Gratis kinderopvang en compensatie

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Juul75, 2 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    In vergelijking met het geval studiefinanciering klopt dat. Met @Juul75 had ik het ook over de kosten van de kinderopvang an sich. Sorry, ik maak me niet populair, dat weet ik, maar met een inkomen van 120K mag je gewoon niet zeuren over de kinderopvangkosten. Zo cru wil ik het gewoon even stellen.
     
    olleke en Saartje33 vinden dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Dan krijg je meer terug, de tabel klopt echt.
     
  3. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.875
    15.183
    113
    Nabij Utrecht
    Ik betaal nu per maand 187,- voor de opvang en krijg 80,- vd belasting terug.

    Hij gaat nu nog maar 1 dag per week. Vroeger was dat veel meer (en meerdere kids)
     
  4. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.469
    4.793
    113
    Gratis kinderopvang is voor mij zo’n onrealistische plan waarvan ik zeker weet dat het er niet gaat komen, want waar haal je opeens al dat personeel vandaan, dat ik hier niet eens over nadenk.
     
    2littlemonkeys, Zxcvb, Anniek88 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.875
    15.183
    113
    Nabij Utrecht
    Ik verdien helemaal geen 120K.
     
  6. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.873
    2.283
    113
    kan te maken hebben met het feit dat het uurtarief vaak hoger is dan het gedeelte waarover je terug krijgt denk ik?
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Natuurlijk zit daar een verschil in qua wat je betaald, maar ze zitten geen meerdere euro's boven het te vergoeden bedrag.
    Maar elke keer gebeurd dit wanneer men de opvang te duur vindt. Dan kom ik met de reeële cijfers en is het geen waar.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Voor elk volgend kind kreeg je meer dan 90% vergoed.
     
  9. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.469
    4.793
    113
    ‘Gratis’ maar alsnog onrealistisch.
     
    tuc vindt dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Dat is een feit idd. De sector kan het nu niet eens aan, laat staan als iedereen straks 96% vergoed krijgt.
     
    Madeliefje06 en Lunar1994 vinden dit leuk.
  11. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.932
    7.873
    113
    Amsterdam
    Maar wellicht als iedereen gratis opvang krijgt dan wellicht moeders ook weer kunnen en willen werken in de opvang? Geen idee hoor.

    Naar ts
    verder wordt dit natuurlijk een glijdende schaal als je het zo gaat stellen. Dan wil ik ook helemaal vergoed ouderschapsverlof wat er nu is omdat mijn kinderen 6 en 3 zijn. En zo blijf je natuurlijk dingen houden als er nieuwe regelingen komen. Helaas moet ergens de grens getrokken worden.
     
    Clairemin en Saartje33 vinden dit leuk.
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Die zullen er wel bij zijn hoor. Maar ik vraag me af of het genoeg is om de gaten van nu op te vullen en dan ook nog extra vraag die komt als het "gratis" wordt.
     
  13. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.932
    7.873
    113
    Amsterdam
    Ik ook hoor, denk ook dat het genoeg zegt dat men het nu weer uitstelt. Maar wellicht dan toch mocht dit wel kunnen dat de zorg en het onderwijs ook met minder te korten komen.
    Want al die sectoren hebben schreeuwend tekort aan personeel.
     
    tuc vindt dit leuk.
  14. Gloveforever

    Gloveforever Actief lid

    21 nov 2022
    150
    184
    43
    Vrouw
    Het probleem is dat KOT het opvang probleem in stand houdt: de Kinderopvangorganisaties vragen meer, omdat ouders een gedeelte gesubsidieerd krijgen. Net als de Hypotheekrenteaftrek eigenlijk.
    Prijzen worden kunstmatig opgedreven omdat opvangorganisaties het kunnen vragen. Het is niet voor niets dat er grote investeringsmaatschappijen achter kinderopvangcentra zitten: er schijnen nergens minder wanbetalers te zijn dan in de kinderopvang.
    Daarnaast heb ik het idee dat personeelstekort nu op grote schaal gebruikt wordt als “excuus” voor het niet investeren in mensen waardoor (veel) minder mensen kiezen voor het beroep van Pedagogisch medewerker (of beveiliger op Schiphol, of conducteur bij de NS etc).
     
    nizzie86, Zonnestralen, autumn86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ik zeg dat al vanaf dat het plan bekend is, als dit doorgaat krijg je volgens mij een explosieve stijging van de prijzen.
     
    Saartje33 en Gloveforever vinden dit leuk.
  16. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.282
    6.818
    113
    Vrouw
    Ik vond het niet oké dat de studiefinanciering eraf ging, want dat betekent dat jongeren wiens ouders het geld niet hebben en die het niet zelf kunnen verdienen, meteen zichzelf in de schulden werken. Dat betekent ook gevolgen als ze een hypotheek willen krijgen. Dat werkt gewoon lang door. Ik vind het dus al niet te vergelijken met kdv toeslag.

    En de vergelijking met Groningen snap ik ook niet.

    Overigens vind ik ook niet dat de missende studiefinanciering vergoed moet worden. Maar ik vind studiefinanciering en kot niet dusdanig te vergelijken dat je zou kunnen stellen dat kot gecompenseerd moet worden.
     
    Chayammy, Zxcvb en Saartje33 vinden dit leuk.
  17. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.913
    7.627
    113
    Ben ik met je eens, maar waarom moet hij hier getrokken worden dan? Het gaat in het geval van kinderopvang om veel meer geld dan om de studie leningen bij elkaar, dan zou het veel fairer zijn om dat compenseren.

    Ik vind het eerlijk gezegd gewoon belachelijk vanaf het moment dat ik allemaal studenten zag staan roepen dat het niet eerlijk was en dat er meteen gezegd werd dat er naar compensatiemogelijkheden gekeken zou worden. Hou toch op zeg. Het leven is niet eerlijk, denk ik dan. Wen er maar aan.
     
  18. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    948
    1.409
    93
    Trek je nog wel even de inkomensafhankelijke combinatiekorting hier vanaf?

    Want die krijgen de “gratis kinderopvang” ouders straks ook niet meer. (Als het allemaal doorgaat).
     
  19. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    948
    1.409
    93
    Ik denk dat het verschil is dat veel studenten met een schuld zitten. Als het goed is hebben werkende ouders geen schuld opgebouwd door het betalen van de opvang.
     
    Saartje33, Chayammy en spruitje80 vinden dit leuk.
  20. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    770
    530
    93
    Een vergoeding zou natuurlijk gek zijn.
    Persoonlijk laat ze de hele boel op de schop doen. Maar laat ze eerst met een goed plan komen. Desnoods eerst alleen de optie voor de BSO. Scholen zijn er al dus opvang op school als in verlengde schooldag moet te regelen zijn. Al vind ik een goede gastouder ook heel belangrijk ook voor basisschoolkinderen. Er zijn behoorlijk wat haken en ogen aan het omgooien van dit systeem.

    Wij gaan met de oudste en middelste niet meer profiteren van gratis kinderopvang. Voor de jongste hebben we straks ook al de grootste kosten gehad. En eerlijk het huidige systeem met toeslagen vind ik ook niet fijn. Zelf ben ik altijd bang dat de overheid toch opeens zegt, betaal maar terug. Dus vraag ik een laag voorschot aan. De kosten kunnen we bruto ook gewoon betalen.
     

Deel Deze Pagina