hoeveel pauze op een dag?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Essie28, 21 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Essie28

Essie28 Fanatiek lid

6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ik had gister een hele nare conflict op mijn werk.
    En nu wil ik weten wat mijn rechten zijn wat betreft aantal pauzes op een werkdag.

2. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Wij beginnen om half 9 beginnen met koffie, half uur lunchpauze en dan smiddags nog een koffiepauze. Om 5 uur zijn we dan vrij. Soms hebben we 's ochtends tussendoor ook nog wel een koffiepauze, maar die slaan we vaak over.

Wat was het conflict dan?

3. Essie28

Essie28 Fanatiek lid

6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ik werk in de apotheek en het is de laatste dagen enorm druk.
    Ben constant aan het lopen bukken en staan.
    Ik begin half 9 met werken en 10uur hebben wij een kwartier pauze (betaald )
    Daarna van 12 tot 1uur (onbetaald)
    En normaal gesproken om half 4 weer pauze van kwartier (betaald)
    Dus een paar collegas en ik gingen om half 4 pauzeren en daarna kwam de baas zij was helemaal boos omdat we pauze nemen terwijl het superdruk is.
    Dus ze zei heel kinderachtig dat we een kwartier langer moesten werken. normaal werk ik tot half 6. Ik was zo boos want ik ben zwanger ik moet wel mijn rust nemen want ik was echt bekaf.
    Ik was echt echt heel kwaad thuis aangekomen moest ik zelfs huilen. Ik dacht waarom houdt ze geen rekening met mij, terwijl ik zo hard werk elke dag met gebroken rug en harde buiken thuis kom.

Ik wil nu naar haar terug gaan en zeggen dat ik het echt heel erg vond wat ze heeft gedaan en dat ik recht heb om mijn pauzes maar ik weet niet precies hoeveel en hoelang je pauze mag nemen als zwangere.

4. Senn

Senn Bekend lid

22 okt 2010
    713
    0
    16
    Jeetje, wat is dat voor een baas?! Lijkt me fysiek best een pittige baan, natuurlijk heb je dan recht op pauze! Ik geloof dat je zelfs nog wel langer recht hebt op pauze, maar dat zou je even uit moeten zoeken. Staat wellicht in de CAO. Sterker nog: als je veel last hebt van harde buiken en rugpijn en het wordt écht teveel, dan zou ik kijken of je (gedeeltelijk) aangepast werk kunt doen, bijv een deel van de dag administratief ofzo.

Succes ermee en laat niet over je heen lopen!

5. Mooibuikje

Mooibuikje Actief lid

28 jan 2009
    413
    0
    0
  6. Lizz83

Lizz83 Actief lid

29 jul 2012
    114
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt in principe recht op 1/8 van je werkdag extra pauze en volgens mij is dat buiten je gewone pauzes om. Bij ons is er ook nooit tijd voor koffiepauze 's ochtends en 's middags maar heb deze week een beroep gedaan op dit recht ;) als je veel harde buiken krijgt door het werken eventueel eens een advies aan je verloskundige vragen? Misschien dat iets op schrift je leidinggevende wat kan 'sturen'.

7. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Wettelijk gezien heb je volgens mij als zwangere recht op meer pauzes, dus even goed uitzoeken. Zo te lezen heb je die hard nodig met harde buiken enzo.

8. OneMillion

OneMillion Actief lid

3 mei 2013
    243
    63
    28
    Vrouw
    Je mag als zwangere inderdaad 1/8 van je werkuren als extra pauze opnemen. Je werkgever is verplicht je die extra pauzes (dus naast je reguliere pauzes) te geven en ook door te betalen. Werk je dus 8 uur op een dag, dan mag je buiten je reguliere pauzes nog 1 uur extra pauze nemen die dag.

9. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Wettelijk gezien heb je als zwangere idd recht op extra pauzes.
    Voor wat betreft je niet zwangere collega's snap ik je baas ook wel weer. Betaalde pauze is een recht, maar moet natuurlijk wel passen. Als het net heel druk is in de apotheek, dan is het vast niet de bedoeling dat er pauze wordt genomen op dat moment. En dan kan het ook nog verschillen of de pauzes een 'gewoonterecht' zijn of dat ze ook schriftelijk zo zijn vastgelegd in een CAO of arbeidsovereenkomst. (Er zijn bij mijn weten echter weinig bedrijven waarbij de pauzes zo expliciet zijn vastgelegd). Als het een gewoonterecht is heeft jullie baas natuurlijk gelijk. Al is de manier waarop ze dit nu aanpakte (zoals ik het lees) natuurlijk alles behalve netjes.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Pauzes zijn vastgelegd in de Arbowet! En je werkgever dient zich daaraan te houden! Daarnaast heb je dus als zwangere ook nog eens recht 1/8 deel van je reguliere werkdag als extra pauze.
    Uiteraard moet alles wel in overleg lopen met je leidinggevende. Dus enerzijds snap ik de reactie wel dat ze het raar vindt dat er een hele groep pauze gaat nemen terwijl het retedruk is. In overleg hadden jullie wel de pauze iets anders kunnen regelen.

Leg je probleem voor aan je leidinggevende, dus dat je ivm die harde buiken etc graag gebruik wilt maken van die extra pauze mogelijkheid. Geef ook gewoon aan dat je dit doet om toch zo lang mogelijk te kunnen doorwerken. want wanneer je op deze manier doorgaat zal je al vrij snel gaan uitvallen (deels of volledig) En daar is niemand bij gebaat!

11. Essie28

Essie28 Fanatiek lid

6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Dank jullie wel voor jullie reacties, ik wist niet dat je nog extra pauze mocht nemen boven de normale pauzes. Ik ga daar nu zeker gebruik van maken nu ze mij zo behandeld heeft wil ik juist zoveel mogelijk pauze. Ik werk me echt te pletter al heb ik vaak pijn. Ik wil me ook niet aanstellen maar op deze manier ga ik dat zeker wel doen.
    Wat betreft me andere collegas is et ook wel weer zo dat ze hadden kunnen doorwerken maar de baas had niks gezegd over we kunnen beter door blijven werken.
    Dus iedereen hield zich gewoon aan dezelfde routine.

Ik ben zelf niet echt een prater ik durf niet zo goed voor mezelf op te komen. Het gaat wel lastig worden om dit aan te kaarten.
    Daarom wilde ik misschien naar de vk en iets op papier laten zetten over harde buiken.

Buiten dat als ik zo hard heb gewerkt voel ik me baby niet bewegen ook savonds in bed niet al druk ik op me buik.
    pas als ik echt een halve dag rust heb genomen dan beweegt ze weer. Dat vind ik ook zo verontrustend.
    :(
    Kan niet wachten tot me verlof...

12. Harrinda

Harrinda Niet meer actief

Oei, als ik jou was zou ik echt rustiger aan doen!! Vind het maar nits om te lezen dat je veel harde buiken hebt, pijn, en vooral je kindje wat dan stil is. Zeker overleggen met je vk of je nog wel zoveel uur moet werken.

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Met dat laatste moet je echt niet wachten tot je verlof! Het gaat in deze niet om je baas, maar om de gezondheid van het kindje in je buik! Neem contact op met je VK en vraag wat zij adviseert! Misschien is het beter om jezelf gedeeltelijk ziek te melden.

Aan de andere kant kan ik je baas ook wel begrijpen. Ik snap dat het normaal is om om half 4 even pauze te nemen, maar als het erg druk is loop je toch niet zomaar met een aantal collega's weg om koffie te gaan drinken? (In jouw geval snap ik het, hoor, met je zwangerschap) Dan kijk je of je eventueel met 2 man koffie kunt gaan drinken, zodat de rest aan het werk kan blijven, dan los je elkaar gewoon af. Ik snap dat pauze een recht is, maar in mijn werk in de zorg en kan ik ook niet altijd mijn pauze nemen. Zit ik net met mijn koffie, staat er een huisarts voor m'n neus. Of er belt een bewoner die iets wil enz.. Dat hoort er ook een beetje bij soms.

14. Dame28

Dame28 Actief lid

26 nov 2013
    263
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klinkt heel onaardig je baas.. ik doe hetzelfde werk en weet hoe zwaar het is.. Je staat veel op je benen en je moet ook nog eens de hele dag scherp zijn en veel nadenken en controleren. Zeker met deze drukke dagen! Ik herken wel die problemen met pauze in de middag, bij ons schiet het er ook vaak bij in. Maar tijdens je zwangerschap moet je echt aan je eigen denken, en een werknemer die even pauzeert kan er daarna weer extra tegenaan denk ik altijd. Succes!

Deel Deze Pagina