Campina boerenland volle melk

Discussie in 'De lounge' gestart door Shawarma, 1 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Wie gebruikt dit ook toevallig?

Ik merk sinds enkele dagen dat deze een andere smaak heeft dan anders.
    Mijn dochter begon er eergisteren over, dat deze zo gek smaakte.
    Toen ik het ging proeven, was het inderdaad anders dan anders.
    Nu zit ik toevallig te eten bij m'n ouders en ja hoor ik proef het weer.
    Heb Campina een mailtje gestuurd, wil toch graag weten hoe dit komt?
    Ook heb ik m'n ouders en m'n broer laten proeven, en die drinken dit al jaren en zeggen ook echt iets anders te proeven.
    Alsof het meer naar geitenmelk smaakt.

Dus ik ben erg benieuwd of er iemand hier deze melk ook in huis heeft staan, en merk jij ook verschil ?

2. Nijntjepluis88

Nijntjepluis88 Actief lid

15 apr 2015
    115
    14
    18
    Ik vind de kwaliteit echt achteruit gegaan de laatste jaren.
    Voorheen wat de vanilleyoghurt lekker dikkig, nu is het heel dun.
    Net zoals de optimel die lijkt ook wel een stuk wateriger.
    Heel jammer want was echt fan van Campina

3. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113

Het zou kunnen, 't is natuurlijk een natuurproduct. Koeien krijgen bepaalde periodes bepaald voer. Bij voorbeeld s zomers vers gras, s winters gras uit de kuil en maïs of andere soorten krachtvoer. Je merkt het ook wel eens aan eieren dat die anders smaken door ander voer. Met melk vind ik t wel wat minder duidelijk omdat deze natuurlijk niet van 1 bepaalde stal komt maar van allerlei bedrijven samen. Dan wordt t ook nog eens bewerkt in de fabriek. Ben benieuwd wat voor reactie je krijgt.

4. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Koeien staan bijna niet meer buiten, meer water, meer preventieve antibiotica, meer hormonen.. geld geld geld.

5. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Ja zou zeker door meerdere factoren kunnen komen.
    Maar het is sowieso iets van de laatste paar dagen.
    2 weken terug zijn we van vakantie gekomen, en toen echt genoten van een koud glas melk. Maar nu zit er toch echt een andere smaak aan.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hier dacht ik ook meteen aan.

7. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Dit geeft goed weer hoeveel je er vanaf weet;). Als ik me niet vergis is boerenland van koeien die buiten lopen, volgens mij minimaal 120 dagen per jaar 6 uur per dag buiten lopen. Mn man zegt net dat het ws komt doordat juli zeer droog was en in augustus de regen is gevallen op het gras waardoor gehaltes van de melk anders is geworden (lactose, ureum etc).
    Hormonen zijn al jaren verboden, preventief antibiotica idem dito. Als je dan niet weet wat je zegt, maak dan niet Door onzin een hele bedrijfstak zwart!

8. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    @marihi, klinkt best logisch eigenlijk, maar aan de andere kant heb je toch wel vaker droge periodes gehad?
    En ik drink al jaren dit merk en nog nooit wat gemerkt.

Ik ben ook erg benieuwd naar de reactie van Campina.

9. Keessie

Keessie Actief lid

8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Wat een klinkklare onzin, meer preventieve antibiotica, hormonen?

Als er een sector superstreng gecontroleerd word dan is het wel de melkveehouderij.
    We mogen amper antibiotica op voorraad hebben, alles wordt en is geregistreerd , het doel is om juist zo min mogelijk antibiotica te gebruiken. Bij een foutje zelfs administratief worden we gelijk terecht gezet , door een boete of je wordt terug gezet in je kwaliteits beoordeling wat je inkomen kost.

En hormonen ? Kom op zeg das streng verboden, we mogen alleen wat hormonen gebruiken om de vruchtbaarheid te begeleiden en dat is ook nog nihil.

En water ? Wat bedoel je daarmee?

Verdiep je eerst eens ergens in voordat je wat gaat roepen!

Maar je kan Campina zelf vragen of er wat veranderd is bij de boerenland producten.

10. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    :Ddie boerentrienen zulln wel effen veur de sector opkomm'n:p

11. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Mijn man werkt bij FrieslandCampina en ze zijn op dit moment druk bezig om de instellingen van de installaties weer bij te stellen aangezien de samenstelling van de melk verandert tijdens de seizoenen. vooral de boerenmelk aangezien die zo min mogelijk wordt bewerkt. ligt inderdaad onder andere aan het voer.

12. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Je mag wel een weekje meelopen met mijn gastouder, dan klets je wel anders..

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn zwager zegt ook altijd dat je beter geen weidemelk kunt drinken want die samenstelling kan hij niet zo goed beinvloeden als bij stalkoeien :D

14. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Nee dat klopt. Das net als met eieren van scharrel kippen, die kan je ook niet zo beïnvloeden als die van batterijkippen. Maar die laatsten mogen om al enige jaren niet meer. Scharrel kippen scharrelen overal doorheen. ...

15. Jacq84

Jacq84 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    1.057
    7
    38
    Ik drink graag karnemelk.
    Is natuurlijk weer een ander proces maar toch.
    Elke avond een glas gaat er wel in.

Vandaag bij AH een pak gekocht van de zaanse hoeve.
    Weet niet wat ik er aan proef en ruik maar lijkt wel een schimmelgeur.

BAH.

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    dit is echt klets. en zeker voor de koeien die op "campina" boederijen staan. mijn pony staat bij een boer die melk aan campina levert en die heeft zich echt aan strenge eisen te houden. zoveel dagen buiten, bepaald voer, en juist GEEN preventieve AB, hormonen enz.

doet hij dit wel dan is hij het contract en keurmerk van campina kwijt.

17. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Hee Moontje, hoe kan dat dan? Dat de samenstelling verandert tijdens de seizoenen? Heeft dat met het klimaat te maken dan?

18. Keessie

Keessie Actief lid

8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Dat heeft te maken met wat de koeien eten in de verschillende seizoenen.

Het frisse voorjaarsgras is voedzamer dan het najaarsgras voor de koeien en dat zie / proef je in de melk.

Gras kaas wordt gemaakt van de melk van koeien die in het voorjaar de frisse weides opgaan. Gras kaas is dan ook geler van kleur. Net als de geele roomboter wat gemaakt wordt van de voorjaarsmelk.

In de winter groeit het gras niet en vreten de koeien op stal het ingekuilde gras wat in het voorjaar en de zomer wordt ingekuild, wat ook weer anders is van samenstelling en dus ook de melk beïnvloed.

Aangezien de consument graag een constant product nuttigd moet er tijdens de verschillende seizoenen daar rekening mee worden gehouden bij de melkfabriek.

De volle melk in de melkpakken bevat 3,5 % vet, onze koeien geven gemiddeld 4% vet in de melk, dus dat wordt in de fabriek gecorrigeerd.

19. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Had het niet beter kunnen verwoorden mede achterhoekse :D

20. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Dit wist ik. Maar de koeien lopen nu nog buiten en eten dus nog gras. Maar het is dus ander, droger gras?

Ik wist helemaal niet dat dat zo gecorrigeerd werd! Je zou denken dat de consument een zo natuurlijk mogelijk product wil, maar kennelijk wil de consument een constant product.

Deel Deze Pagina