Gratis kinderopvang en compensatie

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Juul75, 2 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.913
    7.627
    113
    Naar aanleiding van de topics over inkomen en studieschuld heb ik eens gekeken naar wat wij eigenlijk netto (dus NA KOT) betaald hebben aan kinderopvang. Dat is meer dan 90.000 euro netto geweest. :eek:

    Eigenlijk vind ik het dan ook wel eerlijk dat als de kinderopvang gratis wordt, ouders die de volle mep betaald hebben aan kinderopvang dit ook gecompenseerd krijgen. Net als dat er nu wordt aangegeven dat voor de periode dat er geen studiefinanciering werd gegeven de studenten van toen (deels) gecompenseerd moeten worden, zijn wij in deze zin dan ook pechgeneratie. De redenatie is hetzelfde: het is niet fair dat de ene groep mensen wel iets gratis krijgt en de andere groep het niet gratis krijgt. En het is allemaal vrijwillig, je HOEFT niet te werken zodat je je kind naar de opvang brengt maar je HOEFT ook niet te studeren. Is allemaal investering in je eigen toekomst. Dus ik vind het eigenlijk raar dat er helemaal geen discussie is over compensatie kinderopvangkosten, en wel voor studiefinanciering.

    Meningen?

    Vast wel ;)
     
  2. Prjbt

    Prjbt Bekend lid

    28 jun 2022
    931
    1.023
    93
    Vrouw
    Ik kan dan ook compensatie vragen voor gemist inkomen. Doordat de kinderopvang zo duur was heb ik niet gewerkt... Als de kinderopvang gratis was, was die keuze zeker anders uitgepakt.

    Kortom begin je hier aan dan is het hek van de dam.

    Overigens wordt de kinderopvang niet gratis. De prijs boven de vergoede uurprijs moet alsnog betaald worden en van dat gat wordt verwacht dat het behoorlijk hoger uitpakt.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  3. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.913
    7.627
    113
    Ik ben het met je eens hoor, maar dat gevoel heb ik dus ook bij de compensatie van de studiefinanciering.
     
  4. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.873
    2.283
    113
    haha dit zeiden wij thuis ook al tegen elkaar. Maar heb er alle begrip voor wanneer dat dat niet gebeurt. Overigens net als voor studenten ik het ook raar vind dat het gecompenseerd wordt. Het was de situatie op dat moment. Wij hadden ook kunnen ‘kiezen’ voor minder opvang of een goedkopere opvang of geen of maar 1 kind. T is wat t is
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    Ik heb even gekeken. Maar de tegemoetkoming lijkt weinig voor te stellen. Of heb ik de verkeerde info?

    Hoeveel en wanneer
    De tegemoetkoming is € 29,92 per maand. Je krijgt deze alleen voor de officiële duur van je studie. Voor een 4-jarige opleiding onder het leenstelsel krijg je dus maximaal € 1.436,-. Voor een langere opleiding kun je meer krijgen.

    De tegemoetkoming wordt verrekend met je studieschuld of uitbetaald als je geen schuld meer hebt. Dit gebeurt vanaf 2025 of daarna, als je je diploma later behaalt.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Je mag het vinden natuurlijk, maar ik help je uit de droom, dat gaan ze niet doen:roflmao:
    Buiten dat moet de "gratis" kinderopvang eerst van de grond komen. Daar zitten nog zoveel haken en ogen aan, dat zie ik voorlopig niet gebeuren.
    Als belangrijkste reden: de sector is er totaal niet klaar voor. Er is veel te weinig personeel en die heb je ook niet 123 klaarstaan.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    En " de volle" mep vind ik ook wel wat van. Kinderopvang vind ik momenteel ook niet duur nl. Het is inkomensafhankelijk. En je krijgt echt heel erg veel terug, ook met een hoog inkomen.
     
  8. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.913
    7.627
    113
    Ik heb dus 90K NETTO uitgegeven. Hoezo is dat niet duur?
     
    Sado vindt dit leuk.
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.913
    7.627
    113
    Als het weinig voorstelt, waarom dan compenseren? Ik vind namelijk het compenseren hoe dan ook raar. Zoals hierboven al gezegd werd, het was de situatie zoals die op dat moment was. Maar als je dan compenseert (al is het maar een beetje), is het ook raar dat kinderopvang niet gecompenseerd wordt.
     
  10. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.750
    5.409
    113
    Ik sta sowieso niet achter het gratis maken van de kinderopvang en de manier hoe er tot heden kinderopvangtoeslag wordt betaald vind ik ook geen goede regeling.
    Blijf het raar vinden dat 2-oudergezinnen hun kinderen vaak 4 of 5 dagen gesubsidieerd naar de opvang kunnen brengen.
    Max 2 dagen waar bij het 1e kind meer toeslag krijgt dan het 2e zou ik een veel betere regeling vinden. Voor 1 oudergezinnen zou dan een aparte regeling moeten gelden.
    Even heel cru maar waarom moet de gemeenschap betalen voor het opvoeden van kinderen uit grote gezinnen met 2 bijna fulltime werkende ouders?
     
