uitkering stopgezet

Discussie in 'De lounge' gestart door kreeft, 29 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kreeft

kreeft Actief lid

2 okt 2008
    177
    0
    0
    hallo dames

gister het de gemeente besloten mijn uitkering stop te zetten, vanwege dat hunie denken dat k samenwoon :x terwijl dat helemaal niet zo is, k kan zeggen wat k wil tegen hun maar dat helpt allemaal niet.

de vader van mijn 2 kinderen was hier toen mijn baby geboren was, en is toen ook gebleven omdat k oververmoeid was en ziekenhuis in en uit ging veel bloed verloren toen ( waar k nog herstellende van ben) is nog lang niet op peil, dus was de vader van mijn kinderen hier om me een handje te helpen dus andere kind naar school brengen en eventueel me huishouden wat doen en de andere kleine van me overnemen want k was echt werkelijkwaar bek en de bekaf.

dus gisteren kwam de gemeente bij me langs om me dat ff te vertellen dat me uitkering stop wordt gezet, omdat er een buurtonderzoek is geweest en dat de buurt het gezegt van ja meneer die is elke dag daar pffffffffff :$. das was ook wel zo daar ga k niet om liegen tegen hun, maar heb hun ook uitgelegt waarom die hier ff was.
    maar ja dat boeide hun niet, ze waren allang blij dat ze een trofee binnen hadden.
    nu zit k zonder geld en met 2 kinderen en een huis en vaste lasten.
    k kan nu alleen nog maar huilen huilen en nog eens huilen :( ook omdat de vader van mijn kinderen en niet zo breed heeft om ons te kunnen onderhouden, ook vanweg ze ex vrouw die hem constant ze reet achteraan zit om mee te betalen in haar schuld pfffffffffff en dat doet ie ook en ook de belasting zit achter ze reet aan hij moet in die 3 jaar dat ie toen getrouwd was alles terug betalen.

weet me nu echt geen raad meer, mijn 5 wk oud kindje huilt nu ook aan een stuk door zou ze het voelen dat haar mams ook wat verdrietig is.

gr kreeft

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat stom zeg! Ik zou zodra ze open zijn rechtshulp bellen, misschien dat die voor je kunnen bemiddelen oid. Heb geen idee hoe dit allemaal zit, lijkt me dat buurtonderzoek alleen toch nooit een reden mag zijn om aan te nemen dat iemand samenwoont. Wat als je buren je niet mogen oid!

3. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik zou persoonlijk nog een keer contact op nemen via de gemeente en aangeven dat ze maar met bewijzen moeten komen dat je samen woont, jij kan aantonen dat je die hulp nodig hebt gehad door die bevalling, en een buurman kan zoveel zeggen ...

Ik zou het er persoonlijk echt niet bij laten zitten ....

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Tsja, dat is even schrikken kan ik mij voorstellen. Ik neem aan dat je het besluit nog op papier zult ontvangen en misschien kan je dan nog in beroep gaan/bezwaar maken. Maar goed, daar gaat natuurlijk wel weer een tijd overheen. En het is dan nog maar de vraag of dat kans van slagen heeft.

Sneu dat je kindjes in zo'n stressvolle rot situatie zitten, zal niet goed voor ze zijn lijkt mij. :( Misschien kan je mocht je je huis uitmoeten tijdelijk bij de vader van je kinderen verblijven totdat je kleintje een week of 12 is dan zit er toch maar één ding op: een baan gaan zoeken. Tenminste, ik ga ervan uit dat je een bijstandsuitkering kreeg en dus niet ziek bent en kan werken. :(

Sterkte de komende tijd.

5. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    zoals Nikki al zei bezwaar maken tegen deze beslissing. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Als je die hebt met spoeg contact opnemen daar! Anders wellicht even langs een rechtshulp winkel! Zij kunnen je hier goed advieseren!

Waar woon je? wellicht dat ik dan ff mee kan kijken voor rechtshulp.

