Leer praten als een 'keiharde' Rotterdammert - AD.nl Vooral de Filmpjes die kesemus lijken mijn opatje en omatje wel helaas is opa er niet meer maar echt precies !
Nou, dat is echt een HEEL ander soort Rotterdams dan dat ik ken. Dit is gewoon prachtwijks (Crooswijk, Tarwebuurt, Spangen) als je het mij vraagt. Ik baal eerlijk gezegd een beetje van dat verheerlijken van 'echt Rotterdams', terwijl het maar om een heel beperkt deel van Rotterdam gaat. Alsof alle Rotterdammers altijd maar lopen te vloeken, kankeren, met enge ziektes lopen te strooien. Jakkes! Den Haag is toch ook niet de Schildersbuurt? Utrecht is toch ook niet de Sterrenbuurt? Amsterdam is toch ook niet alleen maar de Jordaan? Mijn oma was echt Rotterdams. Geboren en getogen, uit het centrum. Maar er kwam werkelijk geen onvertogen woord over haar lippen, zij was een 'dame' in de ouderwetse zin van het woord. Altijd keurig, meestal hoedje op, handschoenen aan.
Wij komen uit Rotterdam opgegroeit in Kralingen en geloof me iedereen praat zo okee dit is uitvergroot maar wel zoals het in grote lijnen is hoor Wij vinden ook mensen die in zuid wonen geen echte rotterdammers me Oma is na het overlijden van me opa vanuit spangen naar Rotterdam zuid verhuisd omdat de halve familie in barendrecht, Rhoon en Capelle wonen en ze woont volgens haar niet meer in Rotterdam Ik kom uit een havenwerkers familie/politie familie en ben er trots op... Kijk ik loop niet te kankeren maar ja kan duidelijk horen dat ik uit Rotterdam komt ik dacht altijd dat het wel mee viel maar als ik met iemand praat vragen ze altijd kommie uit Rotterdam ofzo...uhm hoe weet je dat
Ojah ik moet wel stoppen met over een ie klank aan te geven Timo neemt het over mama Snoepie,koekie,bakie,doekie,kroelie enz
Tja, Ik vind het persoonlijk vreselijk klinken een dialect.. Maar goed, kan me wel voorstellen dat mensen trots op hun streek zijn.
Doet mijn zoontje ook! hahaha Of mama kom is EFFE ipv van even hahaha! Ik kom niet uit Rdam maar wel uit Vlaardingen en het is heeeeeeeeel goed aan mij te horen dat ik uit de buurt van Rdam kom. Wordt me regelmatig verteld! I'm proud of it
Haha geweldig Zelf spreek ik weer een heel ander dialect Maar ook trots op Ik vind het jammer dat dialecten e.d. 'uitsterven'.
Ha ha dus je oma is naar de Boerenzij gegaan! Wat weinig mensen door lijken te hebben is dat er gewoon een heleboel soorten Rotterdams bestaan. Mijn oma klonk echt heel anders (tikje bekakt, maar echt duidelijk Rotterdams) dan iemand uit de stadskant van Kralingen of Charlois.
Whshaha heb je jezelf wel eens horen praten op een filmpje Dan is het niet te missen haha, schrik altijd van mezelf
haha ik kom niet uit R'dam maar woon nu 5 jaar in Dordt en merk gewoon aan mezelf dat ik dingen overneem.. schrik er gewoon zelf van want hoor het zelf vaak niet eens meer haha (kom uit Gelderland oorsponkelijk). Inderdaad lekker een chippie eten, of lekker een koekie bij de koffie.. En mijn dochter is helemaal erg: 'Ik gaat straks lekker even naar de speeltuin' Mijn hemel! haha
Nou ik weet niet waar jij dan vandaan komt ( denk uit de kak buurtuh ) maar ik ben ook een echte rotterdammer en ik praat ook zo en ook zo mijn hele familie, en die is groot, heel groot. De meeste rotterdammers schelden nou eenmaal veel dat is gewoon zo klaar, hoort er ook gewoon bij.
Ik merk pas dat ik rotterdams praat als ik bij mijn schoon familie ben, die praten zwols en das echt nie te verstaan hoor hahahah ik praat ook heel erg met ie en ff maar ach ik schaam me er niet voor, ben trots op het feit dat ik een rotterdammer ben dus waarom zou ik me dan anders voor doen ?
Haha Lachuh! Geboren en getogen te rotterdam heb ik ook dit accent meegekregen. Mijn ouders ook allebei ras-rotterdammers (spangen en overschie). Alleen werd er bij ons thuis echt niet gevloekt en dat heb ik dus ook helemaal niet meegekregen. Ik woon al 10 jaar ergens anders en nog steeds vragen ze zodra ik me scheur opentrek of ik uit rotterdam kom haha. En niet te vergeten krootjes en kaakjes. Kijken ze je ook wellus aan....van waar heeft die het over.
woon een groot gedeelte van mijn leven in rdam ben ook een geboren rotterdammer ! en ik herken het heeeeeel goed !!!!!!!!!!!
ik ben geboren in zuid ! mijn ouders verhuisde naar spijkenisse ik op mijn 15e terug verhuist naar zuid .! nu woon ik in overschie .... ( gaaaaaaap)
ik merk het heel erg als ik naar mijn oma ga .. die komt uit brabant !! er g gezellig daar ! maaruh dat boers hoef van mij niet!