Vragen en twijfels...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door SportySteenbok, 14 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Ik heb veel vragen momenteel over de borstvoeding.
    Onze dochter is nu 11 maanden. Op dagen dat ik thuis ben, drinkt ze na haar slaapjes nog bij mij. Dat is dus ’s ochtends vroeg en 1 of 2 keer overdag. Ze hangt tussen 1 en 2 slaapjes in.
    Op de 3 dagen dat ze naar het kdv gaat, drinkt ze dus ’s ochtends vroeg bij mij en krijgt ze 1 flesje bv op het kdv.
    Verder is ze er eigenlijk elke nacht nog wel minstens 1 keer. Af en toe slaapt ze een nachtje door.

Op mijn werk kolf ik in de lunchpauze en ik kolf bijna elke avond, laten we zeggen 5 van de 7 avonden. Het kolven gaat erg moeizaam. Uit 2 borsten haal ik vaak maar 50 à 60 ml in totaal.
    Om heel eerlijk te zijn, begin ik het kolven nu wel zat te worden. Het kost zo veel tijd en het levert zo weinig op.
    Zou ik er na haar verjaardag mee kunnen stoppen? Of zou het dan ook niet meer lukken om haar zelf te voeden?
    En wat mag ze dan drinken als de voorraad in de vriezer op is, (half)volle melk?

En als ze de nachten gaat doorslapen, dan denk ik dat ik de bv wel wil afbouwen. Wat en hoeveel ga ik haar dan geven? Toch nog kv of is dat niet meer nodig?

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Kunstvoeding is na een jaar echt niet meer nodig,koemelk kan je geven,hier lust ze het nog steeds niet dus krijgt ze borstvoeding en overdag water en soms wat vruchtensap.

3. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Hoi meis!

Ik ben rond zijn verjaardag begonnen met het afbouwen van het kolven ( deed ik 3 x per dag om 1 vol flesje te krijgen ) en hij drinkt nu nog steeds de ochtend en de avond voeding bij me en dat gaat prima! Heb de kolfmomenten echt per week afgebouwd, misschien kun jij dat ook proberen?

Quinten krijgt op aanraden van de dietiste nog wel kv. Ze raadde mij aan om dit tot de anderhalf jaar te doen ivm zn allergieen.

Ik ga wel proberen nu om 1 voeding te vervangen door rijstemelk zodat hij daaraan went.

Dit is nu zijn schema:

8.00 bv + 1/2 á 1 boterham
    10.00 fruit + sap/thee
    12.00 1 1/2 boterham + rijstemelk
    15.30 fruit/liga/rozijntjes + sap/thee
    18.00 groente
    19.00 bv
    22.00 flesje

De laatste bv wil ik als volgende af gaan bouwen en dan rond 20.00 een fles geven.

In principe moeten ze rond het jaar rond de 600 ml vocht komen, waarvan ongeveer 300 ml zuivel. Daar valt dus ook bijv yoghurt onder.

4. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Dus jullie denken dat het wel zou kunnen, nog voeden zonder te kolven? Ik ga het natuurlijk wel voorzichtig afbouwen.
    Zonet ook weer maar 30 ml in een hele lunchpauze, zucht...

Wat dochterlief nu krijgt is het volgende:
    Bij wakker worden: bv
    Daarna: pap van kv en water of thee
    In de loop van de ochtend: fruit en water of thee
    Rond 12.00 uur: 2 boterhammen en thee
    Na haar middagslaapje: bv
    Daarna: liga, rijstwafeltje oid en water als ze wil
    Rond 18.30 warm eten en yoghurt en water

's Nachts: alles tussen 0 en 3x bv, haha.

5. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    hoi,
    even ter geruststelling/vergelijk: ik heb sinds 10 maanden niet meer gekolfd op werk en wel steeds voeding gegeven op vrije dagen. dit ging altijd wel goed. dochter dronk nog zo'n 3 x waarvan altijd 1 of 2 x 's nachts. omdat we voor een 2e kindje willen gaan en daarvoor afhankelijk zijn van medicatie heb ik de keus moeten maken om de bv af te bouwen. van te voren zag ik vooral tegen de nachten op.. want opvolgmelk e.d. wil ze niets van weten en melk drinken we niet.

hoe het is gegaan: in een week tijd ben ik van 2-3 voedingen naar 0 gegaan. na 3 dagen minderen sliep ze ineens een nacht door (voor het eerst sinds ze op deze wereld is :)), en dat doet ze nu al een aantal nachten. stuwing valt me reuze mee, maar ik heb 4 borstontstekingen gehad dus ben daar wel voorzichtig mee. gisteren heb ik haar even laten drinken, en hield ze ook vanzelf na een paar slokken op. alsof ze wist dat ze alleen even de druk eraf moest drinken.
    geen kolf aan te pas gekomen tot dusver en dochter lijkt er ook geen moeite mee te hebben. misschien was het net op het juiste moment?
    ik vind het zelf emotioneel wel lastig, maar weet ook waar ik het voor doe.

dus het is volgens mij zeker te doen zonder kolven. ik vind het knap dat je het volhoud me zo'n opbrengst en tijdsinvestering.

veel succes!

Deel Deze Pagina