Juridisch vraag (wat zijn mijn rechten als consument)?

Discussion in 'De lounge' started by Suzanne1982, Mar 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

Jun 16, 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Hallo meiden!

Wie heeft een klein beetje verstand van de rechten van de consument?

Het volgende is het geval. Ik heb eind januari van dit jaar een horloge gekocht van Ouzou met 2 jaar garantie. Op zich was het geen duur horloge (€ 40,-), maar dus met 2 jaar garantie.

Ik had het horloge een paar keer omgehad toen ik ineens zag dat er een paar tijdsaanduidigen (zeg maar de cijfers, alleen zijn dit dan streepjes) van het uurwerk af lagen. Ik dus terug met het garantiebewijs en het horloge. Zij zouden het horloge opsturen ter reparatie.

Na een week heb ik het horloge opgehaald en van het weekend zag ik weer dat er een aantal tijdsaanduidingen af lagen. Ik dus net in mijn pauze weer terug naar de winkel. Ik uitgelegd dat dit de tweede keer is. Zegt de verkoopster het horloge weer ter reparatie te zullen opsturen. Ik zeg dat ik daar niet meer akkoord ga. Ik wil mijn geld terug of een ander horloge. Nou dat doen zij dus niet. Of het wordt gerepareerd of ik kan ophoepelen (zo zei ze het nog net niet, maar het scheelde niet veel). Dus ik vraag haar hoe vaak ik nog terug moet komen met dat horloge als het bijvoorbeeld een derde keer stuk gaat. Dan gaat het weer ter reparatie was haar antwoord. En later maakte ze ervan: dat zullen we wel zien mocht dat gebeuren. Ik heb daar dus een kwartier gestaan en werd echt boos, want zij hield voet bij stuk. Ik vind dit belachelijk. Het kan toch niet zo zijn dat ik gedurende de garantieperiode steeds maar weer terug moet met het horloge net zolang tot de garantie afgelopen is? Want zo spiegeld zij het nu voor.

Mijn vraag is: Moet ik hier maar gewoon mee akkoord gaan? Waar heb ik recht op? Mijn geld terug? Want dat is wat ik eigenlijk wil. Daarnaast hebben ze het de vorige keer zo gerepareerd dat de oorspronkelijke tijdsaanduidingen aan de randjes niet meer helemaal zwart waren, dus echt mooi zag het er al niet meer uit. Het stomme is dat ik daar thuis pas achter kwam en daar nu meteen wat van heb gezegd.

Ik heb het horloge daar uiteindelijk maar achtergelaten ter reparatie, maar ik sta er helemaal niet achter! :x

2. Linana

Linana Niet meer actief

Ik heb even voor je gegoogled (we (L) Google) en kwam dit tegen:

Garantie | ConsuWijzer

Denk dat je daar wel mee uit de voeten kan. Voor zover ik uit je verhaal kan halen is je product ondeuglijk. Er staat een stukje over ondeuglijke producten bij de link ;)

3. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Ik ben geen expert, maar volgens mij houdt de garantie inderdaad in wat je in de winkel verteld is: dat het gerepareerd wordt. Zonder dat jij hiervoor hoeft te betalen.
    Als de garantie bij het horloge hoort (dus je hebt niet nog apart garantie bijgekocht), dan is dit ook garantie van de fabrikant, niet van de winkelier. De winkelier is dan in feite alleen maar de tussenpersoon.

Voor zover ik weet is de winkelier zeker niet verplicht om jou je geld terug te geven of een nieuw horloge te geven. Er zullen beslist winkeliers zijn die dit wel doen, maar dat is dan eerder een stukje klantenbinding, dan omdat het vanuit de garantie moet ofzo.
    Volgens mij is zelfs het "ruilen binnen 2 weken", wat je in veel winkels hebt, niet wettelijk verplicht (tenzij het product al bij aankoop defect was).

4. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

Oct 21, 2010
    740
    0
    16
    woonbegeleidster gehandicaptenzorg
    home sweet home
    Bij bovengenoemde link staat dat de verkoper beslist of je een nieuw produkt krijgt of dat er een reparatie plaats vindt. Volgens mij kun je dus niet anders dan hem laten repareren.

5. Linana

Linana Niet meer actief

Of dus dmv een brief anders eisen, maar of je er veel mee opschiet weet ik niet.

Je zou trouwens ook gewoon even met de fabrikant kunnen bellen en kijken wat zij zeggen. Zij voeren ook de reparaties uit en op een gegeven moment zijn ze duurder uit met repareren dan bijvoorbeeld een nieuw product.
    Ik kreeg bij mijn nintendo DS en mobiele telefoons ook altijd een nieuwe als ik ze opstuurde voor reparatie ;)

6. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

Jun 16, 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Bedankt voor jullie reacties! Ik had inderdaad ook al het een en ander gevonden op internet. Maar de een zegt weer dat je na eerdere reparaties (hoeveel staat er dan weer niet bij) recht hebt op een nieuw product of geld terug en de ander zegt weer dat je bij ondeugdelijk functioneren van een nieuw product direct recht hebt op een nieuw product of geld terug, dus ik weet nu niet precies wat er in dit geval van toepassing is. Maar aangezien er garantie op zit, zou dus reparatie van toepassing zijn, maar twee keer binnen zo'n korte tijd?

Wat mijn bezwaar dus is is dat ik het al een keer heb laten repareren en ik het nu weer een tijdje kwijt ben. Ik heb horloges liggen van nog geen tientje die ik al jaren heb en waar tot nu toe alleen de batterijtjes van zijn vervangen. Ik had niet verwacht dat iets waar ze twee jaar garantie op durven te geven binnen 2 maanden tot 2 keer toe kapot gaat. Ik heb gewoon echt geen zin om steeds weer terug te moeten met dat horloge. Er ligt ook niet maar 1 tijdsaanduiding af maar de vorige keer 6 en nu weer 3, dus ik ben benieuwd hoe lang het houdt na deze reparatie en als het dan dus weer stuk gaat of ik dan weer met reparatie akkoord moet gaan.

Pff.. ik ben in staat om mijn rechtbijstandverzekering er over te bellen. Juist om de manier waarop ik te woord werd gestaan. Zo zou ik dat eens moeten doen op mijn werk. Ik denk dat ik zo mijn baan kwijt zou zijn. Bij die winkel is het meer: "de klant is een zeikerd"...

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het gaat altijd om de ""redelijkheid en billijkheid". In hoeverre vind de consument het redelijk en billijk en in hoeverre de verkoper/fabrikant.
    Je moet de verkoper/fabrikant wel de gelegenheid bieden om iets te maken/op te lossen. Wel mag je nu verwachten dat het "mooi" gemaakt wordt en dat het niet binnen een week weer los ligt.

In dat geval vind ik het persoonlijk niet meer dan redelijk en billijk dat je schriftelijk aangeeft wat er aan de hand is en dat je nu gewoon genoegdoening eist. Dus of een nieuw horloge of je geld terug.

8. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

May 5, 2010
    2,645
    0
    36
    Twente
    Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt met een Breil horloge van mijn vriend. Na 2 reparaties (horloge is in totaal 3 maanden weggeweest) hebben we bij de 3e keer een kapot horloge ons geld terug ge-eist. Wij wilden ons geld terug aangezien wij allereerst never nooit geen Breil horloge meer willen (slechte service) en ons geld niet meer in die winkel (ook vanwege slechte service) uit wilden geven. Gelukkig kregen we ook ons geld terug.

9. bijtjuh16

bijtjuh16 Niet meer actief

het is garantie die de fabrikant jou geeft. Dus de winkel geeft daar in feite geen garantie op, en dus kunnen zei ook bepalen of ze je een ander horloge uit willen laten zoeken of niet. Bij een kledingwinkel zoals steps bijv. gaat dat anders, omdat dat om eigen merk spul gaat.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Waarom niet?
    Of een kleinere stap (als je lid bent): De consumentenbond bellen.

Succes!

11. Kan je gerust doen, vraag gewoon even om tips. Het kan namelijk niet zo door blijven gaan als je horloge stuk gaat en weer gerepareerd wordt. Dit is niet het product dat je als consument kon verwachten.

Misschien interessant om artikel 17 en 18 van BW 7 te lezen. Die gaan hier over. Zoals je waarschijnlijk weet kan een koop 'ontbonden' worden als je kan bewijzen dat er niet aan de eisen is voldaan die je aan het product stelt als consument.

12. ?? ik begrijp werkelijk helemaal niets van jouw stukje tekst :)
    De winkel handelt namens de fabrikant..

13. Mama322

Mama322 Actief lid

Aug 29, 2011
    384
    0
    0
    maakt de winkel deel uit van een keten? Anders kan je je klacht ook nog bij het hoofdkantoor neer leggen.

14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,184
    6,587
    113
    Hoe oud is je horloge? Als het binnen 2 maanden stuk gaat, dan kun je stellen dat het een fabrieksfout is. Dan kun je een nieuwe krijgen. Na die 2 maanden is het te vroege slijtage en wordt het gemaakt.

Edit: ik heb erover heen gelezen: je horloge is nog geen 2 maanden oud en je hebt dus recht op een nieuwe. Je rechtsbijstand zal je niet helpen voor zo'n klein bedrag. Wel kun je je vraag neerleggen bij consuwijzer. Die hebben mij ook al verschillende keren succesvol geholpen.

15. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

Jun 16, 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Hallo meiden,

Bedankt nog voor jullie reacties en sorry voor mij late reactie.

De winkel maakt geen deel uit van een keten. Het is een plaatselijk sieraden/tassenwinkeltje waar ik al jaren kom (maar dit was dus de laatste keer, dat is wel duidelijk).

Ik denk dat ik toch Consuwijzer eens ga bellen maandag, want ik ben toch heel benieuwd wie er nu gelijk heeft.

De vorige keer dat de tijdsaanduidingen er weer op waren gezet, waren ze heel licht beschadigd. Ze horen helemaal zwart te zijn en aan de randjes was de verf (of wat er ook op zit) eraf en zag je zilver/wit. Dat zag ik pas toen ik weer thuis was. Het winkeltje is nogal donker, daarom had ik het niet gezien. Achteraf gezien had ik natuurlijk gelijk terug moeten gaan. Ik heb in ieder geval afgelopen woensdag gezegd dat ik een perfect horloge terug wil zonder beschadigingen, want dat accepteer ik dus echt niet. :x

16. anica

anica Fanatiek lid

Dec 3, 2009
    4,528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Vraag eens wat hun regels zijn op papier?

Ik had het met een ring die versleet mocht voor het zelfde bedrag wat anders uit zoeken.

17. Pascale75

Pascale75 Actief lid

Jun 15, 2009
    330
    0
    0
    Vanaf augustus 2010 fulltime mama
    Flevoland
    Laat ik nu toevallig jurist zijn en ook nog steeds rechten aan het studeren zijn. Ik hoop dat je aan deze informatie iets hebt. Ik denk het wel.
    Advies; vervangend product eisen of schriftelijk de koopovereenkomst ontbinden en je geld terug eisen. Twee jaar garantie staat helemaal los van het wettelijk recht dat je als consument hebt de eerste 6 maanden.
    Succes!!

Consumentenkoop
    Consumentenkoop is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper. Een computer die bij een particulier wordt gekocht valt niet onder consumentenkoop, net zo min als een monitor die je beroepsmatig nodig hebt. Verder moet het gaan om roerende zaken, dat wil zeggen voorwerpen die je kunt oppakken. Het kopen van een huis of het boeken van een reis vallen niet onder het begrip consumentenkoop, de aanschaf van een printer in een computerwinkel wel.

