hier sluit ik me bij aan... M'n nicht is nu zwanger en heeft een deel van mijn positiekleding overgenomen. Voor een heel klein bedrag en als er ook maar iets op te zien was, gaf ik het gratis. Maar een klein extraatje voor de spaarpot van dochterlief is nooit verkeerd. Overigens wilde ze er ook perse zelf geld voor geven, dus wat dat betreft - was het dan ook wel gemakkelijk.
Wij hebben ook best wel het nodige gekregen aan kleertjes en ander klein spul. Wat wij dan vaak deden was een soort symbolisch cadeau teruggeven. Aan de collega van mijn man hebben we het grote voorleesboek van Jip & Janneke gegeven, voor in de zak van Sinterklaas voor hun kids. En mijn zwager en schoonzusje hebben we een mooi wijn&whiskey-pakket gegeven. Voelt toch prettig om iets terug te doen, vind ik, gratis krijgen hoeft niet vanzelfsprekend te zijn! Qua weggeven van de baby-uitzet, daar zitten wij over een tijdje ook zelf mee... Dit wordt onze laatste baby waarschijnlijk. Hier nog geen 'opvolgers' voorlopig, dus we wachten nog even af. Ik denk ook dat je moet kijken hoeveel het gebruikt is en hoe het eruit ziet. Dingen die voor één kindje zijn gebruikt, slijten uiteraard minder dan wanneer ze voor drie kindjes zijn gebruikt. Ik zou de grote dingen desnoods voor een soort pakket-prijsje ofzo wegdoen, als je het echt zonde vind om het gratis te doen. Ben jij er vanaf en zij blij. Wat ik ook nog wel eens doe is het via via weggeven aan bijv. een tweedehands winkel of aan een mama waarvan ik weet dat zij het niet breed heeft. Dan hoef ik er niks voor en weet ik zeker dat zij er compleet happy mee is! En ben ik van de spullen af.... ruimte !
Kleertje geef ik meestal weg. Heb een kennis met niet zoveel centjes. En een schoonzus en een zusje met kleine jochies. Maar de uitzet vind ik ook wat anders. Misschien kun je man anders voorstellen, dat de familie het voor een kleiner prijsje mag hebben. Dat je zegt van: voor 100 euro kan die babykamer op marktplaats, maar we gunnen het aan zus voor 75? Voor die zus is het goedkoper dan uit de winkel, en voor jullie is het dan ook niet zo'n grote gift..
Mja ik maak ook graag mensen blij met spulletjes. Zo heeft een vriendin met schuldsanering al heel wat spulletjes vanaf hier gekregen... Helaas voor haar heeft ze een zoontje dus qua kleding schiet het niet op. 1 van de medeforummama's heeft 2x een enorme stapel kleren gehad voor niks. En deel is naar het weeshuis in china gestuurd ("ingeruild" voor een adoptieneefje! de kindjes in "zijn" weeshuis dragen nu dus odner andere onze kleertjes) En laatst ook weer een heel deel aan iemand gegeven die besloten had dat een kind niet perse alleen maar nieuwe dure dingen hoeft maar dat 2e hands best een optie kan zijn. Maar dingen zoals de kinderwagen, bedje, wiegje etc.. daar wil ik dan toch wel iets voor hebben het liefst. Hoeft niet perse de hoofdprijs.. maar hangt wel beetje van de spullen af. De Stokke wilde iemand wel hebben voor niets.. maar niet als ze er geld voor moest uitgeven. Nouja.. dan niet hoor Ding kostte 1100e nieuw.. die geef ik dus niet gratis weg. En vrienden/familie betalen idd niet de hoofdprijs.. maar het is wel leuk als je er wat voor terug krijgt. Niet eens perse nu een stapeltje geld.. maar een keertje iets wat jij toevallig nodig hebt terwijl dat daar in de kast staat te niksen of gewoon een beetje dankbaarheid danwel gezelligheid maar als je dan al weet dat toen jij een kindje kreeg ze ook al niet stonden te dringen om wat te geven weet ik ook niet zeker wat ik zou doen misschien iets in de trant "nou het staat op marktplaats voor zoveel.. voor *iets minder* mag je het komen ophalen" En het ligt ook beetje aan de situatie van de persoon.. weet je dat diegene enorm gelukkig word van iets maar er eigenlijk geen geld voor heeft.. tja dan betaalt diegene maar iets minder Maar tot nu toe zijn de dingen waar we echt geld voor wilden uiteindelijk vooral via marktplaats verkocht. Hetgene wat voor niks weg kon/mocht.. is gewoon viavia "verdwenen"
wij hebben alles aan mijn zusje gegeven (mochten wij ooit weer zwanger blijven dan geeft ze het terug heeft ze gezegd) maar daar speekt mee dat mijn zusje geen cent heeft om haar ruggetje te krabben.. Maxicosi.. kinderwagen..bedje..speelgoed..kleren..box..lakentjes echt alles.. geld vragen aan familie vind ik ook vervelend.. tenzij het 1 zwager is.. die wil ook altijd dat wij betalen voor de kleinste dingen
Het hangt wat van de situatie af en van de mensen aan wie je het wil geven. De grote stukken gaan nooit of te nimmer gratis weg. Voor niemand. Wij hebben 1 dochter en we houden het erbij, dus alles wat weggaat is in héél goede staat. Dus onze wandelwagen van meer dan 1000 euro geven we niet gratis weg, hoor. Of haar kamertje binnenkort ook niet. Wij hebben enorm veel geld uitgegeven aan die uitzet, dus mensen kunnen niet verwachten dat ze hier alles gratis mogen komen halen. En de mensen verwachten dat ook niet, hoor. Ook zij weten hoeveel alles kost. Kleertjes en kleinere dingen gaan wel gratis weg.
aan familie en vrienden vraag ik niks, op marktplaats uiteraard wel. Ik heb laatst spullen aan mijn buren gegeven. een stapel dvd's van bumba en babytv aan de achterburen en kreeg van hun een stapel dvd's terug wat mijn zoon nu leuk vind. en aan de andere buren het campingbedje en wipstoel en mijn zoon kreg van hun zo'n waterbaan voor buiten terug als cadeau.