    citroenrasp en tuc vinden dit leuk.
  11. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.828
    12.444
    113
    Vrouw
    Deze info klopt volgens mij ja. Is een belachelijk laag bedrag als je kijkt naar de kosten die veel studenten hebben gehad.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ja, je betaald voor een dienst he? Maar reken maar uit wat het zonder toeslag geweest was. Als dat verschil niet groot is, dan verdien je erg veel;)
     
    olleke vindt dit leuk.
  13. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.735
    4.120
    113
    Volgens mij hebben we al een deel vergoed gekregen die een generatie voor ons niet eens heeft gehad. Daar kunnen we al heel blij mee zijn. Het uitstellen van gratis opvang gaat denk ik uiteindelijk een afstel worden. Want waar gaan ze de mensen vandaan halen om de opvang te vullen. Om de kinderen te verzorgen en vermaken. Iedereen moet maar meer werken en meer mantel zorg geven, meer meer meer. Maar er zijn niet opeens genoeg mensen in de juiste banen. Het hele “probleem” is zoveel breder.

    ik ga niet helemaal narekenen hoeveel de opvang ons heeft gekost. Maar ik denk ook wel richting de 70000 euro met 2 kinderen, 3 dagen kdv 4 levensjaren en nu nog 2 dagen bso.
    T is in iedergeval altijd een hele kostenpost geweest.
    Onlangs sprak ik een collega die dus nooit kdv heeft hoeven afnemen. Hij had geen idee dat wij dus maandelijks minimaal 1000 euro kwijt waren daaraan.
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.913
    7.627
    113
    Heb ik ook gedaan.......bijna 2 ton. :eek: Maar dat laat onverlet dat 90K niet 'niet duur' is. In die zin is een volledige opleiding als investering voor je toekomst voor 20K ook niet duur. Waarom moet dat wel gecompenseerd worden dan?
     
  15. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.060
    2.195
    113
    Dat lijkt me onzin. Ik denk dat wij de afgelopen 16 jaar ook wel meer dan een ton netto aan kinderopvang hebben uitgegeven. Maar dat was de regeling toen/nu. Voor de kinderopvangtoeslag bestond, moesten ouders helemaal alles zelf betalen. Daar kun je toch ook geen compensatie voor geven.

    Voor die studiefinanciering vind ik het anders. Er waren beurzen,, die zijn even afgeschaft en komen nu weer terug. Daarbij is echt een groep tussen wal en schip geraakt die dat heel veel geld heeft gekost. Die compensatie mag van mij veel hoger zijn, 1400 euro is een belachelijke tegemoetkoming voor wat zij gemist hebben.

    Ik heb zelf op die manier ook een compensatie gekregen. Vroeger had je de WAZ, die zwangere onderneemsters een uitkering voor zwangerschapsverlof gaf. Die werd in 2004 afgeschaft en pas in 2008 of zo kwam er een nieuwe regeling, de ZEZ. Ik kreeg in 2006 een kind en viel dus ook tussen wal en schip. Jaren later, in 2019 of zo heb ik daar alsnog een uitkering voor gekregen. Van mij had het niet gehoeven, maar dat is wel net zoiets.
     
    Chayammy en Saartje33 vinden dit leuk.
  16. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.828
    12.444
    113
    Vrouw
    Tja, dat is een hoop geld, maar daarvoor heb je ook iets gekregen. Je kinderen zijn op een professionele manier verzorgd tijdens jouw werkuren. Logisch toch dat dat geld kost?

    Nu wil werkend Nederland graag dat de kinderopvang gratis wordt. Voor niks gaat de zon op, dus die kinderopvang gaan we alsnog met zijn allen betalen.
    Ook wij dus, terwijl wij nooit gebruik hebben gemaakt van kinderopvang. Krijg ik dan een vergoeding omdat ik geen kinderopvang nodig heb en zelf voor mijn kinderen zorg?
     
    Clairemin, spruitje80, YaelStone en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    O, ja dat laatste heb je ook wel een punt. Maar het verschil is denk ik, dat wanneer je aan een studie begint, je veelal niet de mogelijkheden hebt om 20K uit te geven. Je moet nog iets opbouwen zeg maar. En een lening zoals tot nu toe is ook niet zaligmakend met al die studieschulden die je hoort.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    Ik heb ook wel eens een bedrag gehad wat absoluut niet in verhouding stond tot hetgeen waarvoor het was. Ik vind het kruimelwerpen. Blijkbaar werkt het. Voor (relatief) weinig geld bepaalde woorden mogen gebruiken die beter klinken dan ze zijn.
     
  19. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.913
    7.627
    113
    Ik zeg ook niet dat het onlogisch is dat ik betaal voor iets dat mijn keuze is. Ik vind het wel onlogisch dat mensen nu roepen dat ze gecompenseerd willen worden voor iets dat hun keuze was en waar ze voor betaald hebben, en dat nu weer gpekoper wordt (niet gratis), zoals een opleiding en studiefinanciering.

    Dan mag de kinderopvang die ik betaald heb ook gecompenseerd worden. Is ook een keuze van mij geweest en wordt, net nu ik het niet meer nodig heb, gratis (of veel goedkoper) gemaakt.

    Wat is het verschil dan?

    Over je tweede deel van de post: iedereen betaalt altijd mee aan dingen waar hij of zij niets aan heeft. Dat komt door de belastingheffing. Mensen betalen aan wegen terwijl ze geen auto hebben. Mensen betalen aan scholen terwijl ze geen kinderen hebben. Mensen betalen aan dagbesteding voor gehandicapten terwijl ze geen gehandicapte familie hebben. Dus dat is geen argument. Ik betaal netto ook veel meer dan ik ontvang en het gaat naar veel dingen waar ik helemaal niets aan heb. Dat is het solidariteitsbeginsel van onze verzorgingsstaat.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  20. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.586
    5.316
    113
    Vrouw
    De vraag daarna is; hoeveel hebben jullie kunnen verdienen omdat er kinderopvang mogelijk is?
     
    MadeInUSA, olleke, YaelStone en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina