gister even naar de action wat troepjes halen en dan zul je het krijgen komt erineens uit het niks een kind die zo tegen mijn motekap aan fietst zal het proberen makkelijk uit te leggen... ik nader een kruising en sta stil om te kijken of er iets aan komt aan mijn rechterkant staat een struik met een voetpad over dat voetpad komt een jongetje van 12 als een gek overheen gecrost en rijd zo tegen mijn auto aan hij rolt een beetje over mijn moterkap en weer terug schrok me rot en had niet eens in de gaten wat er nou gebeurde! Ik uitstappen en kijken of ie niets mankeerd natuurlijk, later kijk ik naar mijn auto (die net een maand of 2 geleden gespoten is vanwege airbag diefstl ) , ja je snapt al dat er natuurlijk flinke en diepe krassen op staan op de bumper het glas van de lamp en de moterkap... ](*,) Later zie ik de moeder en die roept mn fiets mn fiets ik zeg wees maar blij dat ie niks heeft! Om een lang verhaal kort te houden ik had geen papieren natuurlijk... haar mee naar huis genomen gezocht maar niks, gegevens genoteerd en vanmorgen de verzekering gebeld Ja zegt de tussenpersoon...fietsers zijn op de gekste manieren beschermt als je een beetje pech hebt gaat er 20% no claim van jouw af! naja dat is toch belachelijk ik sta notabene stil en hij fietst tegen mijn auto op, hij en de moeder geven nog toe ook! ben echt pissed...kan dit nu echt? ik ga echt geen jaren een hogere premie betalen omdat er 2 domoren niet opletten!
jep, Fietsers worden beschermd in nederalnd... Over het algemeen word je al automobilist gezien als schuldige... of het nu wel of niet jou schuld is... een vriendin van mij is een jaar geleden tegen een auto aangefietst omdat ze door rood reed... dit heeft ze ook toeggeven, maar toch is de automobilist de spreekwoordelijke l*l Heel veel succes!
hier nog zo'n geval. Mijn vriend stond met de auto stil bij een kruispunt, één of ander oud mens komt met fiets aan en glijd met voet van pedaal. Ze rijdt zo op onze stilstaande ! auto. Haar fiets stuur was ontwricht en ze liep een hoop herrie te schoppen. Wij hebben uiteindelijk haar kosten moeten betalen. Te belachelijk voor woorden! De verzekerings agent zei dat zelfs als een fietser uit de boom zou vallen en op jou auto valt dan nog is autobestuurder fout! Gelukkig vallen er niet veel fietsers uit de boom maar het gaat dus erg ver.
stond je stil of reed je? Als je stil stond dan heb je helemaal geen fout en kunnen ze je niks maken. Zijn er getuigen?
Mijn man heeft ongeveer hetzelfde aan de hand gehad. Hij was op het einde van een klein straatje, en moest de grote baan opdraaien. Hij staat te wachten aan de grote baan als er een wielertoerist het kleine straatje komt ingereden. Die wielertoerist had mijn man niet zien staan, en kwam het straatje ingereden met een veel te grote bocht. BOEM, tegen de auto van mijn man. Omdat mijn man een getuige had, is hij uiteindelijk wel in zijn recht gesteld. Veel succes in ieder geval!
meen je dat? Dus ook als een auto stilstaat dan ben je schuldig? Is toch te gek voor woorden! En als je er zelf niet in zit en er fiets iemand tegenaan? Ben je dan ook schuldig? Stomme wet
ja stond stil! en nee heb natuuurlijk weer eens geen getuigen.... maaruh kan er wel een getuige bij zetten hahaha maar zoals ik het hier hoor gaat het idd errug ver
ohjee, breek me de bek niet open over aanrijding met fietser! ik heb in 2003 een fiets van links tegen mijn autootje aan gehad. oud mens dat blijkbaar dacht dat mijn auto vleugeltjes had... ze stond bijna stil midden op de weg, nadat ze een meter of acht voor me plots ging oversteken (80km weg, ik reed misschien 60). lang verhaal kort: zij had alleen een paar kneuzingen, maar mijn hele rug lag in de poeier door de klap en het remmen. ben al 3x geopereerd ondertussen, en ohja, mijn auto total loss.... heb vd verzekering geen cent gehad, terwijl zij ook zeiden dat ik er niks aan kon doen. politie had dat ook al bevestigd. maar: fietsen zijn beschermd, en als automobilist ben je dus gewoon de l*l. word en NOG boos van!
hier ook gebeurd...op form geven dochter en vader toe dat dochter fout was blabla,...en toch zijn wij het haasje en ds schuldig...
Ook als je stilstaat ben je schuldig. Want je bent deelnemer aan het verkeer dus geldt de Wegenverkeerswet. Alleen als je buiten het verkeer tot stilstand bent gekomen dus bijvoorbeeld op je oprit of op een parkeerplek neem je niet deel aan het verkeer. Zelfs als je met een wiel op de weg staat geparkeerd (is fout geparkeerd) word je nog gezien als deelnemer aan het verkeer en ben jij schuldig als er iemand tegen je oprijd. Heb net de cursus schade particulier gevolgd en gehaald vorig jaar vandaar dat ik het weet.
tja,is eigenlijk te gek voor woorden!Daar zouden ze eens wat aan moeten doen,hoeveel fietsers zijn er niet die de verkeersregels niet weten
Op het moment dat je kunt aantonen dat er sprake is van overmacht behoud je je no-claim. Je draait alleen wel zelf op voor de schade aan je auto. Er zijn wel een aantal vereisten om je te kunnen beroepen op overmacht, maar deze kan ik zo gauw even niet terugvinden. Misschien zelf even zoeken?
Het hoeft niet zo te gaan hoor, mijn zus heeft hetzelfde meegemaakt en die kreeg alles vergoed van de verzekering. De fietser gaf ook toe dat het zijn schuld was.
een volwassen fietser en een kind daar zit verschil in. maar ik vind het belachelijk dat als je stil staat en zo`n kind knalt tegen je aan, dat je dan schuldig bent.
Ik heb hier hetzelfde gehad met mijn zoon die toen 12 was Wij hebben zelf de verzekering gebeld en uitgelegt dat hij tegen een stilstaande auto gefiets was en dat de auto schade had. Gegevens doorgegeven en de schade is toen betaald door mijn verzekering {aanspraakelijks verzekering} Je zou dus aan de ouders van die jongen kunnen vragen of die hun verzekering kunnen bellen en precies laten vertellen wat er gebeurd is. succes ermee
Je zou inderdaad kunnen proberen hun aansprakelijkheidsverzekering in te lichten maar of dat in deze situatie opgaat weet ik niet zeker. Je kunt je inderdaad ook beroepen op overmacht. Alleen er is 1 probleem dat lukt je bijna niet. Dit is wel wettelijk vastgesteld maar kun je in de praktijk eigenlijk nooit toepassen. Even een qoute uit mijn leerboek: Risicoaansprakelijkheid wil zeggen dat er geen schuld hoeft te zijn bij de veroorzaker van de schade. De overheid wil met deze vergaande vorm van aansprakelijkheid de zwakkere verkeersdeelnemers beschermen. Zwakkere verkeersdeelnemers zijn bijvoorbeeld voetgangers en fietsers.
Tip: Als je even google'd op Arikel 185 Wegenverkeerswet krijg je een link van Wikipedia ( je kunt ook rechtstreeks naar Wikipedia gaan) en daar staat het helemaal uitgelegd. Ook dat je je kunt beroepn op overmacht of eigen schuld enz. Succes!