Tja ik vind het ook echt niet leuk dat er nu al bij Annefleur al zo mee bezig zijn op school en probeer haar ook zo veel mogelijk uit te leggen dat gezond eten belangrijk is maar dat niet betekent dat ze nooit mag snoepen of frietjes eten. Ik geef haar ook expres zo nu en dan een koekje mee ipv telkens fruit zoals school dat wil.dus ik snap het best dat er steeds meer kinderen zo jong al met eetproblemen zitten. De druk op gezond ligt er al vroeg (te) hoog op.
Zelfde hier. Hoe vaak mijn oudste wel niet thuis komt met dat ze van school geen simpel koekje mag omdat het ongezond is.. Ik ga na school ook zeker de aflevering van het jeugdjournaal met haar terug kijken.
Hou op schei uit. Vind het echt belachelijk hoe er tegenwoordig met voedsel inname word omgegaan. Kinderen/Jongeren worden gewoon bang om te eten. Hier hebben ze tegenwoordig water en fruit dag 1 dag in de week, prima vind ik dat echt goed maar het gehamer wat bedrijven daar dan doen over hoe slecht suiker wel niet voor je is en hoe ziek je daar van kan worden en bla bla bla bla. Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik ben ook voor gezond eten maar als er kinderen bang gaan worden voor een keertje slecht eten dan doe je toch iets niet goed. Laatst was er iemand bij Koffietijd en die vertelde dat suiker helemaal niet zo slecht is en we dat tot op zekere hoogte gewoon nodig hebben om ons lichaam draaiende te houden, als je dan ziet wat mensen op internet schreeuwen dat zo iemand gek is, ze weet niet waar ze het over heeft, dom, gevaarlijk etc etc. Ik denk echt dat veel mensen gebrainwasht worden. Eet gewoon normaal en alles met mate, neem een keertje lekker een patatje met een snacky of neem een keer lekker een zakje chips. Ik vind het echt schrikbarend.
Helemaal mee eens. Onze dochter kwam een paar weken geleden thuis met de mededeling dat ze in het vervolg geen koekje meer mee wilde, want daar werd ze dik van en was enorm ongezond. Mijn man had de laatste bananen opgegeten op zondag, dus per toeval moest ze een koekje mee die dag. Ze is verdorie 4 jaar oud en nu al dom geneuzel over ongezond eten. We eten gezond en gevarieerd, maar ook echt wel een patatje. Op zondag middag kijken we met slecht weer een film met wat chips erbij. Lekker en gezellig.
Ik vind het goed dat er aandacht aan wordt besteed, maar we moeten niet overdrijven en soms denk ik dat dat echt wel het geval is. Hier op school vier dagen fruit en 1 dag een koekjes/snoepjesdag. Dat vind ik niet zo'n probleem (ik vind het belangrijk dat een kind fruit binnen krijgt). Je mag gelukkig wel ranja ed meegeven (mijn dochter krijgt altijd 1 beker melk en een beker met zoetigheid mee). Ik wil haar leren dat alles mag met mate.
Met 4 dagen water en fruit dag zou ik niet akkoord gaan hier. Hier krijgen de kinderen elke dag thuis minimaal 2 stukken fruit dus ik vind het niet nodig dat ze dan bij hun tien uurtje ook nog verplicht fruit moeten eten. Prima dat ze de kinderen willen leren wat wel en niet gezond is maar het feit dat school mij zou gaan verplichten wat ik mijn kind te eten en te drinken mee moet geven naar school stoot mij tegen het verkeerde been. Hier krijgen ze altijd gewoon Wicky Zero of als ze er om vragen een bidon met water mee en een Vitalu koekje of zo'n granen biscuit. Mensen overdrijven teveel en dat werkt ( merk ik ) bij mij echt averechts. Ik krijg er echt moord neigingen van over hoe sommige omgaan met eten. Ik verbaas mij op het schoolplein ook altijd over sommige gesprekken. '' Mijn kind krijgt dat brood echt niet meer, er zit maar zoveel procent granen in of '' Geef jij serieus je kind nog wel eens een pakje drinken? Dat is vergif hoor! '' (Ja hoor, ik vergiftig mijn kinderen ) '' En klara, wat eet jij vanavond? Wat? Eet je maar 2 verschillende groentes bij het avond eten, nou hier minstens 3/4 hoor '' Come oooooon, overdrijf niet zo. Wij eten lekker patat met heeeeeul veel mayo en een lekkere vette snack!!!
@debaky geen water hoor Water zou voor mij een onzichtbare grens zijn of zo (weet ook niet goed waarom). Wanneer een kind geen fruit lust dan mag er ook een zakje knijpfruit of een boterham worden meegegeven. Heb eigenlijk geen idee of een ouder zou aangsproken worden wanneer er een koekje meegegeven zou worden. Aan de ene kant snap ik je standpunt (ik sta er ook wel zo in, ben allergisch ervoor wanneer mensen me verplichtingen opleggen). Aan de andere kant dit voor mij juist geen punt, omdat wij altijd een fruitmoment thuis hebben rond 10 uur en eentje in de middag (dus er verandert niets). Daarnaast kregen sommige kinderen dagelijks marsen/snickers etc mee (en dan tussen de middag ook nog eens lunchtrommels vol snoep). Ik snap ergens wel dat je als school dan toch een soort voorlichting/goed voorbeeld wil geven en dat dus doet op 1 moment op de schooldag. Dochter krijgt verder gewoon brood mee (eentje zoet en ander gezond beleg) en soms een eitje of een bifi worstje
Ow maar voorlichting vind ik ook gewoon goed hoor, geen probleem juist. Als je daar inderdaad de mensen mee bereikt die wel continue slechte dingen mee nemen alleen maar mooi. Het is meer het feit dat school mij dingen gaat verplichten en daar hou ik niet zo van. Hier hebben ze eigenlijk altijd na hun lunch ( ze blijven nooit over op school ) een stuk fruit, vinden ze lekker en vragen ze zelf om. Vaak na het avond eten willen ze hier ook nog wel een stuk fruit, ik heb hier wat dat betreft echt twee fruit monsters en je wilt niet weten wat er hier qua fruit doordeweeks doorheen gaat niet normaal eigenlijk hahaha. Maar denk dat jij en ik wel een beetje het zelfde denken als ik het zo lees
@debaky ja dat vermoed ik ook ennuh het fruitmonster herken ik. Het is hier niet aan te slepen (iets dat ik verbazingwekkend vind, omdat ik echt niet van fruit hou).
