gratis trouwen wel of niet feestje?

Discussion in 'De lounge' started by , Dec 12, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,509
    0
    0
    Wij zijn ook 4 april jl. gratis getrouwd toen ik 8 maanden zwanger was. We wilden dit doen omdat het a) het snelste en makkelijkste was en b) het kost geen drol :) . Ger. partnerschap wilde we niet ivm kosten.

We waren daar met zijn 20 of zo alleen naaste familie. Daarna even koffie en gebak gegeten. Het duurde ongeveer 15 min. in totaal.

Volgend jaar gaan we feestje geven. Dan doen we het symbolisch over maar niet in gemeente zeg maar. Gewoon vrienden/familie/collega's en grote feest geven.

2. Niet meer actief

bedankt voor de reacties..

ik zal inderdaad even navragen hoe en wat en denk dat we het wel leuk gaan vieren want zoals iemand al zei mischien ga je het wel helemaal niet over doen ;)

thanx all!

3. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hey meis,
    ik ben in september getrouwd. De prijzen voor het trouwens verschelen ontzettend per gemeente. En dan soms ook nog per dag van de week en per dagdeel. Dan kan echt wel honderen euro's schelen. Ik geloof dat in dordrecht bijvoorbeeld waar ik ook gekeken had indertijd, de prijzen per dag van de week opliepen: Maandag goedkoopst en zondag het duurst.. iedere dag scheelde een behoorlijk bedrag. natuurlijk was er ook een gratis uurtje. Verder is de ochtend goedkoper dan de middag vaak.
    Maar er zijn ook gemeenten waar maar weer 2 tarieven gehanteerd worden, een hoog en laag tarief...
    Verder heb je minimaal 2 en maximaal 4 getuigen (in totaal) nodig. Wij hadden er dus ieder 1 .

Ik denk dat ik in jou plaats -omdat ik het idee dat je toch wel wat 'echt' wil trouwen- zou kiezen voor de goedkoopste dag of ochtend, maar wel dus voor een echt huwelijk. Even prijsvergelijken in de gemeente waarin je woont en waar je dichtbij zit en waar je dus ook eventueel wel wilt trouwen.

En daarna met z'n allen taart eten (al dan niet in een zaaltje, doordeweeks is idd een stuk goedkoper) en barbeque of buffetje ofzo? (via www.bbq.nl kun je ook superlekker kant en klaar bestellen met echt alles erop en eraan! -dit is dan toevallig in noord-brabant en limburg)

succes met regelen en verzinnen wat je wil!

4. Niet meer actief

ja ik wil idd toch wel heel graag leuk vieren..

is het ook raar om sochtends gewoon gratis te trouwen en savonds een zaal te huren en te feesten?

En weet iemand iets leuks in provincie groningen?

5. Julita

Julita Fanatiek lid

Apr 11, 2007
    3,923
    0
    0
    Danseres
    Hoi,
    Ik ben ook gratis getrouwd en we waren er al ook na 3 min. weer uit. Dat vond ik niet erg want we hadden een paar dagen daarna de in de kerk trouwen, maar waar ik nu wel een beetje spijt van heb is dat ik niet iets leukers aan had getrokken. Op het moment vond ik het zonde want mijn echte bruidsjurk was al zo duur, maar als ik nu terugkijknaar de fotos en ik heb gewoon mijn door de weekse kleren aan vind ik het toch jammer. Mij haar zat ook heel gewoon. (Het was ook 9 uur 's ochtends.
    Bij mij was er alleen familie bij en dat gaf wel een heel eluk intiem sfeertje vond ikzelf, daarna hebben we lekker aan de deftige thee gezeten, gewoon thuis, maar dan met lekkers erbij. Dat was wel heel leuk en relaxed!
    Maar het beste advies dat ik e kan geven is om het gewoon precies te doen zoals jij het wilt. Want je doet het maar een keer!

6. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

Jul 17, 2007
    2,133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    je moet geen 2 getuige per persoon. je mag er ook 1 p.p. of 3 p.p wat jij wilt. mag je helemaal zelf weten

7. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Lauraatje, het is helemaal niet raar dat je 's ochtends gratis gaat trouwen en dan 's avonds een feest gaat geven.
    Ik zou dan wel met een paar man de rest van de dag doorbrengen, met je directe familie en beste vrienden bijvoorbeeld lekker eten, kletsen.