De verplichtingen van de verkoper
    De verkoper moet volgens de koopovereenkomst een product leveren dat voldoet aan de eisen voor normaal gebruik. Op een computer moet een e-mailprogramma of tekstverwerker moeiteloos kunnen draaien. Wanneer je met de computer iets speciaals wilt doen, bijvoorbeeld als server gebruiken, dan zul je hier expliciet naar moeten vragen. Als de verkoper zegt dat de computer geschikt is voor dit bijzondere gebruik, dan mag je hier als koper vanuit gaan. Het kan verstandig zijn om je specifieke wensen en de toezeggingen van de verkoper op papier vast te leggen, zodat je dit later bij klachten kunt bewijzen en je daar op kunt beroepen.

Product defect?
    Als je een product hebt gekocht dat enige tijd daarna kapot gaat, dan is de verkoper in bepaalde gevallen aansprakelijk. In de eerste zes maanden gaat de wet er vanuit dat een gebrek al bij aflevering bestond. In deze garantieperiode hoef je als consument alleen maar te laten zien dat het product niet goed werkt. Dat is niet zo moeilijk: een kapotte monitor hoef je maar aan te sluiten om het defect aan te tonen. De verkoper moet vervolgens bewijzen dat de koper zelf schuld heeft aan het defect. In de meeste gevallen lukt dat niet, tenzij je de monitor - bij wijze van spreken - uit het raam hebt gegooid.

Je kunt de verkoper ook aanspreken als hij het uitblijven van een defect expliciet heeft gegarandeerd. In andere gevallen gaat het erom wat je als koper van het product had mogen verwachten. Dit is afhankelijk van de omstandigheden, zoals de vraag om wat voor product het gaat, of het een merkartikel is en de hoogte van de prijs. Bij verkeerd gebruik kun je je rechten verspelen.

Twee jarentermijn?
    Een ander misverstand is de garantieperiode van "twee jaar". Deze minimumtermijn staat in de Europese richtlijn waaruit de Nederlandse wet voortvloeit. Nederland heeft ervoor gekozen om de periode in principe onbeperkt te laten duren. Voor de garantietermijn zijn enkel van belang de verwachtingen die je van een bepaald product had mogen hebben.

Wat kun je als koper eisen?
    Als het product niet voldoet aan de verwachtingen die je mocht hebben, dan mag je eisen van de verkoper:

levering van ontbrekende onderdelen
    herstel of vervanging van het product
    gedeeltelijke terugbetaling van de koopprijs
    ontbinding van de koopovereenkomst
    Is het product niet compleet, dan spreekt voor zich dat je recht hebt op het ontbrekende onderdeel.

Bij een kapot product heb je in principe recht op reparatie of vervanging door de verkoper. Soms is reparatie niet meer mogelijk of erg duur. Dan is het voor de verkoper makkelijker om een vervangend (soortgelijk) product aan te bieden. Maar soms is dat ook niet meer mogelijk, bijvoorbeeld wanneer je gebruik hebt gemaakt van een eenmalige aanbieding.

Wanneer herstel of vervanging niet mogelijk is, of wanneer de verkoper te lang wacht, dan kun je als koper een gedeelte van de koopprijs terugvragen of de koopovereenkomst (schriftelijk) ontbinden. Bij ontbinding gaat het defecte product terug naar de verkoper en krijg je de aankoopprijs terug.

Garantie
    Met een garantie staat de verkoper ervoor in dat het product gedurende een bepaalde periode geen mankementen vertoont. De koper heeft in die tijd meestal recht op reparatie, vervanging of vergoeding. Van echte garantie is pas sprake als de verkoper extra verplichtingen aangaat boven zijn normale verplichtingen.

