speen/duimpje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tinkerbell81, 21 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Kiezen jullie voor een speen of laten jullie duimpje gebruiken?

1. speen

2. duim

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    vroeg me af waar jullie voor kiezen aangezien ik nog niet weet wat t beste is (vind dat zowel speen als duim voor-en nadelen hebben). Als ik die van jullie lees kan ik ze tegen mekaar afwegen:)
    vind namelijk voordeel van duim ; dat die altyd in de buurt is:) en nadeel uiteraard dat de tandjes misschie niet zo goed gan staan....

2. Niet meer actief

die dinegn vallen altijd en je ziet nooit het mooie mondje als je zo'n fiep erin stopt, vind het een beetje raar gezicht vaak (zeker als ze wat ouder zijn) een duim is de natuurlijk fiep zeg ik maar :) en dat van die tanden is onzin, heb van baarmoeder tot 10 jaar geduimd en geen last van naar voren stekende tanden gehad en mijn zusje ook niet (mede mijn nichtjes en neefjes)

3. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    hmmm....ik kon bij beide kinderen niet kiezen hoor.
    Beide kinderen wijgerde gewoon de speen en gooide hun duim in de strijd.

Er is weinig wat je daaraan kan doen.
    Maar ALS ik een keuze had....dan zou ik toch wel voor de speen gaan.
    Tuurlijk...het heeft nadelen.
    Ze kunnen een speen kwijtraken...en wanneer ze nog erg klein zijn ben je vaak bezig om het speentje weer in het mondje terug te doen.
    Voordeel is dat je (op een bepaald leeftijd) makkelijker een speen af kan bouwen dan een duim.
    Duim blijft gewoon langer verleidelijk aangezien je je duim niet even in de kast kan leggen.
    Je hebt 'm altijd bij je.
    Mijn dochter is nu 5 en wil het duimen dus echt niet laten!
    En ik vind het vreselijk.
    Ze doet het niet buiten...maar wel als ze moe is thuis of als ze in de kring zit op school.
    Dan gaat ze tegen de juf aan leunen en hup die duim d'r weer in.
    Als ze een speen had dan had ik bijvoorbeeld haar kunnen verplichten om de speen thuis te laten enz..
    Maar dat gaat me nu niet lukken.
    Niet dat een duim niet goed af te leren is...maar het is gewoon moeilijker.

En de beste keuze zou zijn....gewoon bijde NIET ;)

Maar euhhh....nogmaals...je kind kiest...jij helaas niet.

4. Mirjanne

Mirjanne Bekend lid

2 jan 2006
    554
    1
    18
    Ik ga voor de duim, inderdaad, het is erg makkelijk, geen gezoek naar een speentje, niet 's nachts tig keer eruit omdat de speen kwijt is.. Alleen met de tanden heb ik dus zelf wél slechte ervaringen, heb tot mijn 10e geduimd en een prachtige overbeet ontwikkeld, net als mijn broer en zus; maar ik denk dat dat ook meer erfelijk bepaald is dan?

5. Niet meer actief

waarom die duim afleren, dat gaat helemaal vanzelf wanneer ze erana toe zijn, ik verbaas me altijd waarom al die kids zo snel alles moeten afleren en al volwassen moeten worden , laar ze lekker kind zijn en gewoon duimen als ze dat willen, lekker belangrijk wat jij vind...

6. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    ik zou echt niet zeggen dat het onzin is hoor :rolleyes:
    Van die tanden en duimen en/of spenen.
    Dat dat bij jou niet zo was moet je heel blij mee zijn.
    Mijn dochter (5 jaar) haar tanden groeien wel degelijk na de hand van haar duimen.
    Haar voortanden en ondertanden sluiten niet mooi aan elkaar en als je bij haar naar haar tanden kijkt zie je dat ze helemaal rond lopen door het duimen.
    Ik heb dat zelf ook gehad en moest vroeger een beugel van me tandarts.
    Heb het gelukkig niet gekregen omdat er een tand in de weg zat die d'r eerst uit moest.
    Tand is tot m'n 18e blijven zitten hihi :D
    Maar toch...het kan wel degelijk effect hebben op je gebit.
    Ik hoop m'n dochter grotendeels van het duimen af te hebben voordat ze gaat wisselen.

7. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Stoppen met duimen gaat dus niet in alle gevallen vazelf hoor!
    Zo woont er bij mij in de buurt een jongedame die met 22 nog steeds duimt.
    En als ik er voor kan kiezen dat mijn meissie straks geen beugel om hoeft dan heb ik dat toch veel liever hoor :rolleyes:
    Dat heeft (in mijn ogen) helemaal niets te maken met volwassen worden.
    Ik "bescherm" mijn kind haar gebitje omdat ze dat zelf nog niet kan.
    Daar ben ik toch ook haar moeder voor.
    pfff....moet er niet aan denken dat ze straks wel een beugel heeft en zegt "nou bedankt ma "

8. Niet meer actief

ik had geen overbijt en moest alsnog een beugel, die beugel komt er TOCH in de meeste gevallen omdat mensen nu eenmaal perfecte tanden willen tegenwoordig f ie nu 2 of 1 jaar zit maakt dan niet veel meer uit,,, ik heb 4 jaar met een beugel gelopen omdat mijn tanden te dicht op elkaar stonden, weet je van te voren toch ook niet... okay 22 vind ik overdreven maar ikzelf zou pas bij de 9 a 10 gaan opletten dat het niet te vaak meer gebeurd (of alleen lekker thuis in bed) vind 5 veelste vroeg om allerlei dingen te ontzeggen.. maar het is jouw kindje dus ook jouw regels, van mij zijn die alleen heel wat losser..

