Hoi dames, Zoonlief doet nog steeds 3 slaapjes overdag. 's Ochtends was altijd ca. 2 uur, in het begin van de middag ca. 1,5 uur en eind van de middag standaard 45 minuten. 's Nachts slaapt hij meestal door. De laatste week of 2 slaapt hij steeds maar gemiddeld drie kwartier tot een uur. Op KDV dagen nog korter. Hij is op zich wel vrolijk, maar wordt totaal niet uitgerust wakker. Dat heeft me aan het denken gezet daarom vroeg ik me af: wanneer en hoe ging jullie kleintje over naar 2 slaapjes per dag?
Van mijn dochter weet ik het niet meer, maar mijn zoontje, nu 6.5mnd, begint nu af en toe 2 slaapjes ipv 3 te doen. Ook regelmatig nog 3. Ligt ook een beetje aan wanneer hij aan de ochtend begint enzo. Zou het gewoon eens uitproberen! Kijken hoe het gaat als je hem 2x in bed legt ipv 3x. Werkt het niet dan merk je dat snel genoeg.
Dank voor je reactie! Neem mezelf steeds ook voor om het te proberen, maar na zo'n dikke 2 uur begint hij echt heel erg moe en chagrijnig te worden. En dan voel ik me weer bezwaard om hem gedwongen op te houden . Volgens mij moeten ze zo'n 3 uur wakker kunnen blijven om naar 2 slaapjes te kunnen? Maar misschien kan het ook anders, dus vandaar mijn nieuwsgierigheid naar ervaringen
Daantje Ik vroeg het me ook af. Maar ik leg haar toch echt op bed als ze moe is. Ik ben Veel te bang dat ze anders compleet hyper en huilerig raakt en amper in slaap komt. Hier is ze elke dag om 6 uur wakker. Tijd 8 uur gaat ze weer op bed. Dat is dan al de eerste! Daarna varieert het van hoelang ze geslapen heeft.
Haha we zitten steeds in dezelfde fases hè Ik leg hem ook op bed als ie moe is hoor. Niet meteen, probeer het wel zo lang mogelijk uit te stellen, maar zodra of net voordat hij kribbig wordt. Dan slaapt ie wel meteen. Wacht ik langer, dan is hij over z'n slaap heen en is het feest. Maar ja, nu is hij dus continu moe omdat hij zo kort slaapt. Lastige cirkel om te doorbreken en waarschijnlijk weer zo'n tussenfase, waarin ze het allemaal net niet redden, maar het alternatief ook niet bevredigend is
Ons meisje is nu 9 maanden en zit nu ook al een tijdje op 2 slaapjes, soms 3. Zo doet ze 's ochtends een slaapje van 1 à 1,5 uur en smiddags vaak ook nog circa 2 uur. Eerst had ze dan ook nog een slaapje zo rond 5/6 uur. Deze is er af. Soms heeft ze die nog wel als ze wat eerder wakke was in de middag bijvoorbeeld en denk dat ze moe wordt. Je kunt eens proberen om dat late middag slaapje er af te halen als ze dat heeft..? Of in de middag misschien wat later naar bed te doen? Groetjes!
Hier met ruim 7 maanden. Maar dat ging gewoon vanzelf, ik heb daar niets aan gedaan. Hij werd 's ochtends wat later wakker, ging daar soms iets langer slapen, bleef tussen de middag langer wakker en uiteindelijk bleef er aan het eind van de middag geen tijd over voor een 3e slaapje. Het is helemaal niet gezegd dat als je hem langer wakker houdt, hij ook langer gaat slapen. Hij kan van oververmoeidheid ook korter gaan slapen...
Ik kijk het aan. S. wordt standaard om 6/630 wakker en is dan na 2,5 uur echt weer moe. Hij slaapt dan een uur tot 1,5 daarna gaat hij rond 12.30 naar bed en slaapt hij meestal nog tot 14.30. Als hij dan wakker wordt houdt hij het vol tot 19 als hij soms een uurtje slaapt dan niet en dan kan het zijn dat ik hem later nog een uurtje doe. Overigens lukt het meestal wel met dit schema. Op de opvang doen ze hem soms 3 keer naar bed. Gisteren wat van gezegd omdat hij om 17 uu ruit zijn bed kwam en dus ook niet meer naar bed wilde om 20 zat ik met een baby die pas om 22 ging slapen. Dat vind ik ook niks. Maar moe is moe dus ik let goed op de signalen en ben niet bewust naar 2 slaapjes gegaan.
Ik herken het nog van mijn zoontje.. Wat hier hielp was hem.op zijn buik laten slapen. Hij ging ook rollen en was sterk genoeg. Klinkt als een rare tip maar toen sliep hij dieper en langer en ging hij naar 2 slaapjes. Ik zag je topic en dacht wil het toch ff kwijt.
