Welk bedzeil?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Thauma, 12 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 35 weken zwanger en wil binnenkort toch even een bedzeiltje in bed leggen voor het geval de vliezen breken en ik er niet op tijd uit ben.
    Wat in het kraampakket zit ritselt en is zweterig, dus om daar nou wekenlang op te liggen... liever niet!

Ik heb een waterdichte molton gezien bij de Action: staat op dat ie ademend is, maar ondertussen zit er een polyurethaan (PU) laagje aan de onderkant. Gewoon een soort plastic laagje met een beetje katoen erop. Lijkt mij juist heel benauwd en zweterig.

Dan heb je nog de waterdichte molton bedzeiltjes van bijv. babsana, van 100% katoen. Klinkt mij al een stuk aantrekkelijker in de oren.

Maar wat is julie ervaring?
    Hoe is dat ding van de Action? Is die echt zo zweterig als ik denk?

2. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ik vond die van de Action verschrikkelijk. Vriend ook trouwens. En dan over het wassen ervan maar niet te spreken, voordat zo'n ding droog is... ;)
    Nu gewoon het kraammatrasje uit het pakket eronder gegooid. Onder de molton, dus twee laagjes katoen erover. Zweet wel, maar valt me reuze mee. En het kraken wordt heel snel minder. Heb er minder last van dan toen lijkt het. Vriend heeft er zo in ieder geval geen last van :)

Las in het boek Veilig Bevallen de tip om gewoon met een maandverbandje voor te gaan slapen. Schijnt dat 99% van de vrouwen waarbij de vliezen 's nachts breken daar wakker van wordt en dat je dan dus snel genoeg bent. Maar daar gok ik het toch maar niet op ;)

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb die van de action en die is absoluut niet zweterig. Kraakt ook niet zoals het zeiltje uit het kraampakket. Na het wassen is hij ook zo droog. Positief dus.
    Zusje had ook die van de action en geen problemen mee.

Bij de 1e had ik het met een maandverband gered. Voelde *plok* en binnen een paar seconden stond ik naast mn bed. Bed kurkdroog, vloer zeiknat.
    Bij de 2e was het bed waarschijnlijk helemaal doorweekt geweest...
    Dat had jj niet met maandverbandje gered en uit bed springen lukte me echt niet meer. (Vol in de weeen/persweeen).

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat bedzeiltje kan dan wel van 100% katoen zijn, er zit alsnog plastic/zeil in:)
    Zonder plastic zou hij niet waterdicht zijn....
    Dus echt niet minder zweterig als een action beschermhoes

5. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Bij 100% katoen zit er dus geen plastic in, anders zou het geen 100% katoen zijn. Die van Prenatal bijv (bedzeiltje voor kinderbedje) zijn van katoen met een laag ertussen van PU. Die bestaan idd ook. Maar van babsana zijn ze echt 100% katoen. Als je dat heel dicht weeft kan je het kennelijk toch waterdicht maken.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    De buitenkant is 100% katoen masr er zit echt een zeiltje tussen. 100% katoen is nooit 100% waterdicht...
    En het niet voor niets een bedZEILTJE. Omdat er zeil tussen zit:)
    Ik werk in de zorg en in waterdichte zeiltjes of moltons zit altijd plastic verwerkt.

Ik heb er 1 voor mn dochter, merk weet ik niet. Is 100% katoen maar er zit alsnog zeil in.

7. Sas1983

Sas1983 Actief lid

6 dec 2011
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het heel snel warm en heb vorige zomer heerlijk geslapen op de waterdichte molton van de action! Niks liggen zweten of last van gekraak.
    Ik zou het eerst gewoon proberen met de action molton. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

8. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ja die... die is 100% katoen. Zit dus niet iets anders in. Zou kunnen dat ie niet 100% waterdicht is. Was ook niet mijn bedoeling om vervolgens nog een nacht door te blijven slapen in die nattigheid hoor :)

Maar kraken die dingen ook? Of laten ze toch teveel door? Zijn dezelfde als je voor je baby'tje of peutertje kan gebruiken om het matrasje droog te houden... (maar dan iets groter natuurlijk).

Sas, wat fijn om te horen dat dat ding van de action toch niet zo heel zweterig was. Ik heb het ook snel warm inderdaad, dus zag er niet echt naar uit...
    Wellicht ga ik het toch maar proberen idd

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #10 Damay77, 12 sep 2013
    Laatst bewerkt: 12 sep 2013
    Jawel, daar zit zeil in..:)
    Lees de advertentie maar door. 100 % katoen met zeil er tussen.

