weet het even niet meer

Discussie in 'Voeding' gestart door Polletjepiek, 30 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Heb even geen idee wat ik nou moet, ons schema ziet er zo uit:

7.00 a 8.00 uur fles, 200 cc
    Tussendoor fruit, niet echt een vaste tijd
    12.00 a 13.00 uur fles 200cc of 165 cc(afhankelijk hoeveel fruit ze heeft gehad)
    ± 17.00 uur groente + flesje 135 cc of 165 cc(afhankelijk van hoeveel groente ze eet)
    tussen 20.00 uur en 21.00 uur fles 200cc + 2 a 3 schpjes rijstebloem

Heb geen idee of ik dit op deze manier goed doe. De ene dag eet ze zo 100 gram fruit en groente op en de andere dag eet ze haast niks. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ze een hele warme maaltijd eet? En hoeveel gram aardappels, groente en eventueel vlees/vis/ei moet ik dan doen?

En wanneer moet ik dan met brood beginnen? Pas als echt 's avonds een complete maaltijd neemt? Of nu al? Heb werkelijk geen idee.

Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn. Eind spetember hoeven we pas weer naar het cb, dus ik zit een beetje klem.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wanneer ben je begonnen met bijvoeding?

Maar laat ik beginnen met te zeggen.. rustig aan, je bent 6 maanden de tijd om je kindje te leren eten. Als het nu nog niet lukt dan misschien volgende week of over een maand wel.
    Wat je in je achterhoofd wilt houden is het volgende schema:
    ontbijt - lunch - avondeten met maximaal 3 gezonde tussendoortjes. Daar ga je heen werken.
    Je zit eigenlijk al best okay: ontbijt (fles), tussendoortje (fruit), lunch (fles), avondeten (groenten + fles), tussendoortje (fles). Yeah, dat is dus eigenlijk best heel erg okay.
    Nu ga je het langzaam opbouwen. Rustig aan met groenten en fruit. Nu je kindje 6 maanden is kun je haar laten wennen aan vezels. Vaak wordt geaviseerd te beginnen met pap. Dit is een mooi ontbijt (goeie start van de dag) en dan wat later brood(korstjes)

En dan krijg je bijvoorbeeld:
    ontbijt: pap 200 cc opvolgmelk + bambix
    tussendoortje: fruit
    lunch: fles (broodstukjes proberen als de pap lekker gaat)
    avondeten: groenten
    tussendoortje: fles voor het slapengaan

Je HOEFT dus helemaal niets, alles op z'n tijd.
    Kijk eerst maar eens of je kindje langzamerhand wat meer groenten en fruit wilt gaan eten. Dan voer je de pap (of brood) in. Voor het gemiddelde kind is 200 gram avondeten een mooie richtlijn maar je hebt altijd grote en kleine eters. Je kunt daarbij de verhouding: 75 gram groenten, 75 gram aardappels, 50 gram vlees gebruiken maar dat is leuk als het allemaal al aardig loopt. Voor die tijd... eerst maar eens groenten (en dan kun je gaan mengen met pasta, aardappels of rijst). Als dat lekker loopt doe je een beetje (20 - 50 gram) vlees, vis of gevogelte of ei erbij.

Nogmaals... niets moet.. je hebt nog even de tijd. Als je in je achterhoofd gewoon dat dagschema houdt komt het vast helemaal goed. Enne.. het ene kind is sneller met eten dan de ander (daarom krijg je ook even de tijd... en indien nodig.. ach, niemand die je komt bekeuren als de eerste verjaardag is geweest ;) )

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    En ook belangrijk: niemand eet toch elke dag precies dezelfde hoeveelheden? het is prima als je kindje de ene dag meer krijgt dan de andere dag hoor. En de voedingsstoffen die ze echt nodig heeft haalt ze voorlopig gewoon nog uit haar flessen. Het is BIJvoeding he.. Rustig aan maar meid!

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Lijkt me prima zo als de kleine er tevreden mee is.

