ik heb (toevallig?) wat boeken gelezen de afgelopen vakantie over dit onderwerp. nu zijn er totaal geen cijfers bekend, omdat vrouwenbesnijdenis in nederland verboden is, en de meisjes die besneden worden, dit illegaal ondergaan. wat vinden jullie hiervan, en kennen jullie vrouwen die (of zijn jullie ze?) die besneden zijn?
schrik niet hoor, maar als een meisje nog klein is, word zij besneden. er zijn verschillende gradaties. 1 alleen de grote schaamlippen (stukje of helemaal) 2 grote en kleine (grote helemaal, stukje of helemaal van kleine schaamlip) 3 alles, inclusief clitoris. alles word weggeschraapt en dichtgenaaid. dit word zonder verdoving gedaan. er blijft een klein 'gaatje' over, waardoor ze kunnen plassen. vaak zorgt dit voor een onhygienische bedoeling, maar vrouwen die dit doen, vinden dat je zo juist een betere echgenote kan zijn, en een betere sexpartner. sommige kleine meisjes sterven hieraan. als ze trouwen, moet de dokter het gat wat groter maken (dit bewijst dat ze nog maagd zijn), als ze moeten bevallen, word het helemaal weer opengesneden. maar het is, zoals ik heb gelezen, een taboe onderwerp. je kan er ook bijna niks over vinden. en de vrouwen die dit hebben ondergaan, en die zich hier voor schamen, kunnen er ook met (bijna) niemand over praten.
Vrouwenbesnijdens vind ik echt gruwelijk! Vooral omdat het gedaan wordt met als doel alle seksele genot weg te nemen en vrouwen zo "trouw"te laten zijn aan hun man. Ik vind het echt heel erg. Bah!
Ik heb het boek van Waris dirie gelezen en ik vond het zeer schokkend. Helaas gebeurt het heel veel en ook in culturen waar je het niet van verwacht (o.a. Egypte) Ik vindt echt dat daar een hele zware straf op mag staan, deze meisje worden vaak zonder verdoving besneden en dat alleen maar weer voor het genot van een man. WAGELIJK!
Mila24, dat is het boek waar ik nu in bezig ben. verschrikkelijk he! ze verteld dat van alle vrouwenbesnijdenissen die in Europa gebeuren, 11% in Nederland is! (dat is een grove schatting waarschijnlijk he) welk boek écht indruk op mij maakte was 'wie hoort mijn tranen' van Fauziya Kassindja. ik heb echt moeten huilen toen ik dit boek las. hoe zij vernedert wordt! weten jullie of FGM (female Genital Mutilation) meer in een cultuur past, of bij een geloof? en welk geloof?
Ik denk meer een cultuur. Voor zover ik dat weet wordt het vaak gedaan in kleine gemeenschappen waarin de (meestal)imaam de enige is die kan lezen en schrijven en de mensen die in die gemeenschap wonen geven daar zo gehoor aan. Ze kunnen toch niet lezen of het wel of niet moet volgens hun geloof. Ik denk ook dat je met kennis al een deel van het probleem tackelt. Dan hoef je "alleen nog maar"de gewoonte te bannen. Maar misschien denk ik te simpel nu...
Maar hoe kan het zijn, dat zoiets in Nederland dan gebeurd? zouden er ook vrouwen hier zijn op dit forum?
Ik denk niet dat vrouwen die daaraan doen, vrouwen zijn die op een forum komen (no offence), ik denk wel dat hier mogelijk besneden vrouwen zullen zijn, maar besneden worden is geen eigen keus....
Ik vind het walgelijk dat dit nog gebeurt op deze aardkloot! Vaak met vieze scheermesjes dus infectie gevaar e.d. van dien. Vaak gedaan door een vrouw die oudste is van de "groep" en dus totaal geen medische kennis heeft. Vind het echt een verminking van het vrouwelijk lichaam. Heb wel eens een tv programma gezien over dit onderwerp en het was diep triest. http://nl.msnusers.com/VluchtelingenCom ... denis.msnw Hier staan ook persoonlijke verhalen op van dames die besneden zijn, lees en huiver!
Naar mijn weten heeft vrouwenbesnijdenis niks met geloof te maken maar met cultuur. Ik vind de manier waarop en waarom het gebeurd vallen onder mishandeling. Helaas zal het zo zijn dat dit gebeurd bij vrouwen die of niet anders weten of niet anders kunnen...
Ik heb ook wel eens iets gezien hierover en de vrouwen worden heel vaak vernederd. Het schijnt erg onhygienisch te zijn met plassen met als resultaat dat de vrouwen vaak naar plas ruiken etc en zo buitengesloten worden. Diep triest zoiets.
aaauuu lijkt het me ook . verschrikkelijk zeg ik wist niet dat het hier in nl ook gebeurt ....verschrikkelijk zeg . L.sybje
Ik heb er maar 1 woord voor: GRUWELIJK. Ik kan er met mijn gezonde verstand niet bij dat een moeder het goedkeurt dat haar dochter besneden wordt. Kan mij niet schelen of het cultuur is of niet, ik kan er absoluut geen begrip voor opbrengen, echt walgelijk.