Tips omtrend gedeelde voortuin?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloomm, 4 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloomm

Bloomm Actief lid

6 apr 2016
    218
    154
    43
    Een jaar geleden zijn wij verhuisd naar een heerlijke ruime 2 onder 1 kapper. De voortuin is niet naar onze smaak en we willen graag komende zomer hier iets aan doen. Nu is het zo dat we al een aantal keer een meningsverschil hebben gehad met de buren. Onze uitbouw achter staat op eigen grond omdat ze niet wilden dat de scheidingsmuur weg ging, ze wilden niet dat we een dakkapel aan de voorkant zouden plaatsen, de kleur van onze kozijnen kwam niet meer overeen met die van hun.
    Nu hebben we een gedeelde voortuin, totaal niet naar onze smaak dus dit staat al lang op het lijstje om een keer aan te pakken, maar ja, dan gaat de eenheid van die voortuin op de schop.. Ik gok dat ze hier wederom niet blij mee gaan zijn. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Gewoon een keer melden? We gaan van de zomer met de voortuin bezig. Of toch een keer langs gaan om het er over te hebben? Ik ben een beetje bang dat er dan weer allemaal eisen op tafel komen hoe zij het willen, en hoe ze het vooral niet willen.. Buren waar we een beetje mee kunnen is ons best wat waard, maar we gaan niet hun eisen in onze eigen voortuin verwerken..

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.132
    14.864
    113
    Vrouw
    Phoe lastig. Ik denk dat je het beste het nu al kan aangeven dat je in de zomer de voortuin wil gaan veranderen. Ik zou op de erfscheiding een net hekje oid zetten en mooi mijn eigen plan trekken.
    Buren die zoveel eisen/commentaar whatever hebben zou ik liever niet mee samenwerken.

dreumesje, aYh4L8, Marti en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.637
    31.160
    113
    Vrouw
    Is er een mogelijkheid dat je tot een ontwerp kunt komen waar beide partijen mee kunnen leven?
    Ik kan me zo voorstellen dat zij al niet heel gelukkig zijn met wat jullie al aangepast hebben (jullie goed recht natuurlijk). En dat ze er wel een punt van maken als je gewoon plompverloren eruit gooit. Oja. En de tuin doen we nu ook helemaal anders.

Maw. Ik zou dus in gesprek gaan erover. En proberen tot een compromis te komen.

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.236
    23.347
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou na al dat gedoe gewoon doen en dan zien ze het vanzelf wel.

Paardenbloem en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Rabi

Rabi Fanatiek lid

9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Je buren kun je beter wel te vriend houden, dus ik zou toch een open gesprek met ze aangaan. En misschien zelf dit keer toch water bij de wijn doen omwille van de omgang. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dan maar niets moet doen of iets wat je smaak niet is. Maar er is vast een compromis te vinden. Het is een moeilijke kwestie want je kunt makkelijk op elkaars knoppen drukken als je niet op 1 lijn ligt. Dus dat vraagt ook wel iets van je communicatieskills :) Van je buren kun je niets verwachten, die kan je niet veranderen, maar hopelijk ontdooien ze een beetje.

Lynx vindt dit leuk.
  6. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.277
    5.872
    113
    Vrouw
    Ik zou het ze zeker melden, meer omdat dit gewoon netjes is om te doen, maar uiteindelijk wel gaan voor hetgeen jullie zelf graag willen. Het is geen gegeven dat je dezelfde kleur kozijnen moet hebben, of dezelfde planten in de voortuin. Wil jij een grijs kozijn en zij een groene, dan is dat ieders goed recht. Je bent niet gebonden aan wat je buren willen. Het is jullie eigen grond, dus ermee doen wat jullie zelf willen.

Novi, dds, Koektrommel en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.904
    5.226
    113
    Home
    Ik zou een deze dagen al vertellen wat jullie plannen zijn deze zomer zodat ze er op voorbereid zijn

8. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.046
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Dit dus. Het zou wat zijn als je rekening moet houden met de wensen van een ander als het je eigen huis/tuin betreft. Alleen melden en daarmee hebben ze het te doen. Ik denk dat ik het zelf niet eens zou melden, alleen als ik bv twijfel zou hebben over beplanting die op de erfgrens staat.

Ik vind de zonnepanelen van de buren ook heel lelijk en de voortuin van onze andere buren kan ook wel eens een beurtje gebruiken. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken daar iets over te zeggen. Hun keuze.

dreumesje, Zara75 en Vergeten vinden dit leuk.
  9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.236
    23.347
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier worden dingen die buren doen echt niet gemeld hoor. Als ik mn voortuin of wat dan ook wil veranderen, doe ik dat. Ik zou alleen dingen melden die langduriger herrie geven, zoals een aanbouw doen.

GossipGirlxoxo, Ysabella en Paardenbloem vinden dit leuk.
  10. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.839
    9.346
    113
    Gelderland
    Ik zou het gewoon eens overleggen en aangeven wat jullie met de tuin willen. Misschien komen ze er zelf mee dat ze mee willen gaan in jullie plannen en anders trekken jullie gewoon je eigen plan.

11. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.904
    5.226
    113
    Home
    Ik zou dus niet overleggen maar het mededelen

Novi, Gewooniemand en Shay25 vinden dit leuk.
  12. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.776
    1.365
    113
    Meedelen inderdaad. Als je gaat overleggen verwachten ze waarschijnlijk dat je rekening gaat houden met hun inbreng. En dat wil je waarschijnlijk juist niet.
    Het voorstel om een hekje/hegje op de erfscheiding te zetten zou ik een goede vinden, dan zou ik in dat geval wel even afstemmen wat er moet komen.

Gewooniemand en monique7 vinden dit leuk.
  13. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Hier net zo. Wij hebben prima contact met de buren maar ze zien het vanzelf als wij onze tuin aanpakken. Als het hen geen herrie of overlast bezorgt, zou ik dat echt niet gaan melden.

Liekje81 vindt dit leuk.
  14. Roetje08

Roetje08 Niet meer actief

Als ze al klagen omdat de kleur van jullie kozijnen niet meer overeen komen, dan zou ik ze lekker laten voor wat ze zijn. Ik snap dat je je buren te vriend wil houden, maar zo'n dingen als een voortuintje aanpassen zou ik zelfs niet over na denken om te melden. Een soort afscheiding plaatsen en dan is er geen reden dat de tuintjes er hetzelfde hoeven uitzien.

Je hebt oudere buren veronderstel ik? Anders snap ik al dat gezeur niet :')

15. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik zou aanbieden om bijv hun kant van het hekje of de border te betalen ofzo. Onze vorige buren wilde graag een specifieke schutting (er moest sowieso een nieuwe) en hij wilde iets specifieks (wat ik zelf niet uit zou zoekej) en toen heeft hij het ook betaald. Ik heb wel broodjes gebracht etc tijdens het klussen.

16. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad. Het zijn blijkbaar moeilijke mensen, dat is niet jouw schuld maar ik zou het ook niet provoceren zeg maar. Gewoon melden dat jullie de voortuin willen gaan doen, kijken wat de reactie is en of ze eventuele met dingen komen waar jullie rekening mee kunnen houden zonder je eigen wensen tekort te doen.

Roosje35 en Kramertje vinden dit leuk.
  17. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hier ook zeurburen gehad bij ons nieuwe huis. Gelukkig zijn ze inmiddels verhuisd.
    Ze vonden het belachelijk dat wij onze kozijnen en boeidelen een andere kleur wilden verven: ‘zo was het al vanaf de bouw dus het hoort niet wat jullie willen en het is lelijk!!! wat jullie willen.’

Oké jammer, maar wij willen ons huis niet poepbruin dus toch echt witte kozijnen gemaakt.

En zo over van alles gezeur gehad.
    En ondanks dat: ik zou hem wel informeren. Niet toestemming vragen, maar informeren:

‘Luister, wij gaan komende zomer onze voortuin opknappen. Dit zijn onze plannen. Dus dan weten jullie dat. Willen jullie meedoen zodat het meer bij elkaar past, prima. Willen jullie dat niet: ook prima. fijne dag nog.’

Op die manier kunnen ze mooi even wennen aan het idee en kan jou nooit iets verweten worden. Oké, kan wel (wij kregen ondanks ons overleg over onze kozijnen en boeidelen ook alsnog verwijten) maar dan weet je in ieder geval wel voor jezelf dat je naar eer en geweten hebt gehandeld. Voor sommige oudjes is het namelijk wel een heel ding als de buren ineens dingen veranderen ;)

Gewooniemand vindt dit leuk.
  18. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Babyboomers? Weg ermee :roflmao:

Champetter vindt dit leuk.
  19. Koektrommel

Koektrommel Fanatiek lid

15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad! Dan kunnen ze je in ieder geval nooit met een scheef gezicht aankijken wat dat betreft. Maar verder lekker doen wat jullie zelf willen en mooi vinden.

20. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Ik zou het na al dat gezeur nog geeneens meer melden.
    Jullie grond jullie ideeën en klaar.

Deel Deze Pagina