Hoi, beetje aparte zin maar zal uitleggen. Sinds 2 dagen is de luier af en kan ze goed droog houden, ze gaat regelmaatig met mij op potje zitten en doet dan ook plas. Vanmiddag met middag slaapje gepoept, maar netjes laten liggen op matras en om doekje gevraagd en in potje gedaan. Maar ze wil niet altijd vor slapen gaan op potje, als ze erg moe of een boze bui heeft wil ze niet. Maar dan gaat ze gegarendeerd in haar bed in de luier plassen en wil haar juist aanleren om elke keer VOOR slapen ook even te zitten, en ook als we weggaan en thuiskomen.....moet ik als ze even niet wil gewoon laten gaan? ook heb ik best moeite mee als ze goed geplast heeft op potje en ik beloon haar en ze doet 10 min later iets wat niet mag of is dwars, om haar dan te corrigeren, het slaat nergens op, weet ik, maar toch voelt het zo dubbel, herkennen jullie dat?
Volgende stap is eigenlijk: ontspan! Want het gaat goed, probeer het een beetje los te laten. Voor het slapen gewoon even plassen zou ik er proberen in te houden. Zeg bijvoorbeeld niet 'zullen we nog even plassen?' maar 'zooo, nu nog even plassen' zonder het echt te vragen. Dus maak er een gewoonte van. Mijn dochter is er een beetje mee bezig, maar daar doe ik het al bij. Gewoon even plassen, net als tandenpoetsen. Maar als het een strijd wordt, dan niet! Zeker als ze daarna een luier om krijgt bij het slapen. Het is ook niet zo erg dat ze die nog gebruikt, geeft niks, die luier bij het slapen gaat ook vanzelf wel een keer af. Ik zou nu eerst samen rustig wennen aan de dag zonder luier. Maak het positief, gezellig, potje/wc is leuk en zet er vooral niet te veel druk achter. Het hoort er gewoon bij. Belonen ook. Geen groot issue, gewoon 'Ja fijn, weer een plas op het potje' en ga weer verder met de gewone dingen. Correcties kunnen ook op die manier, geen enorm drama/boosheid, gewoon rustig en ontspannen. Dan is het ook niet zo moeilijk om daarna weer terug te gaan naar een neutrale houding en ook blij ergens over te zijn (of andersom, eerst prijzen voor plasje en daarna corrigeren). Voelt misschien wat minder leuk om niet helemaal uit je bol te gaan voor iets, maar je dochter begrijpt ook een simpele leuke reactie wel, zonder dat het meteen iets ontzettend bijzonders moet zijn. Wen gewoon aan dit idee zonder luier, en dan komt het ook wel tijdens het slapen of dat ze het niet meer ophoudt om in haar luier te plassen. Het wordt voor haar vanzelf gewoner om het op de wc te doen!
Hier ook de tip niet te vragen om te plassen bv voor eten of voor een uitstapje, maar het te zeggen "Nu ga jij even plassen en dan kunnen we aan tafel". Wbt in bed; dan heeft mijn 3 jarige, die al een ruim half jaar zindelijk is, gewoon nog een luier aan hoor, ze poepte ook regelmatig in dr luier maar slaapjes-zindelijkheid is nog heel wat anders! Wat je schrijft over belonen en corrigeren snap ik niet; Je hebt in de po geplast, dat is fijn! Nee, je mag geen boterham aan de poes voeren, de poes eet kattenbrokjes. Kan toch prima?
ok dank je suus het is idd ook heel stom gedacht van mij de 4e dag begint ze nu te manupuleren...op potje..dan chocola meteen voor het potje alleen al...los van het doen....geen chocola pas na plassen want dan doet ze het niet...... dus nu maat de fase dat als ze niet wil....dan niet
vanmiddag ging weer heel goed, we liepen naar centrum, helemaal droog al die tijd, tijdens eten daar even op grote wc, geen probleem, plasje gedaan, daarna ook droog...4e dag nu al
Leuk is dat he! Hier is ze nog geen 2 en zo goed als droog.. met poepen heeft ze nog wat moeite. Maar ook dat komt vanzelf wel een keer.. ze vindt het leuk. De extra aandacht.. de wc doortrekken.. de high 5... het wc papier dat de wc ingaat na het deppen.. de deksel die dicht moet.. en dat snoepje haha.. zolang ze het leuk vindt leert ze iig waar ze haar plasjes moet doen.. en hopelijk wordt het dan vanzelfsprekend en hoef al dat extra niet meer. Voor haar middagslaapje laat ik haar ook plassen.. ook gewoon met de zin.'kom we gaan nu even plassen'. Soms wil ze ook niet. Dan niet he... en daarna gewoon luier om. Als ze wkkr wordt is het eerste wat we doen.. plassen.. mijn oudste van 3 plast nu nog vaker in zijn broek dan zijn zusje van 1.... ik maak me er niet meer zo druk om.. al hoop ik dat hij op school binnenkort op tijd zal gaan... maar ook daar kan ik niks aan veranderen.. hij moet t zelf willen.. en belonen is hij met plassen niet gevoelig voor... genieten zou ik zeggen dat je meisje al zo snel het zo goed doet!
Wat goed van je dochter! Ik zou het ook bij zeggen ipv vragen houden als je vind dat ze moet plassen. Soms moet het een paar keer mis gaan willen het het snappen of een beetje overzien. Belonen zou ik niet meer dan met een sticker, met woorden of een 'high five' doen. Chocolade omdat je een plas gedaan hebt vind ik persoonlijk nergens goed voor. Zou ik dus per direct mee stoppen en een alternatief als een sticker op een kaartje plakken beginnen. Ook al geeft het strijd. En nooit vooraf belonen, want dan is er nog niets nodig om voor de belonen. Hier ging het heel makkelijk. Zoontje had er erg veel interesse in, dus op een dag de luier afgelaten. Het ging wel 4x mis in de ochtend en daarna na de middagslaap was hij zindelijk. Binnen een week ook vanzelf de nachten....! Pas een paar weekjes later zijn luier af gelaten snachts. Ging erg vanzelf dus!
Chocola omdat ze een plasje doet ? Hier heeft ze vandaag hele ochtend zonder pamper gelopen alle plasjes en haar poepje keurig op het potje en meer dan oh wat een grote meid ben jij krijgt ze niet. Ze rent naar haar potje, gaat zitten, doet haar plas en zegt ieuuw gepoept en ik zeg nee schatje dat is een plasje maar echt goed van jou, grote meid. Zoiets haha. Ven dus een gemeene mama als ik al die beloningen vaak lees. Vanmiddag voor het broodje eten en daarna direct slapen gaan zei ik ook ga je npg even plassen dan kan je je broodje eten en pamper aan. Eerst was het nee en toen moest ze toch plassen. Ze leren het vanzelf maar je moet ze geen keuze geven maar ook niet dwingen als ze er nog maar net mee bezig is. Het moet leuk blijven he.
hier gaat het ook goed, ga idd proberen die beloning eraf te laten, merk wel dat als ik zeg " moet je plassen" ze vaak JA antwoord en dan ook doet, of NEE en dan ook droog blijft alleen poepen doet ze in broek nog. ze heeft niet altijd geduld om op potje te zitten, soms wel, maar soms niet, en word boos als ze na 1 sticker niet ook een 2e mag en niet gewoon hele sticker vel