Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb 2 bedrijven. kinderfotografie en gastouderopvang. Over de kinderfotografie ben ik BTW plichtig en over die prijzen vraag ik dan ook sinds kort BTW. Dit moet ik uiteraard ook weer afstaan. Voor de gastouderopvang doe ik dit niet. Maar nu kan ik de btw invullen van de producten die ik aangschaft heb om mijn werk uit te kunnen voeren. Dit is dus uiteraard mijn fotografiespullen e.d. maar zijn dit ook de spullen die ik aangeschaft heb om de opvang te kunnen doen? Traphekjes, bolderwagen e.d.?
Waarom doe je dat niet voor de gastouderopvang? Zit je aangesloten bij een bureau die dat aan je uitbetaald? Volgens mij kan je dan niets declareren.. aangezien ik de pennen die ik koop voor mijn kantoorbaan ook niet kan declareren. (Bij wijze van)
Kinderopvang is btw vrij gesteld. dit betekend dat ik geen BTW mag vragen aan de ouders en ik dit dus ook niet hoef af te staan. Maar als je je in schrijft bij de KVK heb je dus wel belastingvoordeel... Tot zover snap ik het. Maar welk belastingvoordeel dan? En mag ik dus wel de BTW van de aankopen terug vragen?
ik ben ook gastouder en je mag best veel dingen aftrekken van de belasting. kijk maar eens op janpellegrom.nl daar staat veel info op. je kan zelfs per dag schoonmaakkosten, eten/drinken, speelgoed, vervoersmiddelen aftrekken.
Ja hoor zover ik weet kan je de onkosten die je maakt gewoon opgeven hoor... tenminste als je ingeschreven bent bij de KVK
Ik gebruik ook jan pellegrom en trek idd van alles af...snoetenpoetsers/schoonmaakspullen/knutselmateriaal e.d.
Nee je mag geen BTW terug vragen. Voor de kinderopvang is btw inderdaad vrijgesteld. Het belastingvoordeel is dat je verschillende andere kosten mag aftrekken. Zoals De voedingskosten voor de gastkinderen, 0,19 cent per gemaakte km, aanschaf bolderwagen/bakfiets/vervoersmiddelen dacht ik zo'n 500 euro per jaar met een afschrijving van 5 jaar. (mocht hij dus 1000 kosten kun je twee jaar achter elkaar 500 doen en dan mag je 5 jaar na aanschaf weer opnieuw aanschaffen en weer aftrekken) Ik begreep dat ze voor speelgoed steeds strenger worden en je niet meer zo veel mag aftrekken? Ook dingen als traphekjes, box en bedjes etc. mogen niet meer worden afgetrokken heb ik begrepen? 5 euro per gastkind per jaar voor een verjaardagskadootje mag je ook aftrekken Zelf ben ik net ingeschreven bij de KvKhandel en nog erg aan het zoeken naar hoe het allemaal werkt. Bovenstaande punten had ik in ieder geval begrepen. Misschien kunnen anderen nog tips neerzetten als ze die weten? Ben zelf ook wel benieuwd wat je allemaal mag aftrekken!
Vergeet geen inkomstenbelastingaangifte te doen voor 1 april. Moet ook apart voor je bedrijven! Er zijn wel allerlei regeltjes, zoals km vergoeding is tot 19 ct btw vrij, daarboven moet je btw afdragen... en er zijn nog wel wat vrijstellingen.
Maar ik heb maar 1 formulier gekregen van de belastingdienst. Mag ik dan beide bedrijven op 1 grote hoop gooien aan omzetbelasting? Of moet ik dan 1 extra formulier aanvragen.
