Hoe zit dat nou, bijstandsuitkering alleenstaande moeder inwonen bij ouders

Discussion in 'De lounge' started by one of kind, Apr 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Hallo meiden.

Ik ben benieuwd of iemand hier het antwoord of heeft want telkens is het anders.
    Ik heb gelukkig vorig jaar werk gevonden maar er zijn toch best veel alleenstaande moeders, die werkloos zijn en door bv een scheiding bij de ouders moet terug gaan wonen.
    Maar als je recht op ww op is , heb je nu recht op bijstand als alleenstaande moeder en je woont bij je ouders in of niet?
    Hoop dat iemand hier het antwoord op heeft en zodat we de meiden die hier mee te maken hebben raad kunnen geven.

Groetjes Ook

2. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Ja ik vind het echt heel erg onoverzichtelijk.
    Ik heb vorig jaar ook bijna hiermee gezeten en met de rug tegen de muur gestaan.
    Maar ik vind dat er zooooooo weinig uitleg is.

Wat fijn dat het niet nodig is geweest voor je.
    En je voor een woning heb je werk nodig en andersom .

3. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Mijn zwager ( geen alleenstaande moeder dus ;) ) woont weer bij svader in na mislukken van zijn relatie. Hij kwam zonder werk te zitten en had in eerste instantie geen recht op bijstand omdat hij bij zijn vader woonde, dus die moest hem onderhouden. Hebben toen bezwaar gemaakt aangezien zijn vader ook bijstand heeft en hem dus niet kan onderhouden>Nu krijgt hij wel bijstand.

4. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    ik zat 1.5 jaar geleden als alleenstaande bijstandsmoeder bij mijn ouders in. Ik kreeg toen een kleine 600 euro om in mijn levensonderhoud en dat van Ridder te voorzien.

5. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

Dec 16, 2012
    877
    0
    0
    Als je bij je ouders of wie dan ook inwoont heb je vaak geen recht op bijstand uitkering (of de persoon/ouders waar je inwoont moeten geen inkomen hebben)

Er word met de bijstand uitkering namelijk niet per persoon gekeken naar inkomen maar er word gekeken naar het inkomen van alle personen die op het zelfde adres staan ingeschreven.
    Dus als de persoon/ouders waar je bij inwoont al een inkomen hebben wat boven de bijstands norm is dan zal je dus geen bijstands uitkering kunnen ontvangen.

hopelijk heb ik het zo duidelijk voor je uitgelegd

Zo is het mij kort geleden door het uwv en de gemeente uitgelegd

6. Ik heb tot Damiën 7 maanden was bij mijn moeder gewoond, en had wel recht op bijstand. Dat is dan alleen wel veel minder dan je normaal gesproken krijgt, maar dat lijkt me ook logisch. Volgens mij kreeg ik zo'n 400 euro per maand. Geen idee hoe het tegenwoordig is, dat is natuurlijk alweer 4 jaar geleden..

7. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

Dec 12, 2011
    2,662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Voor zover ik weet, zou het een tijdje geleden zo worden dat je als je bij iemand inwoont geen bijstandsuitkering meer zou krijgen, maar zijn die plannen door de val van het kabinet teruggedraaid.

8. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Blackrose heb ik idd ook gehoort, wat ik me wel afvraag.
    Hoe krijgt zo iemand dan de mogelijkheid om iets te gaan huren?
    Als je echt echt geen werk krijgt.

9. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

Dec 16, 2012
    877
    0
    0
    Ja waarschijnlijk iets gaan huren en dan alsnog een bijstand uitkering aanvragen (ik heb geen idee maar zou niet weten hoe het dan te doen)

10. Sic

Sic Bekend lid

Dec 17, 2010
    777
    691
    93
    Zover ik weet krijg je een aangepast bedrag aangezien je minder woonlasten hebt. En One of kind, de bijstand wordt verhoogd zodra je een eigen woning hebt. Particulier kan dit natuurlijk een probleem zijn, omdat je dan niet aan een bepaalde inkomenseis kan voldoen. Maar waarschijnlijk kan dat ook al niet met een volledige bijstand. En sociale woningbouw (onder de huurtoeslaggrens) krijg je als je op de juiste plek op de wachtlijst staat (of urgentie hebt) gewoon toegewezen. Maar makkelijk lijkt het me niet in deze tijd. Gelukkig zelf nooit hoeven meemaken. Maar aangezien urgentie niet vaak meer wordt toegekend op basis van het hebben van kinderen, zal het nu wel vaker voorkomen dat mensen met kind weer bij ouders intrekken.

11. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Ja vroeg me dit toch af.

12. mnonc

mnonc Fanatiek lid

Mar 9, 2012
    2,589
    0
    0
    Hier (l'stad) krijg je het niet, in mijn geval zouden mijn ouders opdraaien voor mij en mn dochter. Nou kon ik me nergens inschrijven, sta nu met veel pijn en moeite ingeschreven bij de gemeente als postadres. Nu zou ik het wel moeten krijgen, maar doen ng altijd moeilijk. Ze doen hier alsof t om hun eigen geld gaat. Terwijl k liever geen uitkering moet aanvragen. Maar geen andere keus momenteel :(

13. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

Ik zat vorig jaar in deze situatie. Ik kreeg bijstand terwijl ik inwonend was. Toen kwam er sprake van gezinsbijstand maar voordat dat in werking ging vond ik gelukkig een baan. Inmiddels is dat terug gedraaid en zou je als het goed is inwonend gewoon weer bijstand moeten krijgen.

14. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    #14 Guapetona, Apr 28, 2013
    Last edited: Apr 28, 2013

Sorry, maar dit is niet waar! Hier hebben ze het over de huishoudtoets en die is inderdaad vorig jaar met de val van kabinet ( godzijdank) nooit tot uitvoer gekomen. Ik kan het weten, was mijn werk. Heb nu een andere functie, maar nog dagelijks te maken met de bijstand. En het is een wet, maar de gemeente mag ook eigen beleid eraan toevoegen. Maar de huishoudtoets is landelijk gewoon afgeschaft (komt wrs later terug in een andere vorm).

Dat de gemeente moeilijk doet, daar moet je je niet door laten tegenhouden. Gewoon aanvragen en als je een afwijzing krijgt ga je in bezwaar en zo nodig in beroep. Het blijkt dat de afdeling bezwaar en beroep echt anders (rechtvaardiger) kijkt dan de gemiddelde bijstandsambtenaar, wiens taak het is zoveel mogelijk af te wijzen. Want ja: het is wel gemeentegeld inderdaad...

Je krijgt alleen een korting medebewoning (-€134,00) en als je ouders AOW of bijstand hebben, krijgen zij die korting ook. Ziektewet/wia/ww/oid worden volgens mij allemaal niet gekort.

15. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

Dankjewel voor je toelichting Guapetona!
    Tot zover kon ik het ook vinden op internet na goed speuren.

16. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Guapetona dank je wel voor je reactie meid.
    Ik denk dat dit voor veel mensen een opheldering is.

17. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    Graag gedaan!

Voor iedereen met een zelfstandige woning of een contract vd zelfst. woning in de hand : vraag meteen huur-en zorgtoeslag etc aan op basis van een gemiddelde bijstandsuitkering voor een alleenstaande ouder (op jaarbasis €18.500 (minder hoeft niet, want je zit dan al op de maximale toeslagen. Heb je de eerste maande van 2013 nog gewerkt of ww gehad dan moet je even rekenen en een wat hoger jaarinkomen doorgeven. Het snelst resultaat heb je via Toeslagen (met Digi-D code).

Had je fiscaal partnerschap? En ben je vóór 1 juli niet meer op hetzelfde adres ingeschreven dan kan je kiezen om voor hel 2013 geen fiscaal partner meer te zijn. Ga je later uit elkaar dan heb je die keuze niet en kan het lastig worden met de toeslagen én met de heffingskortingen die je ook moet aanvragen( omdat ze gekort worden op de bijstandsuitkering), via de voorlopige aanslag 2013. Van de belastingsite.

Ohja: heb je de bijstand al aangevraagd: dan kan je 4 weken na je aanvraagdatum om een "ambtshalve voorschot" aanvragen. Geef hierbij aan dat het "spoed" heeft en voor "broodsnood" is, en doe dit bij voorkeur schriftelijk in combinatie met een telefoontje.

Succes en iedereen mag me ook pb'en als je specifieke vragen hebt

18. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Wat super toch dat hier meiden zijn die elkaar zo goed helpen.

Share This Page