Uitslag zaadonderzoek, wat houdt dit in?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Madeliefste, Nov 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Madeliefste

Madeliefste Niet meer actief

We hebben net de uitslag gehad van het zaadonderzoek van mijn vriend en het is als volgt:

Volume: 3,5ml
    Aantal: 31,5 miljoen
    PH: 7,5
    Viscositeit: normaal
    Homogene kleur
    Beweeglijkheid:
    - snel, beweeglijk: 0%
    - langzaam, beweeglijk: 51%
    - langzaam, niet beweeglijk: 16%
    - niet beweeglijk: 33%

Nu zegt de huisarts dat het goed mis is, klopt dat of is er nog hoop op een natuurlijke zwangerschap? Hij verwijst ons overigens door naar een fertiliteitsafdeling - uiteraard... Wat zouden we zelf al kunnen doen terwijl we op de wachtlijst staan?

Bah, wat een rotnieuws :(

2. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Hoi
    ons is ooit een keer uitgelegd dat er 4 klasses zijn:

A- zwemt snel en recht op zijn doel al
    b- zwemt wel, maar alle kant op en weet niet zo goed waar naar toe
    c- trilt een beetje en probeer zo vooruit te komen, maar doe dat niet echt
    d- dood.. (sorry)

voor ons een duidelijke uitleg

ik geloof dat je een totaal van 20mil in cat a&B samen moet hebben voor een natuurlijke bevruchting.
    Er zijn van allerlei middeltjes om het op te wekken, maar zou niet weten waar (ons probleem ligt bij mij)

suc6

3. Madeliefste

Maar als ik zo op internet lees, dan moeten de 1e twee samen meer dan 50% zijn en dat is wel het geval...en het aantal lijkt ook wel ok? En hij heeft net griep gehad, weet niet of dat nog echt effect heeft?

Nu maar wachten op de fertiliteitsarts - ellende :(

4. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    zodra hij koorst boven de 38 graden heb gehad, mag je geen sementest doen. (ook geen ivf)
    dat beinvloed de kwaliteit te erg!!

suc6

5. Madeliefste

Hmmm...ik weet niet of hij echt hoge koorts heeft gehad? Was vooral niet lekker/ziekjes. Zou dat die 0% kunnen verklaren? naja, ik moet maar niet hopen dat het daarmee te maken heeft gehad, anders valt het weer zo tegen. Nu wachten op wat de fertiliteitsarts/uroloog te zeggen zal hebben...zucht. Wachten is niet leuk!

6. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,480
    4,943
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind de opmerking 'goed mis' van je huisarts erg voorbarig en niet geheel terecht. Het idd zo dat a+b samen 50% moet zijn. Daar zitten jullie aan. 0% a is erg weinig, dat wel. Maar ik vind het geen kansloze situatie.
    Enne, niet afgaan op 1 uitslag hoor! Laat over een maand of twee nog eens testen.

Vitaminen en magnesium slikken.
    Visolie schijnt oom goed te.zijn.
    Stoppen met roken
    Geen strak ondergoed.
    Om de dag een zaadlozing. Dit schijnt nieuwe aanmaak te stimuleren.

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,480
    4,943
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Waarom zijn jullie na drie rondes al naar de huisarts gegaan?

8. Madeliefste

Ivm problemen van ml in het verleden, als kind al. Hij was er helemaal niet om deze reden, maar noemde het en toen stelde de HA een zaadtest voor. Met dit resultaat...

Vraag me trouwens wel af of het om aantal in totaal gaat (dan is het prima) of concentratie (aantal per ml, dan is het nl bagger). Ook alweer zo vaag!

Merah, weet jij iets over of die 0% puur door koorts kan komen en wat 'normaal' zou zijn in die categorie?

9. babytjuhh

babytjuhh Bekend lid

Jan 24, 2011
    630
    5
    18
    NULL
    NULL
    Niet voor iedereen helpt t om te stoppen met roken!
    Mijn lief is gestopt (na stoppen nog geen nwe semenanalyse gehad) en mijn gyn zegt dat het voor ons niet beter gaat worden dan ICSI ook niet door te stoppen met roken!
    Het hoort bij mijn lief... :(

10. Madeliefste

Wat rot meis :( Weten ze de oorzaak? En wat zijn zijn 'getallen'?

11. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Washet niet zo dat a&b die 50% moesten hebben met een minimum van 20mln. Dan kom je er net niet aan, 50% van 31 is 15,5ml.
    Mijn man zijn test was in 2007, dus weet het niet zo goed meer. In ons nieuwe zkh kregen we alleen de uitslag owwwwdas goed genoeg voor ivf.

12. Madeliefste

Die 'eis' heb ik zo nog nergens gelezen, dus geen idee? Maar ook dan scoort hij niet dramatisch slecht - ik lees kleinere aantallen...dus wie weet? We gaan proberen zsm een kopie te krijgen van de uitslag, zodat we de getallen eens goed kunnen bekijken, want wie weet heeft de huisarts alsnog onterecht wat hoop gegeven door dingen verkeerd voor te lezen. Ik hoop maar nergens meer op, en blijf gewoon klussen (om de dag het beste lijkt mij?) want mijn ei komt eraan ;)

13. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,480
    4,943
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    'Normaal' is meer dan 25% A OF meer dan 50% A+B.
    Jullie aantallen vind ik nog niet heel schokkend, al is het geen top-score. Dus er zal echt wel iets niet helemaal 100% zijn. Maar als daar bovenop je man nog eens ziek is geweest... ja, dan kan ik me heel goed voorstellen dat de A'tjes het loodje hebben gelegd...

