inbouwspots badkamer

Discussie in 'De lounge' gestart door Whabbit, 8 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Ik ben mijn badkamer aan het renoveren en nu op zoek naar geschikte inbouwspots voor in het plafond. Omdat het dus een vochtige ruimte betreft moeten de spots aan bepaalde veiligheidseisen voldoen (IP-waarde). Iemand anders hier ervaring mee? Welke spots hebben jullie gebruikt?

:idea: :idea: :idea:

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik denk dat je dat wel op de verpakking kan vinden in de bouwmarkt.

Er is vast een rekje met spots geschikt voor natte ruimtes.

Denk er wel om dat je ze niet zomaar ergens mag hangen he, in je badkamer.
    Het mag alleen op bepaalde plaatsen ivm de veiligheid (man is stekkerpiloot maar nu met de honden uit :-D)

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Kijk eens bij de ikea, daar hebben ze lampen en spots die tegen de luchtvochtigheid van een badkamer kunnen.
    En ze zijn ook niet zo duur

4. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Yep, die zijn inderdaad niet duur, maar hebben een veiligheid van IP 23 en ik denk dat ik minimaal een 4 aan het einde moet hebben (gaat om mate van waterdichtheid) omdat ik er ook een recht boven de douche wil hebben. Daarom ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn van mensen (evt. dus ook met IP23 of lager, maar wel boven de douche?).

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ah, manlief komt binnen!

Hij zegt:
    IP 23 is niet aan te raden en je moet rekening houden met bepaalde zones in de badkamer.
    Je hebt 4 zones (0 t/m3) en zone 0 is een omtrek van 60 cm om de douchekop heen, daar mag geen elektrische installtie in de buurt aanwezig zijn.

Tip: Spotjes nemen met travo omdat dat een veilige spanning is!
    Dan heb je niet te maken met 220 maar met 12 volt.

Als je lampjes koopt staat op de achterkant voor welke zones de lamp gebruikt kan worden.

Succes Elmoman!

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Meer info wil hij wel via pb beantwoorden.

Kan hij de precieze gegevens erbij zoeken.

Elmo

7. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Eigenlijk is mijn belangrijkste vraag al door hem beantwoord: IP23 volstaat dus inderdaad niet, moet een hogere IP hebben. De zones zijn mij bekend, daar heb ik inderdaad al rekening mee gehouden en ook de trafo's zitten al in het plan!

Dank voor het meedenken! Als hij toevallig tips heeft waar ik de betreffende spotjes het voordeligst zou kunnen aanschaffen hou ik me warm aanbevolen (volgens mij zijn de spotjes in de bouwmarkten niet veilig genoeg, maar misschien moet ik nog een keertje gaan kijken!)

8. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Wij hebben ze via het werk van mijn man. Die zit in de botenhandel en ook de botenaccessoires. Die lampen zijn allemaal geschikt voor in vochtige ruimtes en bij water. Wij hebben van die leuke die 6 verschillende kleuren hebben.

9. djellybelly

djellybelly Niet meer actief

wij hebben ze bij de hornbach vandaan maar je ken ze ook bij praxis of gamma kopen zijn rond de 60 a 80 euro.

10. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    IP23 mag niet direct boven de douche...de douche is in zones opgedeeld en IP23 mag alleen in zone 3. Deze heb ik zelf toevallig ook en ik heb ze netjes in deze zone geplaatst.

Deel Deze Pagina