Krom praten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Storm, 18 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Storm

Storm Niet meer actief

Ik heb er zo de pest aan en blijf het corrigeren, waar mijn familie dan weer de pest aan heeft. Maar kom op zeg: Ga eens goed op de stoel zitten anders doe jij vallen? Dat is toch zo fout als het maar kan?
    Met name mijn schoonfamilie kan er wat van. Mijn twee neefjes van 10 en 8 lijken in hun dagelijkse taalgebruik echt een gebrek te hebben en geen werkwoord fatsoenlijk te kunnen vervoegen. Mam, ... doet schoppen. Maar ... doet slaan. Wij doen fietsen.
    Ik kan daar echt niet tegen. Gelukkig heeft mijn man dit niet!! Maar moet zeggen dat ik dit bij mijn zus ook al begin te ontdekken. (Doe jij eens drinken).

Mijn zoontje is al geen spraakwaterval, ik heb graag dat hij datgene wat hij zegt dan in elk geval goed zegt. Dus ik corrigeer meteen als ik het hoor. Tot ergernis van mijn omstanders. Nou ja, praat dan normaal. Ben ik hierin een zeur? Want dat kreeg ik dus naar mijn hoofd geslingerd.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    haha niet hoor. zeg gewoon meteen hoe het hoort te klinken. zonder met 'nee of niet' te beginnen. je kunt van de mensen natuurlijk niet verwachten dat zij goed praten, maar elk keer als r iets verkeerd gezegd wordt gewoon de juiste versies er achteraan. als iemand het niet leuk vindt dan maak absoluut geen ruzzie. zeg dingen zoals: wees niet zo gevoellig ik doe het vr mijn kindje,want hij moet dit allemaal nog leren en het gaat al niet zo vlot...

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, vind ik niet. Het is dialect en als jij niet wilt dat je kindje dat aanleert, heb je naar mijn idee helemaal gelijk. Goed en correct Nederlands spreken is een groot goed! (net zoals het later goed en foutloos kunnen schrijven)

Wij zeggen inderdaad ook geen 'nee' maar zeggen het gewoon nog een keertje op de juiste manier. Mijn zoontje is erg druk met vervoegen en dat is soms natuurlijk best moeilijk. Wij zeggen het dan nog een keertje goed en praten dan gelijk verder over het onderwerp... dus bijvoorbeeld:

Mama, gisteren gaan wij met de boot gegaan he? Ja, liever, gisteren zijn we met de boot geweest. Zoon zeg het dan altijd gelijk zelf nog een keertje goed. We proberen ook veel voor te lezen.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Nee hoor zo doen wij het ook. We verbeteren ze maar zeggen nu ook niet direct dat het fout is.

De jongste komt nog wel eens langs met mama Kylian heeft mij gesloegt.
    Ons antwoord oh heeft Kylian jou geslagen.

Hier spreken opa en oma dialect en wordt schoen skoen, school -skool wij verbeteren dit gewoon waar ze bij staan. Erg leuk hoor dialect maar laat hem eerst maar eens goed nederlands leren in taal en geschrift.

5. Storm

Storm Niet meer actief

Echt, is dat dialect? Nooit geweten. Moet dan wel uit het Gronings komen, want in het Drents (ben ik mee groot geworden) worden de werkwoorden gewoon vervoegd. Zo zie je maar weer. Nooit bij stil gestaan.
    Ik blijf ook verbeteren, mijn zoontje wordt 1 oktober drie en begint nu pas met 2 woord-zinnen en nog steeds heel veel onverstaanbaar gebrabbel. Vandaar dat ik er misschien ook wel te veel bovenop zit, maar ik wil graag dat hij datgene wat hij zegt, ook goed zegt.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm hier neemt dochterlief dat dus feilloos over :(

wij zijn de halve dag bezig met vragen wat ze nu weer bedoelt..
    als het goed is trekt het wel weer recht
    maar het stoort mij mateloos dat ze met 2 jaar perfecte volzinnen sprak en nu niet meer.

overigens hebben wij avn begin af aan gezegd.. geen woefies maar hondjes.. niet elk woord als een verkleinwoordje etc..
    oftewel geen babytaal maar gewoon fatsoenlijk nederlands.

7. Hamsteren

Hamsteren Niet meer actief

*moet bekennen dat als ik in limburg loop, gauw geneigd ben ook met een zachte g te praten.....*

Maar goed, ik snap je stelling, en ik zelf vind niks fout aan verbeteren hoor, leg ff kort uit aan familie waarom je dat doet, en stoor je verder niet aan hun opmerkingen... Jouw kleine heeft straks een mooi cijfer voor Nederlands... das best fijn toch?:)

8. Saskia78

mja die zachte G daar ontkom je denk ik ook niet zo aan?
    wij wonen op een plek waar ook nare klanken weleens door de woorden heen klinken
    onze dochter is helaas een echte rotterdammert wat dat betreft

maar ik probeer dr evengoed maar aan te leren dat het niet "ik hebt" is :)
    en "anders doe je vallen" brrrr :)