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Oh jeetje dat is echt klote zeg!
    Inderdaad bezwaar maken.
    Denk dat hun het gaan gooien op dat je het bij ze had moeten melden.

7. wannie

wannie Niet meer actief

Wat een stelletje eikels!!!!

Er is pas sprake van samenwonen als er financiele verstrengelingen zijn.
    Zo is dat tegen mij toendertijd vertelt.
    Ik heb ook een keer die vraag gehad van mijn casemanager of ik samenwoonde doordat de buren hadden gebeld.
    Zij hebben toen gelijk diegene nagetrokken bij het gemeente register en daar zagen ze dat hij ingeschreven stond in een hele andere gemeente.
    Ik had het geluk dat ik een goede casemanager had, die mijn situatie maar al te goed begreep en hij genoeg had aan mijn woord ipv verhalen van dorpsgenoten.

Bezwaar aan tekenen als je het schriftelijk bevestigd krijgt.

Vind het echt te gek voor woorden. Zeker omdat je kindje pas 5 weken is en jij nog herstellende bent
    Beetje redelijk mens snapt toch best zijn de vader van je kindje deze ook elke dag wilt zien. Zeker in deze periode.

Wil je heel veel sterkte wensen.

8. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    hoi meis,
    ik heb geen verstand van uitkeringen! maar ik wil je heel veel sterkte en succes wensen met deze eikels
    van mij krijg je een dikke virituele knuffel!!!

9. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik zou de grote baas proberen te pakken te krijgen en erheen gaan, dit kan toch zomaar niet omdat de buurt dit zegt! echt belachelijk en nu zitten jij en je kindjes zonder geld en niet lang daarna zonder huis... hier moet je echt werk van maken hoor want dit mag niet zomaar even stop gezet worden omdat de buurt wat dingen verteld en al helemaal niet nadat je net bevallen bent!! meteen bellen naar de sociale zaken en proberen of je de directeur kan spreken en een klacht indienen!!! zonodig laat je het in de krant zetten! moet je zien hoe snel de gemeente je dan wil helpen want dit is echt schandalig! heel veel sterkte! enne welke gemeente woon jij?

10. Anno niem

Anno niem VIP lid

28 okt 2007
    34.502
    3
    0
    Wat een rot streek!

Sterkte.. Ik hoop dat je met praten een hoop duidelijk kan maken..

En anders idd, bellen wat je rechten zijn..

Hier (maar ik woon misschien ergens anders, en elke gemeente heeft zo zn eigen regels) Was het zo, dat ze van samen wonen spraken, als je meer dan zoveel dagen bij elkaar in huis bent.

Of je financieel wel of niet dingen deelt, maakt voor hier niks uit.
    Ik wilde namelijk graag samen wonen, maar mn vriend studeerde toen nog, en had dus geen inkomen, en omdat je bij de bijstand een sollicitatie plicht krijgt, was het niet handig als hij moest stoppen. Gevraagd, of het dan op een manier kon, dat we gewoon dit inkomen hielden ofzo.. maar dat kon echt niet.

En als hij wel bij me zou komen wonen toen der tijd, was ik dus wel degelijk in overtreding. (oke, hij heeft hier heel lang gelogeerd :p)

Sterkte nogmaals!

11. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Naar de rechtswinkel gaan en hulp vragen. Samen met hun bezwaar aantekenen tegen dit besluit! NU METEEN! Je hebt een aantal weken om te reageren nml en wetswinkel heeft de tijd nodig om je te helpen.
    Verder verklaringen van dokters, de vader van je kind, kraamzorg, etc etc zien te krijgen om als bijlage mee te sturen.
    Pff stelletje eikels ook altijd bij de soos.

Mijn ervaring is dat je tegen een muur aan lult als je met ze probeert te praten. En je hebt je tijd nodig voor dat bezwaar.
    Heb je er ook n brief over gekregen trouwens?

12. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Bezwaar maken en als jij kunt bewijzen dat je de financiele lasten alleen gedragen hebt al die tijd sta je al een stuk sterker .. dit kunnen ze niet zomaar doen als het verhaal wat jij verteld waar is en ik zou het er ook zeker niet bij laten zitten als ik jou was ...

13. kreeft

kreeft Actief lid

2 okt 2008
    177
    0
    0
    hallo

heb een advocaat gevonden in leiden die gespecialiceerd s in dit onderwerp, maar woon zelf in friesland.
    en wat k heb opgeschreven is de waarheid.

en k heb wel degelijk bewijzen dat k dit huis helemaal zelf betaal maar dan ook alles.

k heb nog geen brief thuis gehad, maar dat zal morgen denk wel komen.

en idd bj de soos praat je gewoon met een muur.

jullie horen nog van me hoe dit allemaal afloopt.

gr kreeft

14. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    als je langer dan 3 dagen per week samen in huis verblijft, de nachten dus dan ben je de pineut. ze hebben daarvan bewijzen want ze posten met een auto in je buurt een tijd en doen buurtonderzoek. dit is niet van 14 dagen dit speelt al langer en je zult er een zware dobber aan krijgen je gelijk te halen denk ik. tenzij je keiharde medische bewijzen hebt die aantonen dat je verhaal klopt en je medische verzoring nodig hebt (gehad) veel sterkte.

15. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Je moet vragen of de advocaat een kort geding tegen de gemeente kan aanspannen. In het kort geding kan de advocaat de rechter om een voorlopige voorziening vragen, zodat jij je uitkering behoudt tijdens de bezwaarprocedure. Dan zit je in ieder geval niet zonder geld totdat er op je bezwaarschrift (en eventueel daarna ook nog beroepschrift) een beslissing is genomen.

De gemeente is inderdaad heel strikt in het begrip 'gezamenlijke huishouding'. Als je partner meer dan de helft van de week bij jou slaapt, is er voor de gemeente al sprake van een gezamenlijke huishouding, ongeacht of jij de vaste lasten alleen betaalt of niet.

Laat je goed informeren door de advocaat, en doe niks op eigen houtje! Het is belangrijk dat je al je woorden naar de gemeente toe nu goed weegt. Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden. Dus laat die advocaat het woord maar voeren. Sterkte!

16. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Of dat er sprake is van een financiele verstrengeling is in dit geval niet aan de orde. Waarschijnlijk is er een tijd gepost, en geconstateerd dat jullie beiden het hoofdverblijf hadden in jouw woning. Aangezien hij de vader van jullie kinderen is, is het feit of er sprake is van wederzijdse zorg dan niet van toepassing. Er is dan namelijk sprake van een onweerlegbaar rechtsvermoeden van gezamenlijke huishouding, en op grond daarvan mogen ze inderdaad jouw uitkering intrekken (en wellicht terugvorderen ook als je pech hebt). Verklaringen van de buurtbewoners kunnen ze erin betrekken, maar alleen op basis daarvan kunnen ze niks hoor, ze zullen echt aantoonbaar bewijs moeten hebben zoals rapportages van posten of iets dergelijks.

zie hier:
    Er is sprake van een gezamenlijke huishouding, als de belanghebbenden: het hoofdverblijf in dezelfde woning hebben; én blijk geven zorg te dragen voor elkaar: door het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding (financiële verstrengeling); of anderszins.

In de volgende vier situaties (onweerlegbaar rechtsvermoeden, art. 3 lid 4 WWB) mag zonder meer worden aangenomen dat dit het geval is, namelijk als de belanghebbenden (naast het hebben van hun hoofdverblijf in dezelfde woning) ook:

1. in de twee jaar voorafgaand aan de aanvraag van bijstand met elkaar gehuwd zijn geweest of voor de bijstandsverlening als gehuwden zijn aangemerkt;

2. een kind hebben dat uit hun relatie is geboren of een van beiden een kind van de ander heeft erkend en dit kind nog niet de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt;

3. zich wederzijds verplicht hebben tot een bijdrage aan de huishouding krachtens een geldend samenlevingscontract; of

op grond van een registratie als bedoeld in het Besluit aanwijzing registraties gezamenlijke huishouding (Bijlage 1) worden beschouwd als een gezamenlijke huishouding en deze registratie ten tijde van de aanvraag of op het moment van beoordeling tijdens de bijstandverlening niet ouder is dan twee jaar.