Verkopers mogen geen voorwaarden hanteren die ten nadele van de consument afwijken. Dikwijls denkt de koper extra garantie bovenop zijn bestaande wettelijke rechten te krijgen, maar in de praktijk houden garanties vaak juist een inperking van consumentenrechten in. Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat nog niet zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer zou hebben. Ook na de garantieperiode heb je recht op reparatie van een defect product als je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan.

Serviceverzekering
    Een bekend verschijnsel is de serviceverzekering. Dit is een aanvullende of verlengde garantie die je bij de aankoop kunt afsluiten en waarvoor je een extra bedrag betaalt. Vaak is dit slechts gebakken lucht. Je koopt hiermee iets waarop je meestal toch al recht had. De extra garantie kan daarom beter gezien worden als een "geen-gezeur-periode".

Verkopers van computersystemen verwijzen voor garantie nogal eens door naar de fabrikanten van de onderdelen. Je kunt als consument wel je voordeel doen met de fabrieksgarantie maar het is niet de bedoeling dat de verkoper zich achter die garantie verschuilt. De koper heeft alleen een overeenkomst met de verkoper, niet met diens leverancier. Het is de verkoper die moet zorgen voor vervanging of reparatie van een defect product.

Termijnen
    Als je een klacht over een product hebt dan moet je niet te lang wachten met het nemen van stappen. In de meeste gevallen moet je binnen twee maanden na het ontdekken van het defect de verkoper van de klacht op de hoogte stellen. Vanaf dat moment heb je twee jaar om je rechten op te eisen.

Tegoedbon
    Wanneer het product defect is en de koop wordt ontbonden, dan hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon. Je hebt recht om de aankoopprijs terug te krijgen. Een tegoedbon kan wel worden aangeboden als je een artikel ruilt terwijl het product zelf op zich in orde is. In dat laatste geval heb je eigenlijk geen recht op ontbinding.

Verder zijn sommige computerwinkels aangesloten bij geschillencommissie Elektro of Thuiswinkel. In dat geval kun je je klacht op een laagdrempelige wijze laten beoordelen. Het klachtgeld is niet zo hoog en je krijgt dit terug als je in het gelijk wordt gesteld.

Je kunt ook overwegen naar de rechter stappen. Deze weg ligt echter niet zo voor de hand omdat je bij de rechter vaak meer kwijt bent aan proceskosten dan wat een rechtszaak eventueel oplevert.

18. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

Jun 16, 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Ik probeerde er achter te komen wat er gebeurt als het horloge weer kapot zou gaan. Ze bleef erbij "dan sturen we het weer ter reparatie op". Het lijkt mij dat daar toch grenzen aanzitten en dat ze niet bij wijze van spreken gedurende de hele garantieperiode het horloge steeds weer laten repareren, net zolang tot de garantie is afgelopen.

19. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

Jun 16, 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    @Pascale 74: Wow, dat is tenminste duidelijk. Denk je dat ik de koopovereenkomst nu nog kan ontbinden aangezien ik het horloge inmiddels na veel geharrewar en tegen mijn zin in toch ter reparatie heb achtergelaten?

20. Pascale75

Pascale75 Actief lid

Jun 15, 2009
    330
    0
    0
    Vanaf augustus 2010 fulltime mama
    Flevoland
    Ja zeker. Dan kun je de koop alsnog ontbinden. Je schrijft een briefje waarin je schrijft dat je de koop ontbindt en dat je je aankoopbedrag terug vordert. Het product moet sowieso terug dus dit is geen probleem.
    Vermeld in je briefje dat je de overeenkomst ontbindt op grond van artikel 7:17 lid 1 BW. En dat blijkt uit artikel 7:21 BW en artikel 7:22 lid 1 sub a BW.
    Zoek op internet ff deze artikelen op. Dan weet je wat ik ermee bedoel.
    Onthoud 1 ding !!! Je staat 100% in je recht als zal de koper dat niet meteen toegeven.

Share This Page