jeej ik spreek chinees

Discussion in 'De lounge' started by Amfy, Nov 18, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

hahahaha.

altijd op de zelfde woorden krijg ik hele stomme blikken alsof ik chinees spreek ofzo.

net ook weer ik krijg de vraag wat eten jullie? dus ik heel nuchter stampot mous.

ik krijg me toch een blik echt ik dacht dat ik er in bleef!maar blijkbaar kennen ze het hier echt niet.

woorden die is dus gebruik zijn dialect.

nog een paar van die woorden:

smokje
    loivert
    siepels
    stoetje

zijn er hier nog meer meiden die dit kennen?

2. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

sieples zijn erepels of uien toch? da weet ik toevallig;)

3. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Oe lekker stampot mous!!
    Ik luste nooit boerenkool, maar bij opa en oma aten we mous en dat was heerlijk!!!

Schienvat
    Leutje potje
    Kounavvel
    Bozem

Oh leuk, kan zo nog wel even doorgaan!
    Mijn man praat vaak gronings, ik praat altijd Nederlands terug, terwijl ik best goed gronings kan praten. Maar ik mocht van mijn ouders nooit gronings praten toen ik kleiner was.
    Mijn man praatte van kleins af aan altijd gronings, geweldig om nu terug te horen, zo'n leutje krummeltje die roept:
    Pabbe, hou ging dat deuntje ook nog moar?
    Geweldig!

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Je bent vast van oorsprong een Groninger :D
    Ik herken de woorden wel, m'n moeder gebruikt ze ook altijd. Ik eerder ook maar heb de meeste afgeleerd :p

5. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,030
    1,852
    113
    Provincie Groningen
    Je komt vast en zeker uit Groningen ;)

Ik kom zelf ook uit de provincie Groningen, maar ik ben gelukkig opgevoed met de Nederlandse taal.
    Vind Gronings wel leuk hoor, maar vind van die kinderen die alleen Gronings spreken echt vreselijk.
    Dus hier spreken wij gewoon abn.

6. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    nou voor mij is het ook chinees:D

7. palmie37

palmie37 VIP lid

Jun 8, 2009
    5,294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik ken er een paar die je opnoemt, wat dacht je van Geetling, kiekn en gootgoun(weet niet precies hoe je het schrijft:))

8. noukie89

noukie89 Niet meer actief

hier in het dorp woont een famillie echt vreselijk

moeder dumpt al jaren lang de oudste dochter bij oma de jongste woont bij hun thuis
    en als ze over straat heen fietsen nou esmee hier komm ans kriegst klap veur de boksum !!!!
    en dat wel 30 keer in een straat van 100 meter
    of komt ze dr dochter tegen aan de andere kant van de straat dan roept die oma dus kijhard die dochter van haar aan de andere kant van de straat ehhhh wicht hou word nou den bist al noar de winkel west
    allemaal dat soort dingen maar dat hoor ik dan gewoon in mijn huis

echt vreselijk kinderen kunnen niet eens abn praten

9. palmie37

palmie37 VIP lid

Jun 8, 2009
    5,294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Geweldig:p

10. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

Aug 12, 2008
    1,443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Ja kan me voorstellen dat dat in Gelderland als chinees klinkt ;)

Boksem
    Kapstok (schijnt in het westen vreemd te zijn, is voor hun kleerhanger)
    Pishommel
    Leutje boksemschietertje
    Looie evert

Heb laatst een groningse speurtocht georganiseerd voor mn familie....die lagen helemaal krom en zelfs hun vonden het nog best pittig (lees: echte ouderwetse doorgewinterde groningers)

En nu ga ik:
    Ee'm aine over de libbe knap'n:D

11. noukie89

noukie89 Niet meer actief

iemand de boven lip scheren ?????

12. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

Aug 12, 2008
    1,443
    0
    0
    hahaha mn familie wist 't destijds ook niet.....ben benieuwd of een Groninger het weet :p

13. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Het feit dat ze over straat schreeuwen maakt het verschikkelijk of het feit dat ze gronings praten tegen de kinderen is verschikkelijk?