8. Niet meer actief

ja dat is idd een goed idee ;)

9. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik denk dat een niet gratis doordeweekse dag echt niet duur kan zijn.
    Ik zou het persoonlijk heel jammer vinden als je moet haasten. Ook al is het gratis, officieel trouwen kan maar een keer, en een toespraak e.d. maakt het wel speciaal (vind ik hoor)

10. Gerda1975

Gerda1975 Actief lid

Sep 27, 2006
    415
    0
    0
    verzorgende IG
    Hoogeveen
    wij zijn ook gratis getrouwd om 9.15u,heeft bijna 3 kwartier geduurd,geen hele uitgebreide speech gehad ivm familieomstandigheden,maar toch heel leuk.Zijn wel op een andere locatie getrouwd ivm aantal aanwezige mensen!Hadden via schoonouders zaaltje gehuurd voor 25 euro,onze eigen hapjes en drankjes geregeld.en we zijn in nette kleding getrouwd!
    Nog geen moment spijt gehad hoe we het hebben gedaan!

11. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Het kan natuurlijk goed per gemeente verschillen, maar in Eindhoven kun je in elk geval voor ger. partnerschap ook gebruik maken van het gratis trouwuurtje, dus dan vallen die kosten weer weg :)

Dat is niet helemaal waar; het verschilt per gemeente wat er voor regels gehanteerd worden rondom het aantal getuigen. Bij sommige gemeentes is het inderdaad zo dat je het helemaal zelf mag weten (maar wel altijd min. 1 p.p.), maar bij andere gemeentes kan het best zo zijn dat ze de regel hanteren dat je er 2 p.p. moet hebben.

Prijzen verschillen natuurlijk enorm per gemeente, maar in Eindhoven bijv. kost doordeweeks trouwen (buiten het gratis uurtje natuurlijk) €335,- .. maakt niet uit op welke dag of welk tijdstip! Op zaterdags is het nog eens zo'n 150 euro duurder... Vind ik toch best behoorlijke bedragen eigenlijk!
    Wij hebben er weliswaar voor gekozen om op een zaterdag ons ger. partnerschap te doen, maar dat had vooral met de datum te maken en we hadden het geld er wel voor over, maar om te zeggen dat het 'echt niet duur kan zijn', nee... Zou ik in elk geval niet zeggen!

lauraatje: ik vind het helemaal niet raar om gratis te trouwen en dan verder wel gewoon een feest te geven. Ik zou er zelf misschien niet direct voor kiezen (omdat ik toch ook graag zelf invloed heb op datum & tijdstip), maar ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen! Wat je uitspaart aan kosten bij de gemeente, kun je immers weer gebruiken voor de rest van het feest ;) Maar omdat er zoveel verschil zit tussen de gemeentes, hoe ze met trouwen omgaan enzo, zou ik dus wel even bij je gemeente nagaan hoe zij het allemaal geregeld hebben! Of de ceremonie bij gratis trouwen met 5 minuten alweer gedaan is, of dat het gewoon een normale plechtigheid is bijvoorbeeld. Als je dat nog niet nagevraagd hebt tenminste inmiddels ;)

12. Niet meer actief

bedankt voor je antwoord ;)

gelukkig kan je hier 2 dagen in de week gratis trouwen. op maandag tussen half 2 en 2 en donderdag tussen 9 en half 10... dus maandags vind ik een hele mooie tijd :D

verder kosten de andere dagen idd best veel (vinden wij dan) en dat geld steken we liever in het feest!

Hoe duur zjin trouwkaarten eigenlijk ongeveer?

13. Wij trouwden allebei voor de tweede keer en wilden dat in bijzijn van mijn kids en onze beide ouders(die zouden dan mooi getuigen kunnen zijn!)
    op maandagochtend was ook gratis.....uiteindelijk zijn we na de plechtigheid, gaan brunchen met onze zussen, broers hun aanhang er ook bij.
    Ik zou het zo weer hetzelfde doen, het is op die manier goed bevallen.
    (Ik was trouwens bijna7mnd zwanger)

14. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    wij wilden in 1e instantie in spanje trouwen trouwen, maar dat ging niet, toen wilden we "gewoon" 's ochtends trouwen en dan als de datum vast stond een lijnvlucht boeken en na het trouwen direct naar de zon (om vandaar uit de "wij zijn getrouwd kaarten te versturen) , maar dat kon niet want er gaan (gingen) geen lijnvluchten naar wat wij wilden...

toen hebben we dus gekozen om op maandagochtend te trouwen (kon tot 10 uur gratis) thuis gezellig wat eten en wat drinken met familie en goede vrienden etc. en dan 's avonds op tijd naar bed om de dag erna op vakantie te gaan...

dat was gewoon hartstikke gezellig, was hartstikke druk, maakt niet uit hoeveel mensen er bij de trouwerij zijn dat bepaal jijzelf en wat de regels zijn wbt getuigen weet ik niet, weet wel dat er volgens mij minstens 2 getuigen moeten zijn voor zowel de bruid als bruidegom ......

Share This Page