Grammaticale Hulp

Discussion in 'De lounge' started by luckey, Nov 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #21 Devilschase, Nov 10, 2011
    Last edited: Nov 10, 2011
    Ik zou het zo doen;

Het stukje; We hebben alle twee bij de geboorte het geluk en gezondheid meegekregen. Wat wij echter meekregen is heel veel verdriet en pijn.

Klopt niet. Want je zegt eerst; wat we meekregen is geluk en gezondheid, en daarna zeg je; wat we ECHTER meekregen is verdriet en pijn.

Dat klopt niet, wat kreeg je mee, verdriet en pijn, of geluk en gezondheid, of beide? Want bij beide moet je de zinsopbouw gebruiken die ik in mijn versie hierboven heb vermeld.

Minder leestekens vermelden, en het meer als een verhaal vertellen.

2. glimworm

glimworm Niet meer actief

Dat zinnetje spreekt ziczelf idd nogal tegen :)

3. luckey

luckey VIP lid

Feb 16, 2010
    5,129
    0
    0
    Ik weet dat het soms lastig te volgen is en dan heb ik nu nog een "makkelijk" stukje tekst gekozen.

Ik wil echter ook niet teveel veranderen aan zijn woorden. Het is immer geschreven dor een hersenletselpatient wiens gedachten sneller flitsen dan hij denken kan.
    Elly is overigens zijn vriendin. Hij linkszijdig verlamd en zij rechts verlamd.

Thanx voor de verbeteringen en tips ik ga er zeker wat mee doen!!!!!

4. luckey

luckey VIP lid

Feb 16, 2010
    5,129
    0
    0
    Ik ga er idd van maken.

Ieder mens krijgt bij de geboorte geluk en gezondheid mee, wat wij meekregen is verdriet en pijn!

5. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ik zou daar dan wel 'maar' aan toevoegen.

Hoewel sommige voorstellen hierboven weliswaar een stuk beter lezen is het inderdaad erg belangrijk dat je niet teveel aan de woorden van de 'schrijver' verandert. Het is immers zíjn verhaal...

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Maar het moet wel leesbaar en begrijpbaar zijn.
    Ik moest het tekstje meerdere malen lezen, wou ik begrijpen waar het over ging.

Soms als je warrig of snel schrijft, kan je later niet meer zien waar het over ging.

7. Papaver

Papaver Niet meer actief

Natuurlijk, daar ben ik het ook wel mee eens, maar wij hebben slechts één heel klein stukje gezien. Ik neem aan dat e.e.a. een stuk begrijpelijker wordt wanneer je het als onderdeel van het geheel leest.
    Het gaat hier niet om een Tweet maar om iemand's dagboek.

Zoals TS eerder ook al had gezegd was het de bedoeling dat het ook nog herkenbaar zou zijn als het schrijven van een hersenletselpatient. Daar ben ik het helemaal mee eens. Het heeft voor die man weinig toegevoegde waarde als zijn verhaal ineens als een Harry Potter avontuur wordt weergegeven...

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik vind niet dat het verhaal half onbegrijpelijk moet zijn omdat de schrijver dingen anders verteld door zijn letsel. Het gaat om het LEVEN van een hersenletselpatient, niet om de woordenschat.

Als er in het voorwoord wordt verteld over hem als persoon en wat hem is overkomen, is het toch duidelijk.

Wil niet zeggen dat je dan zinnen grammaticaal verkeerd moet schrijven om maar duidelijk te maken dat hij hersenletsel heeft.

Als een blinde een boek schrijft is het toch ook niet in braille, en als een analfabeet wilt vertellen over zijn leven zonder te kunnen lezen en schrijven, moet je een boek dn k so sgrvn zdat t dudlijk wrdt dt h n ankagbeet is.

9. zogelukkig

Dat het het relaas is van een hersenletselpatient moet blijken uit het verhaal en niet of het grammaticaal warrig is opgeschreven.
    Ik wee niet of het voor een openbar dagboek/blog is, maar dan zou ik het niet lezen.

10. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ik weet ook niet wat de uiteindelijke bedoeling is van dit verhaal. Voor zover ik het begrijp gaat het er niet om dat hier een bestseller uitrolt, maar heeft deze man aan TS gevraagd of hij zijn verhaal/gedachten op wilde schrijven als een soort van dagboek. (Misschien wel voor zijn nazaten)?. TS wilde dat op de beste manier doen en vroeg hier om advies.

Ik kan me zo voorstellen dat als ik in de schoenen van deze man stond, dat ik zou willen dat TS zo veel mogelijk MIJN woorden/gedachten zou gebruiken, zonder al te veel opschmuck.

Ik neem ook niet aan dat hij ervan wakker zal liggen als iemand op zwangerschapspagina.nl zijn verhaal niet zal volgen omdat het niet lekker wegleest...

11. zogelukkig

Kennelijk zit er een diepere gedachte achter, want anders vraagt ts hier niet om schrijfadvies. Beetje flauw voor degenen die serieus advies geven.

Als het alleen voor de man zelf is, dan neem je de gesprekken op en typ je ze uit, dan maakt het ook niet uit hoe het grammaticaal in elkaar steekt en wie er wat van begrijpt.

12. Papaver

Papaver Niet meer actief

OK, ik zit hier ook niet om een discussie op gang te brengen, dus ik trek me er tussenuit. Ik ga morgen een week op vakantie naar mijn schoonouders in Engeland dus heb mijn slaap hard nodig!

TS: heel veel sterkte en succes met het schrijven van dit dagboek. Lijkt me niet makkelijk...

13. luckey

luckey VIP lid

Feb 16, 2010
    5,129
    0
    0
    #33 luckey, Nov 11, 2011
    Last edited: Nov 11, 2011
    Hij heeft momenteel een eigen website dir in 7 maanden tijd al 13200 keer bekeken is. Niet lsecht voor een onbekende.
    nu staat een deel van zijn voorgeschiedenis al in boekvorm op zijn site maar wil hij dit gedeelte PLUS een dagboekgedeelte uitbrengen als boek.
    Gewoon om te laten zien hoe hij elke dag weer overleeft en welke moeilijkheden hij door moet maken.
    een jaar geleden dacht hij nog aan euthenasie en nu is hij een paar keer per jaar levend lesmateriaal, heeft hij al in de krant gestaan en kunnen studenten bij hem een dag meelopen en hem interviewen.

Het moet idd geen warrig verhaal worden. het moet wel leesbaar zijn. Maar het moet ook niet grammaticaal perfect zijn. Dan is het nl niet meer van HEM.

14. zogelukkig

Grammaticaal scheelde er niet zoveel aan hoor, het was schrijftechnisch alleen nogal warrig en langdradig. Het "liep" niet. Vond ik hoor en wie ben ik.;)

Hoe gaat dat trouwens? Dicteert hij jou of typ jij zijn geschreven dagboek uit?

15. Evira

Evira Fanatiek lid

Feb 18, 2011
    1,533
    0
    0
    Na een dubbele punt altijd een hoofdletter gebruiken!

16. luckey

luckey VIP lid

Feb 16, 2010
    5,129
    0
    0
    Nee hij dicteert het soms maar soms neem ik het ook gewoon mee naaf business. Gaat wat sneller haha. Ik vind het super om te doen maar moet ook vaak een zin 10 keer lezen voor ik hem snap. Hoofdletters en zo kom ik nog uit en mort ik idd nog veel toevoegen maar de " heb ik meeste moeite mee.moet opletten dat ik doe niet teveel ga gebruiken als hij een conversatie schrijft...

Het geheel is overigens beter te lezen. was maar en klein stukje vd 58 bladzijdes.....

17. luckey

luckey VIP lid

Feb 16, 2010
    5,129
    0
    0
    zie net dat mijn stukje stikt van de typefouten...
    gisteren op de gsm geschreven en leve het woordenboek...
    sorry dus

Share This Page