controle, weer niet goed, weer lis, weer half jaar wachten, weer controle, weer niet goed, conisatie etc.... Dan zijn we twee jaar verder zonder te mogen proberen en ik ben "al" 30. Gefeliciteerd met je zwangerschap! Fijn te horen dat het gelukt is en dat het dus niet perse problemen opleverd om zwanger te raken
Ik snap je wel hoor... ik was toen ook niet bezig met zwanger worden, maar bij mij ging het idd van 3a ,lis naar 3b lis, nog eens 3b , conisatie, dan krijg je het toch wel benauwd.. maar nu al jaren stabiel gelukkig. Ze zeggen ook dat het meestal niet zo snel "groeit" en er zijn ook genoeg gevallen waarbij het na 1 lis wel goed is natuurlijk. Ik hoop dat je snel zwanger mag worden en uiteraard je uitslagen in de toekomst ook goed zullen zijn. Er is in ieder geval goede kans om snel zwanger te worden na een lis. En een lis heeft volgensmij ook geen grotere kans op vroeggeboorte (dacht ik) , dat is na een conisatie wel het geval, maar ook daar zijn goede behandelingen voor en mijn bmh is nog steeds lang genoeg. Je kunt geluk en pech hebben, zou me in ieder geval geen zorgen maken over of je nu moeilijker zwanger kunt worden
Jeetje, jij hebt ook wel echt mega-pech gehad zeg! Heftig moet dat zijn geweest. Ik heb het al zo zwaar gehad met deze ingreep (vooral mentaal). Wat moet het heerlijk zijn om nu zwanger te mogen zijn! Het is je gegund. Bedankt dat je begrip hebt. Ik snap dat er mensen zijn die het onverantwoord vinden wat wij doen. Maar we hebben er echt goed overna gedacht. Als straks alles goed blijkt hebben we een half jaar voor niks gewacht. Daarbij: als het ons niet lukt, dan kunnen we eerder ons laten onderzoeken. Het zou een nog hardere klap zijn als we nu een half jaar moeten wachten, goede pap uitslag, dan na een jaar erachter komen dat er wat anders in de weg staat etc. We gaan er gewoon voor. Die paar maanden langer wachten voor een uitstrijkje is een risico dat we durven te nemen.
Meid, zolang je goed over welke beslissing ook nadenkt, os het toch goed. Ongeacht wat de rest vindt. Heel veel succes!! gaat vast goed komen!!
Hoi! Goed dat jullie er zo goed over hebben nagedacht... En je bent tenminste ook al geholpen. Er zijn misschien nu ook vrouwen die zwanger zijn of proberen te worden die wellicht ook CIN 3 hebben als ze een onderzoek zouden doen. En die dus nog met dat slechte weefsel rondlopen... Ik heb zelf in november een conisatie gehad wegens pap 3A en CIN 3 (en CIN 3 in twee lagen, waardoor ik conisatie moest krijgen ipv lisectie). Snijranden gelukkig schoon, maar wij wachten wel tot het volgende uitstrijkje. Wij hebben al een dochter en moet in februari toch nog een ingreep laten doen aan mijn gebit. In mei alweer controle, dus die paar maanden extra maakt voor ons niet uit . Wat betreft je vraag: mijn cyclus is niet veranderd, maar heb dan ook geen lisectie gehad.
Bedankt voor je antwoor Lana1986. Je hebt gelijk hoor, er zullen genoeg zijn die van niets weten. Ik was nog net geen dertig toen ik de uitnodiging voor het uitstrijkje kreeg en wij waren toen al een paar maanden bezig, had toen net zo goed al zwanger kunnen zijn geweest. Heb je veel last gehad van de conisatie? Dat is voor zover ik weet wat heftiger dan een lisectie. Hopelijk bij jou de controle ook in orde en zullen jullie na de andere ingreep snel zwanger worden!
Nou inderdaad Fennec, je had gewoon al zwanger kunnen zijn. En na de bevalling moet je ook weer zes maanden wachten tot het volgende uitstrijkje, dus wat dat betreft maar goed dat je nu tenminste de lisectie hebt ondergaan. En de kans dat alles gewoon goed blijft is natuurlijk groot! Bij mij is alles ook ontdekt door het bevolkingsonderzoek. Ben blij dat deze onderzoeken er zijn. Met de uitslag ben ik wel erg geschrokken hoor... Had jij zeker ook wel? Totaal geen klachten en dan ineens van die slechte cellen in je lichaam . Mocht de controle in mei niet goed zijn, dan weet ik ook nog niet wat we doen. Is denk ik ook afhankelijk van het gesprek met de gynaecoloog. Misschien dat we dan ook wel proberen weer zwanger te worden, want de tijd tikt ook gewoon door. Maar uiteraard ga ik niet van dit scenario uit en ga ik voor PAP 1 in mei . Ik heb nu geen last meer van de conisatie gelukkig, maar vlak na de ingreep was het wel nog weken gevoelig. Heb jij veel last gehad van de lisectie? Ik hoop dat 2017 jouw jaar wordt en je snel zwanger mag zijn!
Ja, ik heb het er psychisch erg zwaar mee gehad. Ik vond het heel surrealistisch. Was ontzettend bang dat ik kanker had, dood zou gaan etc. Ik heb ook last van gevoeligheid gehad na de ingreep, vooral met bukken en mijn knieën naar mijn buik toe trekken, maar dat gaat nu alweer veel beter gelukkig. Laten we hopen dat onze controles beiden goed zijn en we een gezond en vruchtbaar jaar tegemoet gaan!
Hier ook gehad, maar ook geen verandering in cyclus hierdoor. Lijkt mij ook geen verband tussen zitten, maar ik ben geen expert .
Begin nu inderdaad te denken dat het gewoon stom toeval is hoor Kris81. Ben jij daarna of daarvoor zwanger geweest?
Daarna, ik weet niet mee precies hoe lang daar tussen zat. Wel gewacht tot alles weer schoon was, na de lisexcisie bleek gelukkig dat het maar CIN 1 was. Het is alweer een tijdje geleden, vlg mij 2012/2013 dat dit traject liep.
Gelukkig allemaal goed gekomen. Dat is fijn om te horen! Je hoort soms verhalen dat door littekenweefsel de baarmoedermond kan worden afgesloten enzo. Dus ieder positief verhaal is welkom!