belastingaangifte doen als starter (eigen bedrijf), tips?!

Discussie in 'De lounge' gestart door mausi, 11 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Ik ben samen met een vriendin een eigen bedrijfje gestart, nu moeten we de eerste keer belastingaangifte doen (kwartaal aangifte)... wie heeft er tips wat we zeker niet mogen vergeten. Wat mag je allemaal als starter aftrekken van de belasting??

2. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ik zou dat, vooral de eerste keer, lekker door een accountant/boekhouder/administrateur laten doen. Vraag of je mee kunt kijken en of ze het kunnen uitleggen.. Dan weet je zeker dat je het de eerste keer gelijk goed doet.

Er zijn ontzettend veel posten die je de eerste 3 jaar als starter kunt aftrekken, over veel dingen hoef je nog geen (of minder) belasting te betalen. Maar nogmaals overleg even met iemand die er verstand van heeft..

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wat MamarR zegt: zoek iemand die de kennis heeft en dit voor je doet.

Wil je het toch zelf doen, dan zou ik een cursus boekhouden overwegen. Is altijd handig als je een eigen bedrijf hebt.

Succes!

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

5. Meis85

Meis85 Fanatiek lid

27 dec 2008
    4.141
    1
    0
    Zou het laten doen, want echt de meeste zien door bomen bos niet meer.

(ML hier heeft admkantoor en doet het dus veel maar als ik er na kijk gruwelt het me al zoveel wil de BD weten van je en bij een foutje ja vaak is dat niet erg positief voor de portomonee. meestal als je weet hoe het moet lukt het wel maar zeker de eerste keer zou ik het toch uitbesteden)

Er zijn idd veel regelingen en aftrekposten zeker het eerste jaar maar sommige zijn weer afhankelijk van gewerkte uren of bepaalde omzetten.

Succes!!

6. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Als het om de kwartaal aangifte gaat gaat het om de omzetbelasting (21%) die je van je omzet afdraagt. Aan het eind van het jaar maak je een jaarrekening op en komen inkomstenbelasting en aftrekposten aan de beurt.

Tenminste zo gaat het bij mij.

Bel anders even de belastingdienst op of een accountant wat je hiermee moet. Zo ie zo voor de jaarrekening een accountant in de arm nemen ... scheelt je zo veel werk en je weet (als je een goede hebt) dat het goed aangegeven is.

7. Wam

Wam Actief lid

28 dec 2012
    259
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn man heeft een eigen administratiekantoor. Dus als je het graag wilt laten doen kan ik je hem natuurlijk aanbevelen :p. Wij wonen zelf ook in gelderland. Opzich hoeft zoiets niet veel te kosten als je het door een administratiekantoor laat doen en je kunt ook vragen of hij jullie op weg helpt dat je het de volgende keer zelf kunt doen... Een accountant is vaak wel duurder.

8. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Bedankt voor de reacties. Aan wat voor bedrag moet ik denken bij een administratiekantoor? Paar tientjes, paar honderd euro?

9. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Dat hangt er van af hoe lang ze ermee bezig zijn. Meestal is een kwartaalaangifte niet zo heel veel werk, als je alles tenminste goed op orde hebt.

Wat doe je met je overige administratie? Heb je een boekhoudprogramma? Hoe verwerk je alles? En je jaaraangifte? Heb je er al over na gedacht door wie je dat wil laten doen? Weet niet hoelang je al bezig bent, maar is misschien wel verstandig om daar vast over na te denken.

10. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik zou de OB zelf aangeven daar kom je wel uit. De jaarrekening en aangifte kost me 500 euro ex btw.

11. Wam

Wam Actief lid

28 dec 2012
    259
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eerder paar tientjes. Heb het ff gevraagd. Het kost meestal tussen de 50 en 125 euro. Klein bedrijf zal eerder tegen de 50 euro aanliggen. Als je interesse hebt kun je me een PB sturen :)

12. Meis85

Meis85 Fanatiek lid

27 dec 2008
    4.141
    1
    0
    Kwartaal aangifte rond 100€
    Jaarrekening en aangifte 300€ althans bij ons dan he

13. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Mausi, ik ben ook voor mezelf begonnen en mijnis aangeraden door de belastingdienst en door ervaren accountants dat als je het enigzinds zelf kan, je het zelf het beste kan doen. Je hebt dan zelf het beste ook het overzicht in alles. Ik hou alles bij, elke factuur vul ik in en bij de kwartaal aangifte ben ik in een paar tellen klaar omdat ik dan dus niet alles meer uit hoef te zoeken, ideaal! Scheelt wel dat mijn man een administratieve baan heeft, dus er wel wat verstand van heeft maar meer ook niet. Scheelt je iig een hoop extra kosten om het uit handen te geven, zeker als je net begonnen bent.

14. lolaatje1

lolaatje1 Actief lid

5 jun 2011
    145
    1
    18
    Misschien is het slim om een startersgesprek aan te vragen. Kost niets en je krijgt allemaal goede tips door een ervaren iemand van de Belastingdienst. Kun je aanvragen door de Belastingtelefoon te bellen.

15. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Bij de belastingdienst kan je naar een startersbijeenkomst.. legge ze je alles uit.

Ook online is er veel te vinden. Ik raad aan om de omzetbelasting gewoon zelf te doen; is niet heel ingewikkeld.. ben zelf net gestart en heb t de vorige ronde ook zelf gedaan.. was zo klaar.

16. minon

minon Niet meer actief

Die startersbijeenkomst stelt geen ruk voor zijn wij ook geweest. Je krijgt aan eind een boek van 2cm dik mee waar allerlei regels en tips in staan. Heel onoverzichtelijk. Wij betalen onze boekhouder 100 euro voor kwartaalaangifte voor twee bedrijven. Dus 50 per stuk.
    Kwartaalaangiftes kun je zelf makkelijk. Zeker als je een boekhoudprogramma gebruikt. Voor je jaaraangifte zou ik toch echt naar een boekhouder of accountant gaan omdat er veel aftrekposten etc zijn die je zelf niet weet. Geloof dat (als je aan bepaalde voorwaarden voldoet) en kantoor aan huis hebt je een deel van je energierekening bijvoorbeeld als kosten kan opvoeren. Zo zijn er nog veel meer van deze dingen.

17. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als je een goed boekhoud programma hebt is het alleen een kwestie van de cijfers overnemen.

Wij doen alles zelf, behalve de jaaraangifte, daar laten we een accountant naar kijken. Die weet toch vaak beter hoe het zit met aftrekposten enz. De goede man heeft zichzelf de afgelopen jaren dik terug verdient... :D Houd er ook erg in dat zelfs als je een ander je boekhouding/aangifte laat doen, je ten alle tijden zèlf verantwoordelijk bent voor de aangifte. Je kunt bij de BD dus niet aankomen met: maar mijn boekhouder zei dat...

Deel Deze Pagina