wel of geen wiegje?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door minimee, 15 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Ik vroeg me eventjes af wie van jullie wel of geen wiegje heeft gebruikt nadat jullie kleintje is geboren?
    Ik twijfel namelijk of dat ik al dan niet een wiegje zal aanschaffen...
    Onze slaapkamer ligt pal naast de slaapkamer waar ons ventje zal komen te liggen, en als ik t in meters moet inschatten dan staat zijn ledikantje 2 meter van mijn kantje van het bed verwijderd. Met 3 voetstappen ben ik bij hem. Uiteraard zijn we natuurlijk van plan de deuren open te laten.
    Het is natuurlijk maar net wat je prettig vind of dat je wel of geen wieg aanschaft, maar wij hebben niet zo'n hele ruime slaapkamer en een wiegje wordt echt passen en meten. Daarbij zijn ze ook nog eens niet echt goedkoop, wat opzich niet erg zou zijn als je hem echt nodig hebt..maar als ik in 3 stappen bij mn uk ben, zou een wiegje dan echt nóódzaak zijn? Zijn er mensen die heel stoer hebben gezegd dat ze het zonder wiegje zouden doen en uiteindelijk na de geboorte alsnog gezwicht zijn ;)? En zijn er mensen die hun kleine ook meteen in zijn eigen bedje hebben gelegd, en hoe beviel dat? Ik wil borstvoeding gaan geven mocht dat (hopelijk) lukken, maakt dit nog verschil wel of geen wiegje ivm de nachtvoedingen?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hadden (en zullen hebben) een wiegje op onze slaapkamer. Onze kinderen hebben altijd de eerste weken (1-2 maanden) bij ons op de kamer geslapen.

Op de kamer van de baby staat ook een (familie)wieg (geschikt tot 6 maanden).. Daarna komt er een ledikant.

Wij hebben het wiegje trouwens geleend (kost niet!)

Voor bv is een wieg op de kamer wel heel makkelijk. Je reageert snel op de geluiden van je baby, legt snel aan en snel weer terug. Dat komt iedereens nachtrust ten goede.
    Een co-sleeper is ook een optie

3. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Ja zo'n co-sleeper heb ik idd naar gekeken,..dat leek me ook nog wel een geschikte optie. Alleen zijn ze best prijzig viel me op! Ook al gespeurd op Marktplaats, maar weinig te vinden helaas..

4. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Wij hebben een wiegje. Nu al 4 maanden. Ik vind het zeker een voordeel omdat je je kindje makkelijk leert kennen, zonder dat hij/zij eerst moet huilen.

Zeker met borstvoeding is het handig. Ik pakte hem in de eerste tijd uit zijn wiegje terwijl ik in bed kon blijven liggen. Ideaal.

Ik geloof overigens niet dat we minder goed hebben geslapen door het wiegje. Ik maak nu gewoon volle nachten tot de wekker gaat.

En als laatste: het is zo genieten om wakker te worden en naar je baby te kunnen staren. Heerlijk! Dat is ook de reden waarom hij er bij ons nog ligt.

5. Icnurse

Icnurse Actief lid

11 jun 2012
    282
    0
    0
    Bij ons ligt oms mannetje ook gelijk in de kamer naast onze slaapkamer. Wij hebben hem vanaf de eerste nacht in zn eigen kamertje laten slapen en dit ging super goed. Ook nog de babyfoon aan zodat we zeker weten alle geluidjes hoorden. De eerste nachten echt 100000x ons bed uit omdat je alle geluidjes nog moet leren kennen. Dat was wel een nadeel na een zware bevalling met veeel hechtingen..
    Maar toch heb ik er geen spijt van gehad en het ging prima!
    Ons mannetje nooit laten huilen en ik was en ben heel snel bij hem als er iets is.
    Ik denk dat je vooral moet doen waar je je goed bij voelt. Je kan het ook proberen en als je dan toch een wiegje wil alsnog door je man laten kopen?! Een vrienddin van mij heeft het ledikantje op haar kamer gezet weet niet of dat bij jullie mogelijk is dan hoef je geen wiegje te kopen..

6. bloem18

bloem18 Fanatiek lid

13 jun 2011
    1.463
    0
    36
    Noord-Holland
    Heb altijd geroepen, nee hoor wiegje hoeft niet. Ze gaat op haar eigen kamer in het ledikant. Tot het einde van de zwangerschap:D. Er moest toch opeens een wiegje komen, het ledikant is toch veel te groot? Snel een mooi via marktplaats aangeschaft. Uiteindelijk werd ze te vroeg geboren, 2 weken in het ziekenhuis gebleven en toen thuis moest ze zelfs naast mn bed staan, zo geschrokken van alles dat ik haar dicht bij me wilde hebben.

7. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Hier wel een wiegje. Praktisch met snachts voeden maar voornamelijk omdat ik hem/haar gewoon dichtbij wil hebben.

8. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik wilde eerste geen wiegje omdat ik het nut er niet van zag.
    Toch heb ik op advies wel een wiegje gekocht en ik ben hier zo blij mee!

Met borstvoeding is het super handig, je voelt/hoort het als de kleine net wakker begint te worden en kan hem dan meteen aanleggen.
    Ook nu in over ben gegaan op flesvoeding vind ik het nog handig, zodra hij een beetje begint te piepen doe ik zijn speentje weer in en tukt hij nog een paar uur :).

Ik zie er nu ook tegen op om hem in dat reuze bed neer te moeten leggen, het geeft mij een fijn gevoel dat hij dicht bij ons is.

9. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Wij hadden bij de eerste een wiegje op onze kamer (ook vanwege de bv) maar zetten bij de tweede het wiegje beneden in de huiskamer (want het is te mooi om ongebruikt te laten, haha) en hebben een co-sleeper gekocht bij Bed4baby.nl voor €100,-
    Je kunt ook een goedkoop ikea-ledikantje ombouwen tot co-sleeper trouwens, maar wij zijn niet zo handig, haha en zo'n ledikantje is wel breder dan de co-sleeper die wij nu hebben , dus daar moet je maar net ruimte voor hebben!
    Slaapjes overdag deed onze oudste trouwens wel in z'n ledikantje op de babykamer, zodat onze kamer intussen kon luchten enzo, dus we gebruikten een beetje allebei

10. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Oh ja, na een week of 7 à 8 werd ons wiegje een beetje krapjes (vooral door nogal beweeglijk babytje) en hebben we 'm ook 's nachts in z'n eigen kamertje laten slapen. Ik sliep daardoor wel wat beter 's nachts, maar uiteindelijk ging ons zoontje pas na 15 maanden goeie nachten maken (lees: de nacht niet meer in blokjes van ongeveer 2,5 uur verdelen :) )

11. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Voor onze dochter hadden we geen wieg. Ze heeft de kraamtijd in de bak van de kinderwagen geslapen op onze kamer. Daarna naar het ledikantje op haar eigen kamertje, daar sliep ze veel beter.

Voor onze zoon hebben we wel een wieg aangeschaft. Reden daarvoor is dat dochterlief nog in het ledikant slaapt en we de nieuwe baby niet als reden willen hebben om haar naar een groter bed te doen. Dat komt wel als ze er aan toe is. En we hopen natuurlijk dat dat is tegen de tijd dat zoonlief uit de wieg groeit ;)

12. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Wij hadden ook een wiegje. In de kraamtijd heeft hij bij mij op de kamergestaan. Daarna is het wiegje verhuisd naar de babykamer. Ons zoontje heeft er bijna een half jaar in gelegen. Ik vind een ledikantje zo groot in het begin.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hebben wel een wieg gekocht.... 25 euro op MP, plus nog 40 euro voor nieuw matrasje en hoofdbeschermer.
    Je bent nog "maar" 19 weken, dus je hebt nog even om te kijken naar een wiegje en evt andere zaken.

Onze kinderen hebben er tot bijna 6 maanden ingelegen. Het zoontje van mn zusje heeft er denk ik 2 maanden ingelegen, maar hij heeft eerst vier weken in het ZH gelegen. En daarna trok hij zich al snel op ... dus over naar het bedje,

14. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

29 sep 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier geen wiegje. Gewoon in ledikant, vond het zonde van het geld. Ledikant wel op onze kamer gezet. Geef bv. Dus 3 stappen en hij ligt weer in bed. Na 3 maand verhuisd naar zijn eigen kamer, 5 stappen verder. En geef nog steeds bv. Dit werkt prima. Wiegje is naar mijn mening, supersvhattig, maar naar mijn idee nutteloos. Baby is nu 6 maand en het gaat zo snel hoe ze groeien. Vind het zonde van het geld. Hoewel het wel heeeel erg cute staat. Misschien als ik de ruimte had dat ik het wel weer had gedaan. Maar dat heb ik niet.

15. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    hier ook zo ;)
    Eerst wilde ik het niet.. toen vond ik ineens het ledikant wel heel groot ogen, toch nog snel een wiegje gekocht.
    Zoontje te vroeg geboren, en thuis wou ik niets anders dan dat hij naast me stond. Met mijn hand door de spijlen, luisterend naar zijn ademhaling ;)
    Heerlijk!

16. oudjaarsvlinder

oudjaarsvlinder Niet meer actief

Onze dochter heeft 3 weken in de wieg geslapen, omdat het niet goed ging met slapen zijn we overgegaan naar de ledikant in eigen kamertje. In het ledikNtje ging toen veel beter.

17. Bonsje79

Bonsje79 Actief lid

6 jan 2013
    194
    0
    0
    Bij de eerste hadden we een wieg, maar die paste niet op onze kamer. Ze heeft de eerste nachten in de kinderwagenbak geslapen. Nu alleen een ledikant gekocht. Kinderwagenbak staat al helemaal opgemaakt voor de eerste nachten!

18. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een wieg gekocht op MP voor 30 euro (super leuke!) en die komt naast mijn bed te staan. Ik wou vooral een wieg uit praktische overwegingen: zodat ik 's nachts niet op hoef te staan. Als ik 2 of 3 stappen zou moeten zetten, omdat het anders niet past, zou hij net zo goed op zijn eigen kamertje kunnen slapen.
    En idd wat ook al genoemd is, het is makkelijker om je kindje te leren kennen. Wat mij betreft ook alleen een voordeel als hij direct naast mij staat en niet bijv. aan het voeteneind, aangezien ik -8 heb en hem dan toch niet kan zien. En dat zien is in combinatie met het horen een manier om de trekjes van je baby goed te leren kennen.

Het is in ieder geval wel extra geld (tenzij je een wiegje kunt lenen?), maar hoeft niet duur te zijn. Mijn wieg was 35 euro en bij de prenatale een matras gekocht voor 22 euro (nu in de aanbieding).

19. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Wij hebben een box laten ombouwen naar co-sleeper, door een vriend van ons. Goedkoop een box op de box getikt :)
    Ledikant past niet bij ons en ik wil de kleine straks graag bij me hebben, terwijl als het op eigen kamertje ligt, het alsnog op 3 stappen afstand ligt ;)

20. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Mijn man kon niet slapen met onze dochter op de kamer.. na 2 weken moest ze op haar eigen kamertje slapen.

gelukkig hadden we een wiegje kunnen lenen en hadden we m niet gekocht.. was beetje zonde geweest anders :)

Deel Deze Pagina