Hallo, Ik ben al aan het zoeken op de site van de belastingdienst maar kom er niet helemaal uit.. Kan iemand mij uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van fiscaal partner zijn? Hoorde gister iemand zeggen dat je dan geen recht hebt op ww maar dat lijkt me wel erg vreemd? Vast bedankt!
Wij gingen trouwen dus werden automatisch fiscaal partner. Maar dat van de ww klopt niet hoor,mijn man had vorig jaar nog een maand een ww uitkering gekregen. Verder weet ik eigenlijk nieteens wat de voordelen en nadelen ervan zijn. lees mee
Ww bouw je persoonlijk op, dus dat is quatsch! Maar bij samenwonen is er evt geen recht op bijstand... dat gaat weer wel op gezinsinkomen. Maar daarvoor geldt dus niet fiscaal partnerschap, alswel het samen een huishouding voeren. Voordelen: je kunt je aftrekposten verdelen cq overhevelen naar degeen met het hoogste bedrag aan belasting, je kunt zo voordeliger uitkomen met je belastingteruggaaf cq belastingbetaling'. Toeslagen etc loopt wat gemakkelijker. Nadelen: weet ik zo 1,2,3 niet.
Weet niet voor welk jaar je het wil weten, maar vanaf 1-1-2011 verandert er wat aan het fiscaal partnerschap, je kan er niet meer voor kiezen, zie: Wat verandert er in 2011?
uhmmm fiscaal partner zijn heb je niet voor het kiezen hoor??? zo gauw als je gaat samenwonen ben je voor de overheid fiscaal partner.. ik ging even een tijdje met een vriendin en haar kleine in een huisje wonen nou had nergens recht op want we waren ineens fiscale partners en zij verdiende genoeg..????? ww heb je wel recht op idd bijstand ofzo kan je wel krijgen maar dat word dan aangepast met degene waar je mee samenwoont. als die al meer dan 1200 krijgt hen je geen recht erop
@ Babyhope je kon voorheen wel kiezen: zie 1e alinea: Tot 1 januari 2011 kunt u als ongetrouwd samenwonende kiezen voor fiscaal partnerschap. Vanaf 2011 bent u fiscaal partner als u voldoet aan bepaalde voorwaarden.
nou dit was in 2006 dus ik snap het dan niet hoor??? het werd gewoon besloten voor ons.. werden gewoon als partners voorgedaan terwijl we gewoon vriendinnen waren.. ik vond het toen al zo gek hoor