14. panter1984

panter1984 Actief lid

Nov 6, 2012
    175
    2
    16
    Over de kwailiteit heb geen idee van, maar weet wel dat griep heel erg invloed kan hebben op kwaliteit van het zaad. Normaal gesproken is advies om over 3 maanden opnieuw te testen aangezien een man elke 2 a 3 maanden geheel nieuw zaad aanmaakt en daardoor de volgende keer hele andere waardes kan hebben.

15. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

Feb 4, 2011
    1,038
    0
    36
    NULL
    In veel ziekenhuizen zijn sinds vorig jaar de waardes aangepast aan de nieuwe criteria van het WHO, oa in het UMC heb je bij een semenanalyse nu deze criteria:
    (Vorige week moest ml nog 1 test doen omdat we overgestapt zijn naar UMC, dus vandaar dat het me opviel ;)):

Semen volume:1.5 ml
    Totaal aantal: 39 milj
    Aantal per ml: 15 milj
    Progressief beweeglijk A+B:32%
    Totaal beweeglijk A+B+C:40%
    Normale morfologie:4%

Dus nee, jullie uitslag lijkt dan echt niet zo slecht als de huisarts beweert op dit moment. Nu heb ik ook een slechte ervaring met de uitleg van een huisarts hoor.Inmiddels ruim een jaar geleden zei onze huisarts: Ja de kwaliteit is bij jullie iets verminderd, maar als ze het in het ziekenhuis bewerken gaat het zeker lukken.
    Niet dus, want we zitten rond de 0.4-1milj en ook nog 99% afwijkend sperma.

En op 1 semenanalyse kan je eigenlijk ook niet vertrouwen, om zeker te weten of er echt iets is moeten er minstens 2 gedaan zijn. Heel veel succes met wachten, en niet meteen de moed opgeven hoor :)

16. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

Feb 4, 2011
    1,038
    0
    36
    NULL
  17. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Dit is alleen zo met een regelmatig lozing van om de 2 dagen. Als je met man aan een betere nieuwe uitslag wil,werken dan weet je wat je de aankomende 3 maanden te don staat.;)

Dit hebben wij namelijk vorig jaar aan de orde gehad omdat ml was geopereerd. Wekregen precies 3 mnd na de operatie een nieuwe test, maar wel op het hard gedrukt aan het quota te houden, dus ook als jij geen zin hebt, moet je vent wel.
    Na de 3 mnd was de test weer goed en zijn we toen de eerste ivf ingegaan.

Bij ons is het net even ander, hij ziet het nu zo dat het quota behalen zijn deel van de ivf is en valt mij er niet mee lastig want ik onder ga al genoeg, en de andere zaken zou hij maar al te graag overnemen maar dat kan dan weer niet.
    Dus ook als jij even niet wilt....;)

18. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,480
    4,943
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #18 merah, Nov 24, 2012
    Last edited: Nov 24, 2012
    Helaas heeft Rijstate dit niet goed overgenomen uit de WHO (of misschien staat het zo wel in het arikel waarnaar je refereert, maar zo staat het niet in de manual van WHO zelf (2010), of er is een nog nieuwe versie waar ik niet van weet).
    De WHO spreekt over progressive motiliy (de oude A), non-progressive motility (B) en immotility (C).
    Volgens de nieuwe WHO moeten A+B groter zijn dan 40% en de A groter dan 32%.
    Wat Rijnstate op hun site schrijft is ook raar en tegenstrijdig. Ze schrijven 'Totaal beweeglijk A+B+C >40%'. De categorie C zijn dode spermatozoen, dus die bewegen helemaal niet, dus bedoelen ze misschien A+B?? Maar dan staat er 'A+B >32%'.
    Heel raar...

Maar goed, hoe het ook is, ben blij dat je doorverwezen bent. Ze doen daar vast nog wel een semenonderzoek. En mocht er echt verminderde kans zijn op een zwangerschap dan ben je alvast binnen!

19. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

Feb 4, 2011
    1,038
    0
    36
    NULL
    Om daar nog even op door te gaan Merah, ik vond het ook nogal vreemd, dus ben even verder gaan zoeken.
    Maar ik vind bij nhg artsennet ook de landelijke richtlijn en daar staat alsvolgt:

volume > 1,5 ml
    concentratie > 15 x 106 zaadcellen/ml
    motiliteit > 32% progressieve motiele zaadcellen (vroegere graad A en B)
    morfologie >4% zaadcellen met een normale morfologie
    totaal aantal >39 x 106 zaadcellen
    spermatozoa per ejaculaat

Dat tussen haakjes stond er al zo bij op artsennet overigens. Het lijkt erop dat Rijnstate toch gelijk heeft en dat er dus geen verschil meer wordt gemaakt tussen A en B, maar dat dit nu gewoon de progressieve motiele zaadcellen genoemd worden.
    De A+B moet dus nu gewoon 32% zijn ipv 50%, dit is wat ik er uit begrijp. Verschillende engelse sites bevestigen dat ook.
    Bij mijn IUI's werden de C'tjes ook meegeteld als 'bewegend', terwijl je daar verder niets aan hebt, omdat ze alleen 'op de plaats bewegen' en niet vooruit komen.

20. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,480
    4,943
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #20 merah, Nov 24, 2012
    Last edited: Nov 24, 2012
    Haha, zie nu dat ik een hele domme denk-fout heb gemaakt!!!
    Vroeger had je A, B, C en D.
    A+B zijn samengevoegd (progressieve motiliteit), C is non-progressive motiliteit (bewegend maar enkel op z'n plaats) en D is immotile dus dood.
    A+B moet groter zijn dan 32%, inclusief C >40%
    Ik had D overgeslagen in mijn hoofd...
    Rijnstate en WHO spreken elkaar idd niet tegen.
    Dank dat je er nog even op terug kwam!

http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789241547789_eng.pdf

Share This Page