Onweerlegbaar rechtsvermoeden

Het onweerlegbaar rechtsvermoeden houdt in dat verder onderzoek naar de feitelijke woonsituatie achterwege kan blijven. Als bij een gezamenlijk hoofdverblijf in dezelfde woning zich één van de hierboven genoemde situaties voordoet, dan is er sprake van een gezamenlijke huishouding.

Dus hoe vervelend ook, ik denk wel dat ze in hun recht staan..

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Oh, dat ziet er dan idd niet best uit voor TS. Had er geen rekening mee gehouden dat ze misschien ook nog wel een flink bedrag zou moeten terug betalen......

Verschrikkelijk eigenlijk hoe je van de één op de andere dag in zo'n situatie terecht kan komen. :(

Nogmaals sterkte, hoop dat je tzt snel een baan kan vinden om hier weer uit te komen. :)

18. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Vreselijk is dat hè... Ik heb 't ooit ook gehad, zoiets dan, gelukkig niet zó erg, maar dan nog..
    Mijn man en ik wilden graag weten hoe we 't 't beste aan konden pakken te gaan samenwonen. Gewoon, open en eerlijk bespreken dus, zonder stiekem te moeten doen; je wilt, zeker nadat we allebei uit getroubleerde relaties kwamen en we allebei kinderen hadden, niet zomaar hals over kop gaan samenwonen, nietwaar?

Na dat gesprek kreeg ik binnen een poep en 'n scheet 'n brief dat ik m'n laatste uitkering mocht houden (dat was dan al 'n gunst, volgens hen) en dat ik daarna geen recht meer had...

Wij waren níet meer dan de helft van de week bij elkaar, maar -en daar zat 'm denk ik de crux- ik leende zijn auto zo nu en dan wel een tijdje..
    Officiële rapportages waren er niet, want daar heb ik zelfs nog om gevraagd. Ze hadden volgens eigen zeggen ook niet gepost..

Daar sta je dan met je goede gedrag!!! En dat terwijl ik altijd alles keurig heb overlegd, altijd alles keurig heb besproken en idd, toen mijn ex ooit een kleine twee weken hier in huis is geweest (ik had m'n teen gebroken en kon niet voor- of achteruit) dat keurig heb gemeld... En terwijl andere mensen in de buurt weken echt samenwoonden en níet genaaid werden!!

Je kunt beter liegen tegen de soos, blijkt dus maar...

Ik zou echt proberen alles op alles te zetten. Misschien dat je idd moet terugbetalen (de periode dat jullie onder één dak zaten), maar 't is van de zotten dat ze je hele uitkering stopzetten!!
    Ik zou idd ook maar eens naar maatschappelijk werk of het juridisch loket stappen...

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik heb zelf geen uitkering maar een vriendin van mijn wel. aan haar was duidelijk vermeld dat als ze een partner had die meer dan 2a3x per week bij haar overnacht dit gezien wordt als samenwonen en je dit moet melden aan de uitkeringinstantie, ze wordt an ingekort op der uitkering of deze wordt stopgezet/gewijzigt. doe je dit niet en ze vernemen bij een controle dat er iemand bij je woont (dus niet zo nu en dan logeerd) wordt dit automatisch gezien als iemand die jou financieel steunt in de kosten.

20. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ah meid ik heb met je te doen!
    kan me voorstellen dat je enorm verdrietig bent!
    Morgen direct de telefoon pakken, of er heen rijden! En vragen naar de ''grote baas!''.
    Dit kan toch niet zomaar!!

Sterkte ermee

Deel Deze Pagina