Grammatica en Spelling topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door MIss X, 7 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hardloper

hardloper Niet meer actief

Hihi, was al te laat, hij had t al gezien. En ik kan het meeste best goed lezen, maar ik heb ook vaak niet door dat iets niet klopt. Ik kijk altijd of het er een beetje schappelijk uitziet :) .

2. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Hun en hen heb ik altijd moeilijk gevonden... en weet het eerlijk gezegd nog steeds niet altijd zeker.

Sterke en zwakke werkwoorden:
    Zwakke werkwoorden worden vervoegd volgens de standaard regels (schaatsen, schaatste, geschaatst / brand, brandde, gebrand).
    Sterke werkwoorden zijn onregelmatig en vaak niet logisch in hun vervoeging, die moet je dus per woord leren (al zit er wel iets van regelmaat in). Voorbeelden: loop, liep, gelopen / ben, was, geweest / doe, deed, gedaan / etc.
    Sterke werkwoorden zijn meestal juist de meest voorkomende werkwoorden.

3. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Ik erger me niet zozeer aan de spelfouten, maar meer aan stukken tekst geschreven zonder punten of komma's. Of alles in hoofdletters.

Dat vind ik erg irritant en dan heeft de schrijver er weinig moeite voor gedaan een helder stuk neer te typen.

(of nog erger: breezer taal :evil: )

4. Maine

Maine Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.072
    0
    0
    Ow ik moest even lachen...SORRY SORRY SORRY!

Je opent met: "Ik lees weleens dat er mede forummers zijn die zich irriteren aan..."

Maar het is "Ik erger me aan" of "Het irriteert mij dat ..."

Ik wil verder niet "muggenziften", hoor :) .
    Ik kon het alleen niet laten even te reageren ;) .
    Komt toch weer de juf in mij boven, he :) .

5. hardloper

hardloper Niet meer actief

Op zich is dat vrij simpel:

Hun of hen?

Wanneer is hen juist en wanneer hun?

Gebruik hen in de volgende gevallen:

1. Na een voorzetsel. Bijvoorbeeld: 'Ik geef het boek aan hen'; 'Ik deed het voor hen'; 'Zijn houding jegens hen'; 'Hoe gaat het met hen?'
    2. Als lijdend voorwerp. Bijvoorbeeld: 'Ik bekijk hen'; 'Hij ontslaat hen'; 'Zij mijdt hen.'

Gebruik hun in de volgende gevallen:

1. Om bezit uit te drukken: 'Hun auto is stuk.'
    2. Als hun vervangbaar is door een voorzetsel(groep) (aan, voor, bij, volgens, met betrekking tot, ten aanzien van enz.) + hen. Het is dan een indirect object (een meewerkend, belanghebbend of ondervindend voorwerp). Voorbeelden:
    * Ik geef hun het boek (hun is vervangbaar door aan hen)
    * Hij schonk hun een borrel in (hun is vervangbaar door voor hen)
    * Hij rookt hun te veel (hun is vervangbaar door volgens hen)
    * De Noordkaap is hun te ver (hun is vervangbaar door voor hen)
    * De tranen stonden/sprongen hun in de ogen (hun is vervangbaar door bij hen)

Lukt het u niet om met deze vuistregels uw twijfel op te lossen, gebruik dan ze: in niet al te formele teksten is dit vaak prima bruikbaar als alternatief voor hen én hun: 'Ik geef ze (hun) het boek', 'Laat ze (hen) maar praten.'

Overigens is het nog maar de vraag hoelang het zinvol blijft het verschil tussen hun en hen aan te houden. Het is een verschil dat al lang niet meer 'leeft' in het dagelijks taalgebruik.

Hun als onderwerp (zoals in 'Hun hebben er helemaal geen verstand van') wordt trouwens nog wél als echt fout gezien

Bron: http://www.onzetaal.nl/advies/hunhen.php

Dus... HUN OF HEN IS NIET ZO BELANGRIJK MEER! (behalve als je hun als onderwerp gebruikt. Dat is gewoon vies. :) ) Je mag dus als je het niet zeker weet gewoon "ze" gebruiken i.p.v. "hun" of "hen".

Groetjes, Didier

6. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Dank je wel, Didier ;).

7. reneewittens

reneewittens Actief lid

9 dec 2006
    310
    0
    0
    Lerares Nederlands
    Veghel

8. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Je hebt helemaal gelijk! Toevallig vertelde mijn docent gisteren dat hij zich ''eraan ergerde'' dat er zo vaak ''ik irriteer mij'' wordt geschreven.

9. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Trouwens....

Gisteren was mijn laatste les.
    Volgende week begin ik met een andere cursus. Meer gericht op verhalen schrijven. Ik ben super zenuwachtig omdat ik bang ben dat ik zal falen met mijn nederlandse taal. Terwijl het daar meer om de inhoud gaat (wat ik ook doodeng vind om iets van mezelf te laten horen en dat het dan klasikaal kritisch wordt bekeken)..

Ben zo zenuwachtig... Moest het even kwijt.

XXX

Bedankt trouwens voor alle tips,

10. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Dat vind ik ook een hele erge maar is volgens mij (helaas) helemaal ingeburger....oh oh...ingelopen...ingeburgerd?

Net zoals de s gebruiken ipv de z... of de g ipv ch of is ipv eens...

Maar dat hoort bij deze tijd denk ik?

Wel een goed idee om weer eens een opfriscursus te volgen. Nederlands is geen makkelijke taal!

-x-

K

11. Joycie02

Joycie02 Bekend lid

12 apr 2007
    635
    0
    16
    Ja....zelfde als "ik besef me". Het is "ik besef" of het is "ik realiseer me". Dat doen ook echt heel veel mensen fout.

En ook (er was hier al ooit een leuk topic over :D ) "sowieso". Dus niet: zoiezo, of zo-en-zo of welke andere verbastering dan ook!

12. Maine

Maine Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.072
    0
    0
    Ow en dan nog zo'n voorbeeld waaraan ik me erger:

'Ik heb een boek bij.' in plaats van 'Ik heb een boek bij me.

(Ik lees nu trouwens wel even drie keer de getypte tekst in dit topic, voordat ik het post :) )

Deel Deze Pagina