9. Hamsteren

Ja dat klinkt ook idd wel een beetje maf...
    Hier gelukkig geen last van Dialect... oorspronkelijk ben ik WestFriese... maar ha... dat heb ik verleerd :p
    (tot ik daar weer es ben natuurlijk):)

10. Saskia78

mja rotterdammers zetten bij voorkeur overal een T achter.
    en dan die N/R die daarvoor daadwerkelijk hoort maken ze dan langer met zo'n zeurderig toontje.
    verschrikkelijk :)

RRRotterrdammerrrT zegmaar

11. Hamsteren

Aha..... ach das iig nog te verstaan... ga es naar groningen naar de markt. Pfff.
    Maar goed, tis wel gezellie zo, maar gaat een beetje off topic :)

12. Saskia78

nouja heel af en toe word ik nog wel getrakteerd op het lokale dialect... maar gezien rotterdam overspoelt is met immigranten hoor je dat nog nauwelijks

dat is wel echt raar... hele andere woorden ook :)
    verwacht je neit midden in de randstad :)

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een zachte G is geen dialect. Daar moet je ook niets aan doen, dat is zo streek gebonden. Vlamingen haal je er ook zo uit.. Hun Nederlands is over het algemeen veel beter dan dat van de Nederlanders maar ja, je hoort het natuurlijk wel.

Locale woorden gebruiken vind ik niet zo erg. Zo vind ik een drijfsijsje nog altijd een prachtig woord voor eend zolang je het woord eend ook maar kent. En joetje, meijer, misjpoche, rachmones, ponem, ramsj etcetc... allemaal heel Amsterdams en prima om te gebruiken in die context zolang ze de "Nederlandse" variant maar kennen en juist gebruiken.

14. Saskia78

@cygneth: dat sterft ook steeds verder uit..
    ze hadden laatst onderzoek gedaan naar het dialect van onze wijk (gezien dat vroeger geen rotterdam was)
    en er was nog precies 1 persoon die het echt goed sprak.
    verder zijn het enkel overblijfselen en ook die zijn heel rap aan het verdwijnen tussen al die tig nationaliteiten

15. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik vind jou geen aansteller! Ik heb dat zelf ook. Toen mijn dochter een baby was, zeiden mijn schoonouders en mijn vader 'dada' in plaats van daag. Ik heb ze meteen verteld dat ze gewoon moeten praten. En dat heeft geholpen! Ze is nu een echte spraakwaterval (en dat woord spreekt ze zelf ook goed uit; ze is 3 jaar). Misschien ben ik een 'miepje'. Ik ben namelijk docente Nederlands en sommige kinderen kunnen geen fatsoenlijke zin formuleren.

Als tip voor jou: ik zou naar andere mensen toe er niet zoveel nadruk opleggen, maar wel de juiste zin herhalen. Dat doe ik nu ook bij fouten als 'gekoopt', enz. Maar dat is weer een fase in de taalontwikkeling.

16. Confidence

Confidence Fanatiek lid

5 jul 2009
    1.024
    0
    0
    Ow ik heb er ook nog wel een paar. ;)
    Kijk daar komt een wauwauw!!! neeeeeeeeeee, daar komt een HOND!
    Dalijk doe je je auwa!!!, neeeeeeeeeeeeee dalijk doe je je pijn.

Mijn moeder keek laatst raar op toen ik er wat van zei, maar de eerst volgende keer zei ze het wel goed haha

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik verbeter t ook altijd door haar zin te herhalen ;)

Grappig is dat ze een half jaar geleden of zo de ww heel erg goed vervoegde, maar er nu kennelijk over nadenkt ofzo en er soms hele rare dingen van maakt ;)

Verder begint ze hier ook wat gooische r-en en andere uitspraken over te nemen, hmmm ;).
    We zijn van plan terug te verhuizen naar t Brabantse, dus daar proberen we haar thuis ook wel een beetje aan te laten wennen :D.

18. Saskia78

Mja hier paste oma 1 dag per week op... Dus bij de eerste keer dat meteen "genadeloos afgestraft".
    Dat is een hond, geen woefie
    En ja ze heeft voetjes maar geen stoeltje... Want dr voetjes zijn daadwerkelijk klein, een kinderstoel niet.

Weet nog wel... Ik liep eens op straat en dochterlief is nogal klein voor dr leeftijd... Hond snuffelde aan buggy en kind door het lint want ENG!
    (doodsbang voor honden... Op het onpraktische af)
    En die vrouw "niks aan de hand hoor.. Het is maar een woefie"
    Ik heb nog nooit een peuter ZO raar zien kijken.. Ze snapte er niks van.. Woefie? en bovendien was er wel want aan de hand want hij snuffelde aan de buggy en dat is absoluut een goede reden voor blinde paniek :)

19. Storm

Storm Niet meer actief

Ik vind woefies ook doodeng. Geef mij maar een hond.

20. Saskia78

Mja helaas zijn die net zo eng...
    Ze vliegt zonder te kijken in het rond als ze te veel naar dr kijken :(

Deel Deze Pagina