zoetstoffen.

Discussie in 'Voeding' gestart door Hummeltje83, 21 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Allemaal,

Ik weet het ja, vast niet het eerste onderwerk hierover.
    Maar het wordt me gewoon niet duidelijk.

Mijn zoontje van 14 maanden drinkt geen melk. Hij vond het echt vies terwijl hij eigenlijk alles verder wel eet en drinkt. Dus ik ga hem dat ook niet dwingen.

Het voedingscentrum geeft aan dat aspartaam wel veilig te gebruiken is. Hij vind optimel lekker maar ik lees hier bijvoorbeeld dat het wel slecht is.
    Vetten zitten er ook niet in en die hebben ze nodig.. maar dat krijgt hij wel in boter op brood en toetje en in de avondmaaltijd.

Ik wil hem graag een bekertje optimel geven. Ik ben geen moeder die mijn kind alleen water en melk en thee laat drinken. Hij krijgt ook elke dag wel een beker siroop ofzo.
    Maar wat doen jullie met optimel?

Als het echt zo slecht is bij normaal gebruik zou het er toch op moeten staan?
    Daarbij is gewone suiker ook heel slecht.
    Voedingscentrum moet toch juiste informatie geven?

Of denken we veel ste veel na en gaan we veel te ver. Alles waar te voor staat is niet goed. Dus gewoon geven met mate..

Graag hoor ik anderen hierover.

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Heb je al geprobeerd diksap/ranja door de melk te doen?

3. Karoke

Karoke Niet meer actief

Zoetstoffen krijgt ons zoontje helemaal niet. Hoewel gewone suiker ook niet geweldig is, is het toch nog steeds een stuk beter om te geven dan zoetstoffen.

Bij ons ventje moet ik trouwens ook niet aankomen met melk, maar als ik er een (heel klein) scheutje diksap of ranja in doe, dan drinkt hij het zo weg. En dan heb je twee vliegen in een klap: er zitten geen zoetstoffen in en je kan gewoon volle melk geven dus vetten doet hij meteen ook binnen. :)

En er is een groot verschil tussen "veilig te gebruiken" en "gezond om te gebruiken". ;)

4. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Hm ik zou een dreumes liever suiker geven dan kunstmatige zoetstoffen (die worden toch ook afgeraden tot drie jaar?), maar dat is mijn gevoel. Dus nog liever een bekertje Yoki dan Optimel. Volgens mij zit in verse Yoki ook niet teveel kleurstoffen en andere rommel, iig minder dan in die goedkope houdbare meuk, Bonomel of hoe heet het :). En Arla heeft ook een yoghurtdrink zonder suiker en aspartaam, die is gezoet met stevia en dat schijnt ook niet slecht te zijn.
    Of nog beter zoals hierboven al staat een scheutje siroop door melk of yoghurt.

5. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Diksap of siroop door de melk nog nooit geprobeerd. Kan ik ook wel eens proberen, helemaal niet aan gedacht.

Bedankt voor de reacties.
    Meer reacties zijn wel welkom.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou het niet dagelijks geven..
    Maar dat komt omdat ik, en mijn oudste er aan de dunne van gaan..Ik na 2a3 glaasjes, hij na eentje al (maar logisch, want hij is veel lichter, dus eerder op de grens)..

Heb je al een scheutje roosvicee/sap door de melk geprobeerd?
    Of yoghurt+melk+roosvicee (soort yoghi). Of gewoon yoghi..
    Ik zou echt afwisselen of vermijden..

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Suiker is helemaal niet heel slecht. Suiker is vooral helemaal niet nodig. Het heeft - afgezien van smaak en energie - geen toegevoegde waarde. Zoetstoffen kennen we de effecten eigenlijk niet van. Ze zijn van een chemische samenstelling en dat vind ik persoonlijk geen goed uitgangspunt voor de voeding van mijn kinderen.

Wat heb je al geprobeerd?
    - volle melk (smaakt echt anders dan halfvolle)
    - karnemelk
    - yoghurt
    - drinkyoghurt met diksap
    - drinkyoghurt (bijvoorbeeld yoki)
    - melk met een lepeltje nesquick

En kinderen veranderen van smaak .. blijf dus af en toe melk proberen.
    Je kunt er ook nog voor kiezen om peutergroeimelk te geven. Dit is wel duurder maar ook zoeter.

8. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Wij geven onze zoon ook geen producten met zoetstoffen. Het zal wellicht geen kwaad kunnen, maar ik geloof zelf niet zo in allerlei toevoegingen in eten en drinken. Ik probeer zo natuurlijk/biologisch mogelijk te eten en dat doe ik voor mijn zoontje dus ook.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zoetstof aspartaam verhoogt kankerrisico

1 van de onderzoeken.

Ik eet geen suiker, omdat het MIJ ziek maakt, maar als ik buiten de deur eet, neem ik dat wel. Maar zoetstoffen, no thanks. Ik eet puur natuur en geen chemische shit, laat staan dat ik die aan mijn kind geef.

10. fafa

fafa Niet meer actief

Weet je wat ik het grootste bezwaar vind van zoetstoffen?

Je hele bloedsuiker-systeem raakt ervan in de war.

Wanneer je namelijk suiker eet stijgt -na een tijdje, wanneer je maag en darmen de suiker uit je eten hebben opgenomen- de glucosespiegel in je bloed. Om dat te compenseren maak je insuline aan.

Nu is het zo dat alleen al de zoete smaak in je mond een verhoging van de aanmaak van insuline teweeg brengt; je hersens weten namelijk dat daarná je suikerspiegel stijgt. Daardoor blijft je bloedsuikerspiegel nog regelmatiger, omdat je al "tegengas geeft" nog voordat ie de pan uitrijst.

Maar... dat systeem raakt dus in de war als je zoetstoffen gebruikt. Want je mond proeft iets zoets, dus je hersens denken "hey, suiker, ik ga insuline aanmaken!" Maar vervolgens komt er niks: insulinespiegel dus te hoog. Als je dan de volgende keer weer wel iets met echte suiker eet, denken je hersens: "ow, weer iets zoets, maar daar hoefden we de vorige keer ook niks mee, dus ik doe lekker niks" ben je dus weer te laat met insuline aanmaken.

Natuurlijk werkt het niet letterlijk zo precies, maar bottom-line is: je lichaam raakt van het padje omdat ie er niet meer van opaan kan dat: zoet=glucose.

Ik mijd die onzin dus als de pest.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Optimel is een dieetdrankje voor grote mensen. Zoetstoffen en geen vet, niet geschikt voor kinderen.

Als je kind geen melk drinkt (kan ik me voorstellen, lust ik ook niet) kijk dan naar andere dingen. Eet je kind wel yoghurt of kwark? Of pap of vla? Eet hij kaas?
    Er zijn meer manieren om aan hè zuivel te komen dan alleen maar een glas melk.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik geef ook absoluut geen kunstmatige zoetstoffen. In jullie geval zou ik ook proberen met melk, karnemelk, karnemelk of melk met siroop/diksap, yoghi ( En dan NIET die met minder suiker en dus zoetstoffen! )

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Alles wat hierboven gezegd is :)
    Ik zou zeker volle melk aanmaken met wat diksap dan, of misschien in de blender met een banaan erbij, jumjum. Of aardbeitjes, nou ja je snapt het wel.
    Of twee bakjes volle yoghurt op een dag (in karnemelk zit ook weinig vet) bijvoorbeeld.

14. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ons mannetje drinkt ook geen gewone melk, maar als ik er een drupje roosvicee door doe, drinkt hij het wel en een paar keer per week krijgt hij ook yokidrink.. Vindt hij heerlijk en is echt een traktatie voor hem..

Wij gebruiken zelf niks van light of dieet producten of weet ik wat er allemaal te koop is, dus onze kleine man krijgt het ook niet..

15. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ga er van uit dat het voedingscentrum geen onzin verkondigt, en vind het een betrouwbaar instituut.

Maar toch ben ik het eens met zo'n beetje alles wat ik hier lees. Ik neem zelf geen zoetstoffen vooral omdat ik ze vies vind, en vind ze (zeker voor dagelijkse consumptie) ongeschikt voor kinderen. Ik vind het een mooie uitvinding voor iedereen die een glucose-intolerantie heeft, maar verder blijf ik er verre van.

16. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Hier ook geen chemische zoetstoffen voor haar en ons.. Ik mijd alles waar zoetstoffen/aspartaam inzitten!

Inderdaad zoals voorgaande reacties, beetje roosvicee/diksap door (karne)melk..

17. fafje

fafje Niet meer actief

ik zat met hetzelfde probleem, eerst gaf ik ook optimel..maar had geen weet van de aspartaam enz...sinds ik dara achter ben, geef ik sowieso geen kunstamatige zoetstoffen meer aan mn zoontje..

oplossing hier was elke ochtend ontbijten met yoghurt en babymuesli (inmiddel ook andere cereals, cornflakes, smacks, honeyloops met normale melk, DAN lust ie het wel)

Ook geef ik van arla zin drinkyoghurt..en savonds ook bakje kwark, zo kom je wel op de 300ml zuivel per dag..

ook melk met diksap geef ik zo nu en dan..hier wordt sojamelk oid ook niet gewaardeerd, dat is wel jammer..

persoonlijk geef ik liever iets met suiker dan die zoetstoffen...en dan het liefst sochtends ofzo

Deel Deze Pagina