Deze mag je niet voor baby s gebruiken ivm het plastic. Wel voor grotere peuters die bezig zijn met zinderlijk worden. Dan kan je deze maat gebruiken. Die leg je onder hun billen. Moet je geen kind hebben die veel door het bed heen schuift zoals de mijne. Die lag netjes omgekeerd op het matje, met dr kont aan het voeteneinde. Natuurlijk net buiten het matje;)

Voor baby s gebruik je een molton hoeslaken OF een molton onderlegger. Dit is echt alleen katoen zonder plastic. Houd het ergste vuil tegen. Als er moltonZEIL of bedZEILTJE op de verpakking staat dan mogen die niet voor kleine kinderen gebruikt worden ivm oa warmtestuwing, verstikkingsgevaar en icm waterkruiken.

10. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL

Ik snap je verhaal, ik ken die redenen ook. Ik vind het alleen belachelijk dat je er 100% katoen op zet als het dat niet is. Katoen met iets anders, is dus geen 100% katoen. Dan zijn die babsana-zeiltjes dus dus dezelfde als prenatal heeft. Die zet het er wel gewoon eerlijk op: katoenen met PU ertussen. Kijk, da's tenminste eerlijk.
    Ik ben behoorlijk kritisch, maar van deze had ik echt het idee dat ze echt van katoen waren. Dan maar iets minder waterdicht...
    Overigens heb ik net een zeiltje doorgeknipt waar niets plastics tussen zat. Echt 100% katoen en echt behoorlijk waterdicht. Vraag me af waar die dan weer vandaan komen...

Maar goed, die hele discussie over samenstelling van zeiltjes is behoorlijk offtopic. Het gaat ook niet om ons kindje, maar om de beschermmolton/-zeil/-doek of wat dan ook voor mijn matras tegen brekende vliezen.

Naast die matrasbeschermer van de action, zijn er nog andere beschermers die ik voor mijn eigen matras zou kunnen gebruiken die niet kraken en niet teveel zweten/benauwd zijn?

11. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Ik heb die van de Action erop liggen en vindt hem echt prima!! Ik zweet niet, hij kraakt niet en slaapt prima! :D

En.... niet duur!!

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Eeeeuh, je vraagt zelf of dit er 1 is die je ook voor een baby of peuter kan gebruiken en ik geef je daar antwoord op....
    Met de reden waarom dat dus niet kan...
    Dus niks discussie, gewoon antwoord op je vraag.;)
    Maar ik ga al. Succes met je zoektocht:)

13. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
  14. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Nee dat vroeg ik niet. Zo worden ze verkocht maar zo wil ik m niet gebruiken. Was ik wellicht niet duidelijk in dan. Ik wil bescherming van mn eigen bed :)

15. Nijntje2612

22 jul 2013
    55
    0
    0
    NULL
    NULL
    Deze heb ik standaard op bed liggen, maar zou deze voldoende zijn om het vruchtwater op te vangen? Dat zou nl. heel erg fijn zijn!:)

16. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Dat denk ik wel. Zit ook een PU-laag in/onder en is dus volgens mij waterdicht. Dat betekent denk ik dat het vocht in de katoenen bovenlaag trekt (en er dus niet als een plasje op blijft liggen of vanaf druipt) en niet door de beschermer heen komt.

Hoe slaapt ie? Kraakt ie? Is ie zweterig?
    Slapen is al een kunst op zich de laatste weken en om je dan ook nog groen en geel te ergeren aan zo'n zweetding... :-S

17. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Oh en doen jullie over de matrasbeschermer (action / ikea oid) nog eerst de molton en dan je hoeslaken? Of sla je de molton over?
    En doe je bij een tweepersoons matras alleen je eigen helft of ook de helft van manlief?
    Ofwel: maak ik er een zeiltje van (ipv een ding wat om je matras gaat dus OP je matras) of laat ik hem in tact met de elastieke randen eromheen?

18. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Ik heb deze
    HEMA waterdichte moltonhoes

Erg jammer dat ie er niet in 2 persoons in is. Maar ik heb hier tijdens de zwangerschap van mijn 1e kindje op gelegen en het was stukken beter dan dat plastic zeiltje wat in je kraampakket zit!
    na 2 nachten was ik daar zo chagarijnig van dat ik deze kocht zonder moeite, vond de prijs niet erg meer:D
    Ik zweette hier niet in, hij knisperde niet meer en ik gleed het hele bed niet meer door.

19. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Ik had mijne dus liever voor 2 persoons gehad, want hij ging wel elke nacht verschuiven omdat ik hem niet goed om het matras vast kon doen. Er zitten elastieken banden aan elke hoek om hem om je matras te doen, maar 2 daarvan konden gebruikt worden want we hebben 1 2-persoonsmatras en niet 2 losse.
    Hij lag eigenlijk net als een gewone molton, alleen ietsje dikker en zachter, dus ik liet de molton weg en deed er een gewoon hoeslaken overheen.

Deel Deze Pagina