productiedip en kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lente1986, Aug 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lente1986

Lente1986 Actief lid

Jan 17, 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hoi

Ik zit momenteel in de zoveelste productiedip (dochter 3.5maand)... Ik heb er helaas al meerdere gehad en ze steeds redelijk kunnen omkeren met meer aanleggen/kolven/domperidone/bv-thee. Deze dip is serieus: heb gisterenavond op 3u tijd slechts 20ml aangemaakt en heb vannacht en overdag mijn voorraad versgekolfde melk (van vrijdag) die voor morgen voorzien was (kdv) grotendeels moeten opgebruiken. Dit is de eerste zware dip sinds ik terug werk en weet niet goed hoe ik het moet aanpakken wbt kolven.

Wanneer kolf ik nu het best? Ik kolf sowieso na de voeding, maar ze drinkt alles echt leeg dus de opbrengst is nagenoeg nihil. Als ik tussen haar voedingen door extra afkolf, heeft ze helemaal niet genoeg voor de volgende voeding maar het zou beter zijn voor de productie.

Wat is jullie advies? Haar schema is ongeveer 7u - 11u - 15u - 19u - 23.30 (droomvoeding op mijn vraag) en 1 ad random nachtvoeding

Alvast bedankt

2. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

Mar 2, 2012
    1,324
    0
    0
    Heb je al Syntocinon neusspray?
    Mijn kolfopbrengst was ook altijd erg klein, maar met de neusspray ging het goed.

3. Lente1986

Lente1986 Actief lid

Jan 17, 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Dank je voor je reactie. Het ligt helaas aan de productie en niet aan de tsr bij het kolven... Ik kan altijd heel vlot leegkolven; op 'goede dagen' kan ik zo'n 200ml kolven ipv een voeding te geven. Het is dus echt de productie zelf die ik een boost zou moeten geven.

4. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Hoi,

Wat vervelend dat je zo'n enorme dip hebt, helaas erg herkenbaar! Heb nog wel een paar tips voor je die je kunt proberen....

Je kunt bijv 's avonds als je thuis bent een uurtje clusterkolven. Het beste kun je dit doen een uur tot anderhalf uur na de voeding van bijv 19.00. Je doet dit dan door 10 minuten te kolven, 10 min rust, 10 min kolven, 10 min rust en ga zo door tot er een uur op zit. Mocht je dochter dan bij de laatste voeding niet genoeg hebt, dan kun je er wat afgekolfde voeding bij geven.

Je borsten goed verwarmen met hete hydrofiele doeken eromheen voor het voeden wil ook nog wel eens helpen.

1 of 2 dagen in het weekend voornamelijk op bed liggen met je dochter en zo vaak mogelijk aanleggen en verder niks anders doen wil ook nog wel eens helpen.

Verder natuurlijk heel veel water drinken, maar ook volle melkproducten eten en drinken kan ook meehelpen. Bijv volle kwark met lekker wat vers fruit erdoor kan echt een boost geven. Met name ananas en mango als fruit wil hier nog wel eens helpen. Hier zit ook de stof oxytocine in.

Succes ermee! Hopelijk heb je wat aan de tips!
    Weet trouwens niet of je toevallig al ongi bent geworden? Maar dat veroorzaakt ook nogal vaak een productiedip en als dat weer voorbij is gaat het met de bv ook weer beter!

5. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

Feb 6, 2012
    509
    0
    0
    Een uur na de voeding zou je wel weer een redelijke hoeveelheid moeten kunnen kolven, zonder dat je de volgende voeding te weinig hebt. Misschien kun je ook nog extra proberen extra aan te leggen, om de 4 uur drinken is niet echt veel, dus ook niet echt goed voor je productie. 's Avonds een uurtje clusterkolven kun je ook nog proberen. Daarnaast geen gekolfde melk geven maar zoveel mogelijk aanleggen als je dochter meer vraagt, als je gekolfde melk geeft bouw je in feite af, terwijl je dochter probeert je productie op te hogen.

6. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

Nov 13, 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vaker aanleggen, inderdaad. Als je echt te weinig hebt zal je dochter door vaker te komen je productie opkrikken. Verder tussendoor extra kolven, clusterkolven, je dochter laten clusteren s avonds, borstvoedingsthee en lekker veel drinken en voldoende eten en rusten. Binnen een paar dagen is het ergste weer achter de rug.

7. Lente1986

Lente1986 Actief lid

Jan 17, 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Daar knelt het schoentje een beetje; als ik dochterlief vaker wil aanleggen dan weigert ze gewoon. We hebben net een moeilijke borstvoedingsperiode van systematisch weigeren achter de rug, en dat was erg frustrerend voor ons beiden. Als ik haar dan had laten doen, zou ze maar 3-4 keer op een dag drinken. Sinds een dikke week is het borstweigeren plots over, maar vaker dan iedere 4u aanleggen accepteert ze zelden. Ik ben momenteel al blij dat ze zonder morren de droomvoeding aanvaardt :) Clusteren doet ze dan ook al lang niet meer. Dat is vorig weekend nog wel eens gelukt, maar dat is dan eerder de uitzondering.

Ik geef haar enkel gekolfde melk als ik bij het aanleggen merk dat ze gefrustreerd geraakt omdat er geen/veel te weinig melk is. En dan kolf ik nadien verder om de stimulatie na te bootsen.

Inmiddels is het alweer iets beter; heb alle externe middeltjes uit de kast gehaald en het lijkt wel effect te hebben. Nog niet voldoende, maar duidelijk beter dan gisteren :)

@engeltje23, dat clusterkolven, daar had ik nog niet van gehoord! Ik zal dat morgen eens uitproberen. En inderdaad, ben exact 1 maand geleden voor de eerste keer weer ongi geworden, sindsdien is de productie onstabiel. Ik heb behoorlijk wat krampjes momenteel, maar nog geen menstruatie voorlopig. Ergens hoop ik dat die snel komt, zodat de productie vanzelf weer omhoog gaat :)

8. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Hier heeft dat clusterkolven echt goed geholpen bij de hele erge dips, dus hopelijk werkt t bij jou ook! Na 2 à 3 dagen te clusterkolven op ongeveer hetzelfde moment merkte ik duidelijk verschil!

Wat je zegt over het weigeren herken ik heel erg! Hier kwam dat ook vooral door z'n reflux, hij associeerde het drinken met pijn. Hij zat dan ook bij z'n geboorte al aan de 6 voedingen per dag, meer wilde hij echt niet en dwingen is gewoon geen optie!

Hopelijk gaat t snel beter! En super dat je het gewoon doorzet! Bv kan gewoon enorm hard werken zijn en ook al is het heel mooi en bijzonder om het te geven, het is soms ook best zwaar! Zeker als je regelmatig dips hebt!

Share This Page