hallo dames, weet iemand misschien wat de procedure is als je een ongeboren kind van de familie wil adopteren omdat ze tegen abortus is? groetjes, parmessar
volgens mij gaat het via jeugdzorg maar ik zou even contact opnemen met het fiom. Die weten de procedures wel. Ik ken trouwens 2 mensen die geprobeerd hebben een kind uit de familie te adopteren en bij beide is het niet gelukt.
ik ken een stel wat hun nichtje geadopteerd heeft maar wel via een omweg. rechtstreekse adoptie ging niet en dus hebben ze eerst pleegzorg gehad en uiteindelijk via een andere procedure konden ze uiteindelijk adopteren vanmwegen langdurige pleegzorg dit is al wel een jaar of 15 geleden dus wet niet of het nu anders is
sja ik weet niet hoe alle procedures zijn maar pleegzorg bij familie willen ze soms ook niet, omdat dat dan te dichtbij de moeder zou zijn en verwarrend voor het kind ofzo...
dat lijkt mij ook. Wanneer zo´n kind dan op zoek wil naar zijn of haar moeder en het dan uitkomt dat het ´tante truusje´ is lijkt me dat toch wel erg moeilijk.
in dit geval van pleegzorg had de moeder van het kindje enkel in vakantie een bezoeksregeling. ze kon gewoon niet voor der kindje zorgen en wilde er ook geen band mee opbouwen, ze vertrouwde haar kindje aan haar zus toe en uiteindelijk is het dus adoptie geworden maar hoe of wat precies en hoe dat is gegaan weet ik niet. deze meid is ondertussen al een jonge vrouw en ziet haar tante ook als echte moeder en heeft ook geen contact meer met bio moeder
Ik denk dat je het beste contact met een familierecht advocaat kunt gaan opnemen. Die kan je er meer over vertellen!
Je kan wel voor pleegzorg kiezen maar adoptie gaat moeilijk worden omdat je volgens de regels de ouders van het kind niet mag kennen voordat je adopteert. De raad voor kinderbescherming regelt deze plaatsingen en proberen juist in veel gevallen wel binnen de familie een pleeggezin te zoeken. Verwarrend voor het kind? Ik denk het niet, je zult toch eerlijk tegen het kind zijn en het op jonge leeftijd al vertellen dat het bij een andere mama is geboren die niet voor je kon zorgen. Het lijkt me erg onverstandig om het te verzwijgen tot het kind 18 jaar is danwel zelf opzoek gaat. Dat zijn dingen die je langzaam introduceert. Tenminste wel anno 2010, maar ook daarin kan de raad voor kinderbescherming je adviseren en er zijn ook (verplichte) opstap cursussen voor als je voor pleegzorg kiest. Als het om een buitenlands nichtje gaat kan het soms anders zijn, ik ken een stel dat uit Marokko een kindje adopteerde van een familielid, dat zijn moeizame procedures maar het kan wel. Als ze al in NL wonen is adoptie volgens de wet niet mogelijk en zul je voor langdureige pleegzorg kunnen kiezen. Succes!