Mijn man is Gronings en Nederlands opgevoed en spreekt en schrijft beide vloeiend. Ik ben Gronings en Nederlands opgevoed en spreek beide vloeiend, schrijf Nederlands wel goed, Gronings niet ( nooit geleerd )

Snap er dus niet helemaal wat er erg aan is als een kind Gronings praat mits hij de Nederlandse taal ook goed beheerst? Onze kinderen zullen ook zeker in beide opgevoed worden en ik heb er geen enkel probleem mee als mijn zoon of dochter Gronings zal praten.
    Wij komen beide uit een familie waar altijd Gronings gesproken wordt en in familiaire kringen is dit ook wat wij spreken.
    Mijn eigen voorkeur gaat gewoon uit naar Nederlands, dus spreek ik ook het meeste.

Wat wij wel geleerd hebben is dat wij in het bijzijn van mensen die geen Gronings praten, Nederlands spreken. En ook mensen die wij niet kennen gewoon in het Nederlands aanspreken. Ik weet dialecten waar ze dit dus niet doen, en daar heb ik pas een bezwaar tegen!

14. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Ik dacht dat het betekent: Een sigaret roken;)

15. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Geweldig taaltje. Mijn man is Groninger en ik heb het inmiddels goed leren verstaan (mag ook wel na 17 jaar) en af en toe spreek ik het ook wel een beetje.
    In zijn familie (Gronings/Fries) wordt overwegend Gronings gesproken. Geen probleem. Ik versta ze prima. Dus geen chinees voor mij haha

Behalve die ene zin, die is lastig.

16. belliebel

belliebel VIP lid

Jun 11, 2009
    14,226
    648
    113
    Female
    Buschauffeur
    Ik spreek ook chinees, komtie dan he:D:

Babi pangang
    sambal bij
    koe lu yuk
    nasi goreng
    bami goreng
    kloepoek
    tjaptjoi
    atjar
    char sieuw

Goed he? :D

17. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Ook geen Chinees voor mij al kom ik niet uit Groningen;)
    De meeste woorden herken ik wel, kom zelf uit Drenthe en sommige woorden komen overeen..

Mijn man (ook Drent) spreekt geen Drents, maar ik wel.. En vreselijk dat ie het vind :D Mag ook geen Drents praten van 'm haha.. Wat ik dus wel doe;) Ik praat over het algemeen gewoon Nederlands, al blijf je het accent vaak horen omdat ik de eetjes inslik;)
    Praten-Praat'n-Proat'n bijvoorbeeld.. Moet echt m'n best doen om dat te laten :D

18. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

Aug 12, 2008
    1,443
    0
    0
    Klopt!

Bij ons thuis werd tegen ons Nederlands gesproken en mn ouders tegen elkaar Gronings. Dus kan wel een redelijk woordje gronings (praten, schrijven wat moeilijker, en lezen), maar praat het eigenlijk nooit. Deed het soms bij mn oma nog wel eens, maar vind het raar klinken als ik zelf gronings praat.

Vind het bij jonge kinderen eigenlijk ook niet klinken, maar dat vind ik persoonlijk ook van fries bij jonge kinderen.

Voorbeeldje:
    Mn neef destijds toen hij een jaar of 6 was nam een hap/ slokje soep (die nogal heet was) van zn oma...zn reactie: verbrandst mie de bek ja wief
    In het Gronings (volwassenen) is het redelijk gewone taal, maar uit de mond van zo'n jochie komt het toch behoorlijk aso over ;)

19. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    oja, nog een paar woorden

-schutteldoek
    -donderkoppies
    -Leungs hebb'n korte bienties
    -Spinnevoet'n
    -stoete
    -kese
    -buusdoek
    -zuver/kloar

Nouja, kan nog wel even doorgaan, maar de meeste woorden gebruik ik elke dag wel :D

20. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

Aug 12, 2008
    1,443
    0
    0
    Ni hao :D

Share This Page