Als je trouwens geen btw afdraagt (gastouderopvang) mag je ook geen btw terug vragen... dat kan dus alleen voor de fotografie, daar draag je btw af, en kun je dus ook btw terug vragen. Wat betreft aangifte, heb je een inlogcode ontvangen als het goed is, waar je je zakelijke belastingaangifte formulier mee kunt downloaden, hier benoem je je bedrijven en de omzet.
als gastouder hoef je geen btw te betalen maar je kan dus ook geen btw terug vragen. Op het einde van het jaar kun je wel gewoon alle onkosten van je inkomsten aftrekken hierover betaal je dan geen Inkomstenbelasting.
Nee de 1e keer moet via het formulier helaas. had net even gebeld voor ze sloten. daarna kreeg ik ze niet meer te pakken en nu zit ik met het hele zooitje op tafel zonder er orde uit te kunnen maken... En waarom zegt iedereen dan dat ze vanalles opgeven en belastingvoordeel hebben e.d. bij de kinderopvang?
- Schoonmaakspullen zoals: allesreiniger, chloor, poetsdoeken, wc reiniger enz - snoetenpoetsers, billendoekjes, wc papier - knutselmateriaal - speelgoed..ook wat tweede hands is aangeschaft..ipv de kassabon print je dan de mails uit waarmee je met de verkoper tot overeenstemming gekomen bent. - extra draaien van de wasmachine, droger, afwasmachine Wij kwamen wel tot de conclusie dat wanneer je zelf kinderen hebt in de leeftijd van je opvangkids dat het moeilijk aan te tonen is wat je nu precies voor je eigen gezin en wat je extra voor de opvangkids gebruikt. Ons werd als tip gegeven om als je weer eens dat soort spullem als in het lijstje hierboven aanschaft dat je dan het even op een apart bonnetje laat zetten en eens in de zoveel tijd een bonnetje tussen je aftrekposten stopt..zo hou je het een beetje eerlijk verdeeld.
Omdat die gastouders misschien wel ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting, dan komen ze in aanmerking voor diverse aftrekposten.
OW en qua btw aangifte: De belaste omzet geef je aan bij 1a -> omzet 21% De vrijgestelde omzet geef je aan bij 1e -> omzet 0% Bij de voorheffing vraag je alleen btw terug die betrekking heeft op de inkopen voor de fotografie.
Ik snap er nu nog minder van... Ik ga wel een boekhouder zoeken voor ik zo meteen enorme fouten maak en failliet ga voor ik begin. Rotbelastingdienst...!! pffff
Nou ik heb alle bonnetjes bewaard en deze gesplitst in fotografie en kinderopvang. nu heb ik alles opgeteld en dan daar 21% van genomen. deze moet ik invullen bij "voorbelasting" toch? En hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor de kleineondernemersregeling? En hoe bereken ik die vermindering dan? En wat moet ik nu dan doen met alle bonnetjes m.b.t. de kinderopvang? die heb ik in het bovenstaande niet meegenomen.
Dat bovenste klopt. Stel je hebt voor 242 inkopen gedaan voor de fotografie. Je berekent de btw dan als volgt: 242/1,21= 200 inkopen exclusief btw, dit is 42 aan btw (vult je in bij 5b) Je komt in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling als je per jaar minder dan 1883 (in totaal) aan btw in totaal hoeft af te dragen. Kom je daarboven dan geldt die regeling niet. Stel je hebt op jaarbasis een omzet van 2420 euro. Hierover moet je Normaal gesproken 420 euro aan btw afdragen. Stel verder dat je geen inkopen hebt gedaan, dan kun je dus geen voorbelasting terugvragen. Af te dragen is dus 420 euro aan btw. Je kunt dan een beroep doen op de kleine ondernemersregeling en geen btw afdragen. De bonnen voor de kinderopvang zou ik in een aparte map doen (bewaren achter de bankafschriften waarop de betaling van de bonnen is gedaan) en 7 jaar bewaren (dit is verplicht).
De kor (kleineondernemingregeling) moet wel weer worden opgeteld bij het resultaat -> hierover betaal je dus wel inkomstenbelasting (30, 40 of 50%). Dit hoeft pas bij het opstellen bij de jaarcijfers.