mijn dochter is nu een paar weken oud. ik vind de borstvoeding tegenvallen. ik vind het een heel gedoe (ze drinkt niet door dus het duurt heel lang, daarna moet ik ook nog de andere borst afkolven). mijn borsten lekken veel en ik zie mij zelf nog niet sporten met deze maat borsten en zoogcompressen in. mijn borsten zijn af en toe wat gevoelig en pijnlijk. doordat ik veel kolf begin ik het een beetje zat te worden en ik overweeg om binnenkort te stoppen met (afgekolfte) borstvoeding te geven. tegelijkertijd voel ik mij ook schuldig, en wil ik nog niet stoppen met borstvoeding geven. ik zorg dat ze in ieder geval zo'n 4 a 6 weken borstvoeding heeft gehad, dat is in ieder geval een goede start... Zijn er meer mensen met zulke ervaringen?
Je kan je vraag beter op het borstvoeding forum plaatsen Antwoord op je vraag: alles wat je beschrijft hoort bij de opstartfase waar je in zit. Deze periode is pittig, je productie is zoekende naar een balans, je moet nog een team worden met je baby. Kortom, het kan heel vermoeiend zijn. Maar gelukkig, zo blijft het niet (anders zou elke mama al snel met de borstvoeding stoppen).Deze periode is niet representatief voor hoe het over een week of 6 gaat. Meestal zie je dat rond de 8 weken er meer rust komt. Je baby drinkt rustiger, je borsten weten beter hoe het werkt. Ik lees dat er al een lactatiekundige heeft meegekeken, dat is al een goede stap. Heeft ze verder tips gegeven? Bedenk wel, je kindje is nog maar net geboren. Sommige baby's hebben even wat tijd nodig om echt "wakker" te worden.En dan gaat het wellicht wat sneller. Ik lees in je verhaal iets dat kan duiden op overproductie. Dat is goed op te lossen. Maar je moet wel weten hoe. Zelf doormodderen is vaak een recept voor stoppen. Jammer, dat hoeft niet Borstvoeding is soms, als het niet meteen soepel loopt, wat lange termijn werk. Maar loopt het eenmaal, is het zo makkelijk, praktisch, en gewoon heel fijn Maar nogmaals, stel je vraag op het bv-forum, daar lezen veel mama's mee met veel ervaring
En waarom doe je het zo, voeden en kolven als ik bragen mag? Lijkt me ook behoorlijk pittig! Mijn dochters hoefden vaak ook maar 1 borst maar de andere gaf ik dan de volgende keer. Dan moet er geen uren tussen zitten natuurlijk maar dat was bij mij niet zo. Hoe vaak komt jouw kleintje? En heb je overproductie? Dan is dat kolven sowieso niet handig.
De eerste 6-7 weken is het hard werken daarna gaat het alleen maar makkelijker. Een lactatiekundige kan helpen bij de lengte van het drinken, wij ging van 1 uur naar een half uur. En nu met drie maanden drinkt ons mannetje nog 10-15 minuten.
Ik kan helemaal beamen wat de anderen ook al zeggen. De eerste weken is borstvoeding vaak zwaar en hard werken, daarna wordt het gemakkelijker. Bij mijn oudste had ik me voorgenomen om 6 maanden bv te geven, de eerste weken heb ik mezelf regelmatig aan dat voornemen moeten herinneren. Toen de 6 maanden voorbij waren, kwam het niet eens in me op om te stoppen, het was zo gemakkelijk. Uiteindelijk is ze na 20 maanden zelf gestopt. De jongste is pas anderhalve maand, maar daar zitten we nu ook op het keerpunt van hard werken naar het gaat vanzelf. Beide dronken/drinken meestal maar 1 borst per voeding, bij uitzondering een keer allebei, maar ik hoef(de) daar niet extra voor te kolven, alleen na de nacht (als er redelijk doorgeslapen werd). Toevoeging: Ik kan (en wil) niet voor jou denken of beslissen, maar als je na 4-6 weken stopt, ontzeg je jezelf wel de ervaring hoe mooi en gemakkelijk bv kan zijn. Bij mij zat het omslagpunt naar gemakkelijk beide keren precies in die periode.
Ik sluit me aan bij het bovenstaande. Verder klinkt het alsof je flinke overproductie hebt, dat is voor zowel jou als je kleintje niet fijn. Snel een lactatiekundige inschakelen, kost wel eenmalig iets maar als je het daarmee veel langer volhoud bespaar je daarmee weer op flesvoeding.