Dat is helemaal ideaal. Helaas zijn wij dus de eerste overal (ook bij vrienden). Dus ruilen gaat ook niet echt op...
We hebben ook een aantal vrienden die nu de kids in gaan. Al onze spulletjes (die zij willen hebben natuurlijk ) schuif ik gratis door. Ik hoef daar echt niets voor terug. Heb het trouwens bij één nu wel al meegemaakt dat ze ons een keer mee uit eten namen. Kijk, dat vind ik dan wel leuk natuurlijk. Maar het is niet dat ik het anders niet zou doen. Vind het veel te leuk om hun ervan te zien genieten. Overigens, alleen de mooie dingen schuif ik door. Al het andere (niet kapot, maar wat meer versleten) gaat in een grote vuilniszak voor de derde wereld.
In deze dure tijden is Marktplaats toch wel een uitkomst hoor. Ik heb ook wel eens wat dingen weggegeven, maar er amper een dankjewel voor gehad. Dus ik geef niet meer wat weg, dat heb ik me al voorgenomen. De grotere stukken zoals bedje, box, commode bewaar ik, voor eventuele kleinkinderen. Omdat we ook al grote zoons hebben, zouden we best snel opa en oma kunnen worden, en dan is het wel handig als we er spulletjes voor hebben hier thuis, als ze op visite komen of als we eens zullen oppassen. Als Jesse straks groter is, heb ik al een heel mooi doel voor z'n kleren die te klein zijn. Die gaan dan naar een kindertehuis in Hongarije, waar wij al jaren komen. Maar daar hebben ze alleen kindertjes vanaf vijf jaar, dus het duurt nog even voordat we daaraan kunnen geven.
In de familie ben ik de eerste met een kleintje. Mijn broer wil jammer genoeg de eerste 5 jaar geen kinderen. Ons kamertje koste 1400 euro en de bugaboo 1000, daar zou ik dus wel wat voor willen hebben, overigens niet de hoofdprijs. Verschillende vrienden hebben van ons de easybase geleend dat vind ik prima, als die maar weer goed terug komt.
@meilan: ook een stokke? ach en soms krijgen wij ook gewoon wat. Gister 5 jip en janneke boekjes meegenomen bij mijn vader omdat ze weten dat Anne gek is op voorlezen. Zijn de boekjes van zoon/dochter van mijn vaders vrouw die OOK kinderen hebben maar die kids houden niet zo van lezen blijkbaar. En tijdje terug met de buuf staan praten die spontaan met zo'n AH-shopper vol boeken aan kwam stappen. Dat soort spontane dingen vind ik toch altijd erg leuk En ja die jip & janneke boekjes zijn 30 jaar oud.. lekker belangrijk toch? Boekjes van de buurjongen was ik wel verbaasd over.. hij bleek er toch wel erg aan gehecht en veel te lezen. (terwijl wij voornamelijk zien dat hij een onwijze lompe boer.. eh sorry.. puber is ) Hij was het er eerst ook niet mee eens dat zn moeder ze weggaf.. maar toen ze vertelde dat ze al half jaar in die tas zaten mocht Anne toch uitzoeken wat ze maar wilde. Wat ik wel vind.. als iemand iets wil krijgen.. mag hij/zij het wel zelf even komen halen. Tenzij we natuurlijk zelf die kant op gaan en het nogal uit de hoek is waardoor je elkaar niet al te vaak ziet. Maar tja.. het is wel gratis dan maar niet perse voor niks Beetje moeite mag iemand nog wel doen. Dan zorgen wij wel voor wat lekkers te eten en te drinken (laatste keer nam de ophaler verse zelfgebakken brownies mee.. die mag vaker langskomen! )
Kleren gooi ik in de kledingcontainer (ben even kwijt waarvan het is). Sommige spullen gooi ik weg. Duurdere spullen gaan op marktplaats. En de rest... moet ik nog over nadenken. Ik weet bijv. niet wat ik met de lading knuffels aan moet. Iemand een tip?
@yuki: er zijn allerlei stichtingen die knuffels inzamelen.. moet je gewoon even googlen dit soort projecten: een knuffel met een hart en daar zijn er echt heel erg veel van met elk hun eigen goede doel en werkwijze.
Hier worden de spullen onderling uitgeleend. Wij hebben om-en om onze kids gekregen. Dus als ik iets gebruikt had ging het weer terug (MC, wipstoel, kleding, loopkar en nu ze groter zijn de fietsjes bijvoorbeeld). We hebben wel zelf een babykamer, kinderwagen en box gekocht. Daar maak je lang gebruik van. Nadat we iets beiden niet meer nodig hebben en het is van mij kan ik het altijd nog verkopen. Dat ik er dan minder voor krijg omdat het langer gebruikt is maakt me niets uit. Doordat ik al veel dingen heb geleend heb ik zoveel bespaard dat ik niet de hoofdprijs hoef.
Mja wij waren vandeweek nog blij dat we juist een box 2e hands hadden gekocht.. voor 10e ofzo (en later ander kleurtje.. ook voor 10e.. die is verkocht voor 12,50 omdat iemand dat graag wilde betalen) neefjelief ligt echt hele dagen in de box en daar verbaasden we ons over.. Anne heeft er echt nauwelijks in gelegen. ding functioneerde beter als speelgoedopslag dan als kinderbewaarplaats