Hoe je het voor elkaar krijgt dat ze een hele maaltijd eet? Gewoon geduld hebben ;) ze gaat vanzelf meer eten. Enige wat je daaraan kan doen is geen melk geven en hopen dat ze dan meer bijvoeding gaat eten, maar ze is nog pas bijna 7 mnd dus lijkt mij niet dat je al echt veel minder melk gaat geven. Je kan wel gewoon bijv altijd die 12.00/13.00 165cc en die van 17.00 135cc geven, ipv af en toe ook 200cc en 165cc.

Met brood beginnen is geloof ik rond de 7 maanden (maar anderen zeggen weer rond de 6 maanden en weer anderen geven het al met 5 maanden ;), kortom gewoon doen wanneer jij denkt dat je kindje eraan toe is.) Ik vind zelf niet dat je perse moet wachten tot ze een volledige maaltijd eet voordat je begint met brood.

En hoeveel een volledige maaltijd is? Ik vind niet dat daar grammen voor zijn, gewoon wanneer het kindje genoeg gegeten heeft is het een maaltijd. Is bij volwassenen toch ook verschillend ;) ik zit al vol als ik 1 eetlepel rijst en 2 stronkjes broccolie op heb, dat is ook voor mij een volledige maaltijd, maar bijv iemand anders wil 4 eetlepels rijst, 4 stronkjes broccolie en een gehaktbal en zit dan vol en voor die is dat dus een volledige maaltijd. Snap je hoe ik bedoel? Bij kindjes is dat ook bij ieder weer verschillend.

5. Polletjepiek

Bedankt voor je uitgebreide reactie!! We zijn een week voor ze 6 maanden werd, begonnen met fruit. (nu zo'n 6 week)

Soms eet ze dus best veel van haar fruit en groente. En dan denk dat is mooi, gaan we een stapje verder. Maar ja dan eet ze ineens weer minder.

Wanneer ze veel van haar fruit eet 's morgens dan doe ik in de lunch-fles minder voeding. En dat doe ik dan 's avonds ook zo. Is dat wel goed? Want de flesvoeding(opvolgmelk) wordt immers op den duur vervangen door normale maaltijden. Ben soms wel eens bang dat haar dan te weinig of juist te veel opvolgmelk geef en dat ze dan daardoor niet haar groente en fruit lust.

6. Polletjepiek

@vlinderbloem en hanneke. Ook bedankt voor jullie reacties. Doet me weer goed.:)

Wordt er soms zo onzeker van, pfff onzekere muts die kan zijn:)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je geeft niet zo snel te veel of te weinig hoor. Kindjes zijn heel goed in het aangeven dat ze genoeg hebben gehad (zoals je wel gemerkt hebt) en ook wanneer ze te weinig hebben (JAAAANK!).

Je bent nog niet zo lang bezig en wat Hanneke ook zegt, kindjes hebben de ene dag meer trek dan de andere. Het zijn net gewone mensen ;).
    Wat je je moet realiseren is dat flessen ook voor kindjes 'makkelijk' zijn... dat is niet erg hoor maar dat betekent dat je als je grote flessen geeft, die waarschijnlijk ook wel opgaan. Ik krijg de indruk dat je een kleine eter hebt en dan duurt het gewoon even.
    Kijk het eens aan tot je naar het CB gaat. Zolang je kindje de flessen goed drinkt en lekker vrolijk is, goed slaapt etc dan is er echt niets aan de hand.

Zolang je altijd fruit of groenten eerst geeft (en de fles buiten het zicht houdt) is de kans heel klein dat ze weigert omdat ze denkt... 'oh maar wacht eens even zo meteen krijg ik nog zo'n lekkere (makkelijke, zoete) fles'. Ik denk dat je zo prima bezig bent... kijk het gewoon eens even aan.

8. Polletjepiek

Toch erg handig en informatief dit forum. Met jullie info en advies kan ik veel!! Super bedankt daarvoor.:D

Ik maak ook pas haar fles klaar, als ze klaar is met groente eten. Fruit geef ik tussen 2 flessen. Ze heeft wel een aantal vaforiete groenten en fruit en met stip op 1 worteltjes en banaan.

Het is ook eigenlijk wel logisch, de ene dag heb je meer trek dan de andere, en ja ze vind haar flesjes heerlijk. Die zijn ook in no time leeg. Ik laat haar maar aangeven hoeveel ze wil.

Deel Deze Pagina