Hier ging het eigenlijk ook bijna vanzelf. Ik denk dat je het best kan proberen naar 2 slaapjes aangezien je aangeeft dat hij nu maar korte slaapjes doet. Hier het schema van mijn zoontje, misschien heb je er wat aan? 7:00 wakker 9:00 naar bed, slaap dan tot 10:30/11:00 13:00/13:30 naar bed, slaapt dan tot 15:00/15:30 Als hij om 15:00 wakker is dan geef ik hem zo rond 18:30 z'n fles en ligt hij 18:45/19:00 op bed ( slaapt dan weer tot 7:00 volgende ochtend) Hij begint zo rond 17:30 wel moe te worden, maar dan begin ik met eten geven, daarna in bad, flesje en naar bed, dus dan ben je toch constant bezig ( afleiding) Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Bedankt voor de reacties! Ik heb hem altijd gevolgd in zijn slaapbehoefte en dat blijf ik ook doen, maar in sommige gevallen kan het zinvol zijn om een beetje te sturen. Het risico daarvan is alleen dat oververmoeid om de hoek kan komen kijken. En dat wil ik nou net niet . Maar die korte slaapjes van nu zijn nou ook niet echt fijn voor hem, prima als ie genoeg heeft aan powernapjes, maar dat heeft ie overduidelijk niet. Vandaar dat ik dacht dat het misschien wel eens tijd kon zijn om van 3 naar 2 slaapjes te gaan, zodat hij 2 keer even flink kan tukken in plaast van meerdere keren kort. Maar ja, hoe we daar komen? Geen idee, de tijd zal het leren denk ik En waardoor ik ook aan het twijfelen gebracht werd: als ik aan mensen vertel hoeveel slaapjes hij heeft, krijg ik altijd standaard de reactie 'doet hij nog 3 slaapjes?! Zo hee!' Ehm, tja... ik vond dat juist wel lekker @Domiej: lief dat je dat wilde delen! Zoonlief is alleen niet zo van het buikliggen, wordt altijd heel snel heel gefrustreerd als ik hem op z'n buik leg hij kan zelf ook prima naar z'n buik rollen, doet het alleen zelden. Dus vermoed dat dat 'm helaas niet wordt
Dochter 9 maanden heeft volgens mij nooit 3 slaapjes gehad? Hahaha zolang doet ze dus al 2 slaapjes. Al een tijdje is dit ons ritme: Rond 7 á 8 uur wakker. 11 uur slapen 1 á 1,5 uur 15 á 16 uur slapen 1 uur En dan pas weer om 20:30 ongeveer. Ik laat haar lekker langer wakker want als ze vroeger gaat dan wordt ze nog wel eens eerder wakker. Soms doet ze zelfs maar 1 slaapje rond 1 uur s'middags maar slaapt dan wel 2 uur lang.
Hier ook overgegaan toen hij overdag korter ging slapen en 's nachts ook vaker wakker werd. Met 7 maanden sliep hij rond 10.00 en 15.00 1,5 - 2 uur. Na 1,5 - 2 maanden werd dit 11.00 en 16.00. Totdat hij overdag weer moeilijker in slaap kwam, maar kort sliep en 's nachts weer ging spoken, toen zijn we met 11 maanden overgestapt op 1x slapen. Met een slaapje laten vallen moet je waarschijnlijk even rekken, omdat ze gewend zijn om op een bepaalde tijd naar bed te gaan. Hier duurde dat vaak 1-2 weken en dan was hij helemaal gewend aan het nieuwe ritme. Alleen zit hij hier helaas nooit lang in hetzelfde ritme.
Haha, gewoon maar eens uittesten dus... zal ik van het weekend maar proberen. Lukt het niet, of als ik zie dat hij het gewoonweg niet volhoudt, dan laat ik het voor wat het is en zal hij het (hopelijk) zelf gaan regelen!
Nou, ik had mijn laatste comment nog niet gepost of hij heeft het zelf al geregeld gister 2 slaapjes van 2 uur en vandaag ook. En laatste fles dan wat eerder, en heb nu weer een uitgerust en vrolijk menneke
Hoe ging het vandaag Roln? Hier vandaag weer even 3 ivm heel vroeg wakker zijn, maar heb denk ik nog een oorzaak gevonden van die rommelige slaapjes: er is ineens een tandje door z'n eerste trouwens, dus ik ben trots hihi
Hier ook heel vroeg wakker. 5.15 uur. 6 uur flesje gegeven en 7 uur er weer in. Dus ook ik zat weer op 3! Oh een tandje! Hier nog niet geloof ik! Weer een mijlpaal!