Even een belasting vraagje. Ik heb een koopwoning waar ik (na scheiding) alleen in woon met de kinderen. Ik heb dat als wijziging doorgegeven aan de belastingdienst zodat ik alleen de voorlopige aanslag zou ontvangen. Heb het allemaal nagerekend en volgens mij kloppen de cijfers. Nu heb ik de aanslag gekregen en de berekening erbij. Maar er staat nu dat ik iedere maand 430 euro ongeveer terug krijg. Dat lijkt me echt veel te veel!! Wij kregen voorgaande jaren (nog samen) veel minder, iets van rond de 300 euro. En dan moesten we vaak nog terug betalen aan t einde van het jaar. De berekening ben ik helemaal nagelopen en lijkt wel te kloppen an zich. Maar een paar dingen snap ik niet. Ze pakken eerst mijn inkomen, dat heb ik geschat want ik ben 32 uur gaan werken ipv eerst 24. Die schatting heb ik door de salarisadministratie op m'n werk laten doen. Vervolgens word van dat bedrag alle rente afgehaald die ik betaal (op een klein bedrag na wat staat als inkomen uit eigen woning). Over het restbedrag wat over blijft moet ik belasting betalen. Is ongeveer 30.000 euro. Ik betaal daarmee om en nabij de 3000 euro inkomstenbelasting en 8400 euro premie volksverzekering. Ok. Maar dan gaat er daarna een aantal heffingskortingen vanaf. 1780 algemene heffingskorting. 3000 euro arbeidskorting en 2700 inkomensafhankelijke combinatiekorting. In totaal bijna 8000 euro aan heffingskortingen! Dit word afgehaald van wat ik moet betalen, blijft ongeveer 3000 euro over wat ik moet betalen, ik betaal via de loonheffing iets meer als 8000 euro dus krijg ik ruim 5000 euro terug en dat dan verdeeld over 12 maandelijkse termijnen. Ik kan er geen fout in ontdekken maar ik heb geen verstand er van en dit lijkt me veel te veel. Ik word er echt een beetje gespannen van. Ben heel bang dat ik te veel krijg en straks weer moet terug betalen!! Sorry voor t lange verhaal, het zit me echt niet lekker.
Kreeg je voorheen ook al de inkomensafhankelijke combinatiekorting in maandelijkse termijnen uitbetaald? Veel mensen krijgen die pas achteraf na het indienen van de aangifte.
Wat ook een verschil maakt is de hoogte van het verzamelinkomen icm de belastingschijf waarin je valt qua betalen. Je bent meer gaan werken, je draagt dus meer belasting af dan voorheen (32->24 uur) dus krijg je ook meer geld terug. en als je het echt niet vertrouwt, dan zet je toch dat bedrag aan de kant.... uit voorzorg?
Ik heb er helemaal geen verstand van hoor, maar heb je nu überhaupt nog wel recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, nu je alleen bent?
Ja inkomensafhankelijke combinatiekorting krijg je als je werkt en kinderen hebt onder de 12. Als je een fiscale partner hebt dan krijgt degene het die het minst verdiend. Het is inkomensafhankelijk tot aan een max inkomen van 32000 nog wat.
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb het nu gekregen omdat je bij de wijziging je hele hebben en houwen moet opgeven inclusief kinderen etc.
Ja ik ga sowieso wat apart zetten voor het geval dat. En het klopt wel inderdaad dat meer werken meer terug krijgt. Ik neem aan dat dat die arbeidskorting is. Dat zou dan ook wel het verschil kunnen verklaren. We kregen altijd allebei een bedrag voorlopige teruggaaf terug. Mijn ex werkt niet dus dan krijg je ook geen arbeidskorting neem ik aan. Misschien dat dat het dan is?