Wanneer vast patroon en vaste slaaptijden?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by w03z3l, Oct 19, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. w03z3l

w03z3l Bekend lid

Sep 1, 2014
    695
    0
    0
    Ons zoontje is nu een maand oud. En hij doet het super! Met name 's nachts slaapt hij erg goed, en wij dus ook, heel erg fijn!
    Maar echt een vast patroon/ritme hebben we nog niet, en ik vraag me af vanaf wanneer het nodig/haalbaar is om dat wel te hebben.
    Ik geef bv en voed op verzoek, dus hier zitten niet echt vaste tijden aan. Wel slaapt hij vaak/bijna altijd na een voeding. Alleen 's avonds is hij veel wakker totdat wij naar bed gaan, zo rond 23.00 uur.
    Overdag slaapt hij wel veel en soms ook echt lang.
    Ik heb zelf geen problemen met dit flexibele patroon, zolang hij 's nachts goed slaapt ben ik al heel tevreden.
    Maar is het voor hemzelf erg? Of komt dat straks wel als ie wat groter is?
    Heb niet het idee dat ie er last van heeft trouwens, hij doet het verder erg goed, komt goed aan, drinkt en slaapt goed, en op wat krampjes na is hij gewoon een heerlijk tevreden mannetje..

2. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik lees het alsof je ritme hebt! Je voed op verzoek (logisch geen vaste tijden) hij slaapt na een voeding (logisch hij is klein) 's avonds veel wakker: ook normaal mijn zoontje deed dat wel tot 6 maanden dat ik van 19-22 hem niet in slaap kreeg.

Ritme hoeft niet op tijd maar op patroon : eten - verschonen - spelen - slapen bijvoorbeeld. Dat is ook ritme en regelmaat en zo heb ik het toegepast. Toen hij bij 6 maanden op 5 voedingen zat kwam er pas een beetje een patroon in. Maar zelfs nu (14 maanden) is dat niet altijd het geval Ik kan hem namelijk niet dwingen om te slapen ;) Ik denk dat je het prima doet. En nee hij houdt er niets aan over. Komt vanzelf dat ritme!

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Voor ik hier echt een beetje uit kon gaan van een vast schema was ze wel een maand of 10. Vanaf een maand of 8 was de avond slaap tijd wel meestal hetzelfde maat hoe veel en hoe lang slapen is dus daarna pas beetje ritme in gekomen. Heb er nooit een probleem mee gehad dus lekker zo gelaten.

4. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

Sep 9, 2015
    1,618
    349
    83
    Mijn dochter heeft ook heel lang totaal geen ritme gehad. In het begin wel wat, maar toen ze groter werd was het elke dag weer anders. Nu is ze bijna 10 maanden en begint het wat te komen, maar ze is nog steeds erg flexibel. En ach dat ben ik ook dus het gaat prima zo

5. w03z3l

w03z3l Bekend lid

Sep 1, 2014
    695
    0
    0
    Oooh voorlopig gaat het dus prima zo! ;)

Bedankt voor de reacties!

6. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Bij mij kwam het ritme ook pas met een maand of 10. Patroon was rond 6 maand, toen we begonnen met bijvoeding. Dus rond 10 uur fruit, rond 12.00 broodkorstje, rond 15.00 fruit of rijstewafel. Maar echt vast was dat ritme niet.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Dit vroeg ik me ook af toen onze oudste 7 weken was. Ik vond 7 weken al zo oud, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo eigenlijk ;). Hier onregelmatig met drinken en slapen, ze sliep ook niet lang. Pas rond 6 maanden hadden we echt wat meer regelmaat, toen ging ze eindelijk ook langer slapen dan een uurtje achter elkaar.

8. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Hier hadden we met een paar weken al redelijk een ritme. Maar ik voeden niet alleen op verzoek. Maar op vaste tijden, en op verzoek kon hij dan weer extra krijgen. Een ritme verwachten kan je niet persee, maar je kan alles wel zo veel mogelijk in een ritme aanbieden. En met een beetje geluk gaan ze erin mee. Maar met elk tandje, sprongetje, griepje etc zal je zien hoe snel het verdwenen is :p

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier veranderde het de eerste maanden zo snel telkens, vanaf 10 mnd wel echt een vast ritme.

10. piemie

piemie Fanatiek lid

Mar 28, 2009
    1,769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Hier ook al heel snel met beide kinderen maar dat komt doordat ik niet op verzoek voedde. Mijn kinderen zijn niet zo hongerig en vroegen er nooit echt om dus ik voelde me daar prettiger bij. Maar doordat je op tijd voed slapen ze vaak ook ong. elke dag een beetje dezelfde tijd. Bij mijn dochter kwam dit goed uit ivm school tijden van zoon. Maar met 12 weken hadden we echt al een vast ritme.

11. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Hier ook alles op verzoek gedaan. Ritme op de klok kwam rond de tien maanden zo'n beetje. Maar dan kan er nog rustig een uur of meer verschil tussen zitten, hoor. Ligt er maar net aan hoe laat hij 's ochtends wakker wordt en wat ik op het programma heb staan (dan probeer ik hem er iets eerder in te leggen of iets langer wakker te houden).

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ritme kwam hier rond de 7 maanden, toen hij overging naar 2 slaapjes, om vervolgens binnen een paar weken weer het hele ritme kwijt te zijn.
    Sinds een paar maanden echt wel een goed ritme, sinds hij nog maar 1 keer slaapt, daarvoor deed ik voor m'n gevoel maar wat, al leek hij daar geen last van te hebben, dus zal het vast wel goed zijn geweest. :D

Share This Page