9. MissPuma

MissPuma Fanatiek lid

29 dec 2005
    4.389
    0
    0
    Tja wij kiezen er niet voor. Maar Keano wil echt geen speentje hebben, en dus pakt hij zijn duimpje maar...ach ja hopelijk is het maar van korte duur...

liefs,misspuma

10. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Ik weet niet of je speen gebruik ook niet kunt stimuleren. Ik heb jiri vanaf de 1ste week al een speen gegeven en hij vindt het prima. Hij wilde ook wel zijn vingers gebruiken, maar door steeds de speen aan te bieden denk ik dat hij dat nu fijner vindt, hij weet nu ook niet beter.
    Ik probeer er dus steeds op te letten.
    Vind de speen als voordeel hebben dat je het kunt afbouwen en beter is voor de tanden. Nadeel het KDV. Maar hopelijk gaat het met een naamkoord straks goed.

11. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    speentje is niet in alle gevallen beter voor de tandjes :)

mijn oudste heeft speentje gehad en de 2 meiden hun duim

Amée heeft geduimd tot haar 10de , Dave speentje tot zijn 4de

Dave heeft een overbijt van hier tot tokio :) en moet aan een beugel
    Amée heeft bijna geen overbijt maar moet beugel ivm scheef groeiende tanden ivm ruimte te kort in haar kaak

dus speen of duim het zegt niets over de stand van de tanden op latere leeftijd

en speentje afbouwen gaat bijna net zo moeilijk als duimen afleren :)
    leg jij je kleine maar eens in bedje zonder zijn speentje :( wha dan is de slaapkamer te klein

nee kinderen moeten zelf willen :) Dave kreeg brief van sinterklaas dat hij hem nu wel een hele grote vent vondt en dat hij die speen nu maar eens in de prullebak moest gooien

Dave pakte daarbij zijn speen en hoppa in de vulles
    echter wel een speen altijd achter de hand gehad ivm terug slag , die hij gelukkig nooit heeft gehad

en tja dat duimen valt niet mee om af te leren maar ook dat gaat eens vanzelf
    afspraakjes daarover werpen soms vruchten af ;)

oei hoe bedoel je omkoperij? hahahahaha

12. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Bij ons alle 3 een speen en met 1 jaar afleren.

13. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Steven heeft z'n duim, en dat is superhandig.
    En ik vind het nog schattig staan ook.
    Zolang hij het lekker vind, laat ik hem.
    IK hoef s'nachts m'n bed niet uit om de speen in de mond te stoppen, want die duim heeft hij zo te pakken.

14. Niet meer actief

Ik zou helemaal niks aanleren, geen duim geen speen. Je hebt hierin ook niet zoveel aan te leren, want als het niet duimen wil, dan wil het niet duimen.

Duimen is dan misschien wel de natuurlijke speen zoals hier ergens omschreven wordt, maar het heeft wel degelijk invloed op het gebit! Er hoeft alleen niet altijd ingegrepen te worden. Maar ik heb een fietsenstalling gehad totdat ik stopte me duimen, daarna heeft het nog jaren geduurd voordat dit enigszins goedkwam. (zonder ingrijpen dan).

Een duim is allerminst makkelijk af te leren! En tevens gaat de duim er heel vreemd van uit zien. Ook dit trekt wel weer bij maar toch!

En eerlijk is eerlijk.. het is toch geen gezicht wanneer ene kind van 10 nog met een duim in de mond loopt?

Een tutje is sneller af te leren. Tuurlijk is het een misschien een week janken, maar daarna is het wel klaar! Met 1 jaar lopen de meeste al niet meer met een tut in de mond overdag (en de duim wel, die is immers voor handen). En met 2 jaar is deze ook in de nacht niet vaak meer nodig. Overigens is het zo dat wanneer de kids ouder worden, ze de tut zelf kunnen pakken wanneer deze uit de mond valt.

Een tutje schijnt ook een stukje veiligheid te zijn, het zou verstikking kunnen tegengaan.

15. sim

sim Niet meer actief

ik vond een duimpje zo vreselijk schattig staan, maar het lijkt me zo moeilijk afleren.

mijn beide kinderen hebben een speen (gehad) en later doe je gewoon alleen snachts en daarna met beloningssysteem dat ook afleren..

16. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    een duimpje staat wel schattig, maar als je kindje niet wilt duimen dan heb je echt niks te kiezen hoor...... :)

17. Jeetje wat zijn ouders tegenwoordig bezig met dingen af te leren..mn dochtertje pakt haar duimpje niet maar wilt graag de speen.Wat is er nou mooier dan dat kinderen iets van zichzelf hebben waar ze zichzelf mee kunnen troosten,waar ze zich veilig en vertrouwd bij voelen?Waarom zou je het afleren?Er is nog niemand geweest die op zn 17e nog de speen had hoor.Laat je kind zelf aangeven waar het aan toe is en wat het fijn vind!Een kind geeft heel goed zelf aan wanneer het ergens klaar voor is.

18. Niet meer actief

Amen :)

19. Ramoontje

Ramoontje VIP lid

28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    En zo is het maar net ;)

20. niek

niek Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    deborah heeft een speentje, omdat zij in het begin vreselijke kramp had en zichzelf troostte met haar speen. Nu heeft ze 's avonds haar speentje en gooit hem na een uur uit en slaapt verder zonder speen. overdag heeft ze hem ook wel eens, afleren kan altijd nog, nu heeft ze er lol van.

Deel Deze Pagina