Vraagje over alleenstaande ouderkorting

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Tara26, 2 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tara26

Tara26 Bekend lid

7 apr 2010
    783
    0
    16
    Ik ben nu zo'n 31 weken zwanger en alleenstaand ouder.
    Heb wel sinds kort een nieuwe vriend maar voorlopig nog geen plannen om samen te wonen en dergelijke.

Mijn zoontje wordt omstreeks 7 Maart verwacht en vraag me af hoe het dan zit met de alleenstaande ouderkorting als ik die met een voorlopige aanslag aanvraag.

Moet ik nu wachten met die aanvraag tot hij geboren is en dan krijg ik dat bedrag dus gewoon verdeeld over de resterende termijnen?
    Of moet je dat echt aan het begin van het jaar aanvragen?

Of is het zo dat als je een vriend hebt (niet samenwoont) je al geen recht meer hebt daarop :(

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    zolang jij met je kind samen op 1 adres woont en er verder geen inwonenden zijn kan je dit aanvragen als je in 2011 verwacht van 1 juli tm 31 december alleen te zijn met je kind kan je het nu al aanvragen. Je moet nl 6 maanden alleen wonen met je kind op jaarbasis. aangezien het het 1e half jaar niet gaat lukken (maart pas) ga ik uit van het 2e halfjaar ;) Hopelijk weet je zo genoeg anders hoor ik het nog wel van je! ;)

3. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    hoe zit het dan als je nog thuis wonend ben want ik moet dit ook aanvragen maar heb ik er dan recht op?
    Ik woon niet op mezelf.

4. Tara26

Tara26 Bekend lid

7 apr 2010
    783
    0
    16
    Oke bedankt, dan weet ik voldoende :D

5. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

als je niet alleen woont met je kind (dus ook als je inwonend bent, thuis of waar dan ook) dan heb je er geen recht op
    je moet per jaar minimaal 6 maanden op een adres alleen met je kind(eren) wonen namelijk
    in jouw geval zou je er nu geen recht op hebben. Wel bijv. als je eerder dan juli alleen komt te wonen met kind en een aanvraag hebt gedaan dan, anders niet

6. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    Je kan het, het gehele jaar aanvragen. Je krijgt het dan vanaf de data dat je kindje is geboren. Het totale bedrag word dan verdeeld over de rest van de maanden van het jaar. Zodra je gaat samenwonen komt dit te vervallen.

7. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Ow balen dan pfff een korting minder... thanks

8. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Heb ik zelf ook gehad, heb een tijdje bij mijn ouders ingewoond in 2008 toen had ik dus ook geen recht op de alleenstaandeouderkorting. Je moet idd alleen met je kindje wonen op hetzelfde woonadres (jij en je kindje) en dat minimaal 6 maanden op jaarbasis.

9. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Krijgt iedereen dat? Ik heb wel mn toeslagen aangepast.. maar hoe vraag ik dit dan aan? Ik woon officieel sinds 16-12-2010 alleen... Dus ik kan dat voor komend jaar wel aanvragen voor beide kinderen? Ik moet me er ook maar even in gaan verdiepen.. :)

10. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ja hoor als je nu alleen woont met je kinderen en je verwacht dit nog zo te doen op 1 juli 2011 kan je dit aanvragen via voorlopige aanslag 2011 bij de belastingdienst ;)

Deel Deze Pagina