Hahah gek is dat he hoe dat soms zo kan verschillen. Ik ben wel gek op fruit maar ik blijf altijd hangen op de appels en bananen. Die van mij hier hoeven maar ( wat voor soort dan ook ) fruit te zien liggen en willen het liefst meteen aanvallen.
Volgens mij bestaat anorexia al langer dan de zogenaamde gezondheidshype, maar blijkbaar moet toch iets de schuld krijgen. Ik vind aandacht voor gezond eten goed. Verder vind ik het schandalig wat voor troep de voedingsmiddelenindustrie door de strot van onze kinderen wil douwen, koekjes, snoepjes, chocola, toetjes, ontbijtgraan etc. Ik vind het niet meer dan normaal dat kinderen fruit mee krijgen naar school. Hier is dat vijf dagen in de week. Dikke prima. Dochter vindt fruit lekker. We leggen er verder geen nadruk op. Thuis krijgt ze wel een koekje. Ze moeten een keer gaan kijken welke gephotoshopte rolmodellen de kinderen voorgeschoteld krijgen. Meestal al op zeer jonge leeftijd. Maar ojee nee het is het gezonde voedsel waar ze mee worden geconfronteerd. Bizar. Het lijkt wel de omgekeerde wereld.
Het gaat er niet om of Anorexia al langer heeft bestaan of niet het gaat er om dat er steeds MEER jongeren anorexia hebben en bang worden voor het eten. Vind het dan niet zo gek dat de gezondheidshype op de loep word genomen. En inderdaad, die gefotoshopte dames zijn ook niet goed maar je moet ergens beginnen toch?
Hoppa...hier ben ik het dus helemaal mee eens. Wat is er nu mis met 5 dagen fruit/groente op school. Als je wil dat ze dat maar 1 keer per dag eten geef je thuis toch een koekje Hier eten ze meerdere keren per dag groente en fruit. Wat dus niet betekend dat ze geen koekje en chips mogen, maar per se een koekje mee naar school daar begrijp ik niks van.
Ook helemaal mee eens. Ik heb een aantal kinderen in mijn omgeving met obesitas. Kids wegen op 10 jarige leeftijd hetzelfde als ik. Overgewicht en ongezonde voeding zijn een veel groter risico dan de 'gezondheidshype' vind ik. Ik ben het er wél mee eens dat je (jonge) kinderen helemaal niet moet belasten met opmerkinngen als "daar word je dik van". Maar ik denk dat de meeste ouders dit toch echt zelf doen. Met het vingertje naar anderen wijzen is natuurlijk wel veel gemakkelijker. Wij eten ook iedere dag iets te snoepen, zeker in deze tijd met al die pepernoten en chocoladeletters. Hoort ook bij het leven. Ik vind echter dat kinderen op school goed eten moeten krijgen om te functioneren, concentreren etc. Dat lukt niet met te veel suiker in je lijf.
Deels mee eens, maar je blijft uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor wat je kind eet en niet school. Met verplichten los je volgens mij niet veel op. Denk je echt dat mensen die fruit/groente niet belangrijk vinden hun hele patroon om gaan gooien omdat school verplicht om fruit mee te geven? Voorlichting is belangrijk, maar verplichting, nee. Bovendien, voorlichting door wie? Wie heeft er tegenwoordig nu nog gelijk, je mag/kunt niks meer eten, overal is wel wat mis mee en wat het voedingscentrum allemaal uitkraamt zou ik ook niet blij mee zijn.
Verplichten ben ik ook zeker niet van hoor, dat zeg ik ook niet. Maar om nu te gaan lopen schieten op de gezondheidshype vind ik ook gevaarlijk. Wat vind jij mis met het voedingscentrum? Daar staat echt niet zoveel gekkigheid hoor.
Het gaat niet om het feit dat ze 5 dagen fruit zouden eten, het gaat er om dat er meteen de nadruk op gelegd word dat alles wat geen fruit is slecht voor je is, dat je er dik van kan worden, dat je er ziek van kan worden, kinderen worden naar mijn inziens echt teveel mee bang gemaakt. En ja mijn kinderen krijgen hier gewoon granen koekjes mee ja ipv fruit, waarom? Omdat ik het niet nodig vind dat ze ook nog eens fruit op school eten. Ik zorg er zelf wel voor dat mijn kinderen genoeg fruit naar binnen krijgen, daar hoeft de school mij niet in te gaan verplichten. Leer mensen wat goed en fout voor je is maar ga niet kinderen bang maken met wat er allemaal wel niet kan gebeuren met je als je het eet. Leg dan uit dat het alleen niet goed voor je is als je het TEVEEL eet of drinkt, maar dat doen ze niet. Ze vertellen het op zo'n manier dat veel jonge mensen nu al denken dat die ene keer een koekje of die ene keer een lekkere zak patat heel slecht en heel gevaarlijk voor je is en dat is niet zo.