hallo ik wil ff mijn ei kwijt hier . ik zet t hier neer omdat bij t onderwer oppas weinig lezers zijn ik werk nu weer sinds een week en ze is al een paar keer bij mijn schoonmoeder geweest afgelopen za en vandaag de heledag. mijn dochter huilt veel overdag en ik heb haar veteld van hoe de rust en regelmaat in zijn werk gaat. vandaag is ze heel de dag weze wandelen en naar haar moeder geweest en naar de winkel . ik trof haar dus net overstuur aan toen ik dr ging halen !! heb ze thuis de fles gegeven en in bad gedaan ze viel gewoon in slaap op t aankleed kussen toen ik nog met haar bezig was . ik zei tegen mijn vriend ''ik geloof niet dat ze veel geslapen heeft" nou dit viel ook niet in goede aarde want ik mocht zijn moeder niks verwijten en dat is miss ook zo maar ik kan er niet goed tegen als ik t goed wil doen en iemand anders "verpest" t dan om t zomaar te zeggen . heb ook t idee dat ik er tegen haar niet veel van kan zeggen . kan natuurlijk ook niet zeggen dat ze de hele dag binnen moet blijven . wat zouden jullie doen ?????
Ik verbaas me er elke keer weer over hoe slecht oppas (ouders en schoonouders) naar de wensen én eisen van ouders luisteren. Als het nou geen negatieve werking had op jullie kleine, dan is het niet zo erg. Maar dat is wel zo: ze is dus duidelijk overstuur. Ik zou er erg duidelijk over zijn tegenover haar. En dat je man geen kritiek over zijn ouders aan kan horen...: misschien moet ie er maar aan wennen dat ouders niet altijd perfect zijn. Het gaat om jullie kindje! Passen ze voor vast op? Of af en toe eens? Anders zou ik het desnoods wat verminderen (als ze niet luistert). Succes!
Moeilijk omdat het familie is om er iets van te zeggen. Ik ben gastouder en doe wat de ouders willen voor zover het te doen is, mocht het niet kunnen icm ophalen van school of iets dergelijks dan bespreek ik het. Ik vind het belangrijk dat een kind het goed doet bij mij en de ouders tevreden zijn. Als moeder van een dochter vind ik het ook belangrijk dat het uitgevoerd wordt want jij zit nu met een over vermoeid kind. Ik vind het iets anders als ze even een boodschapje doet met je kindje of alleen even een blokje om loopt dan dit programma van oma. Is een flink gevuld programma geweest ipv een rustig dagje. Ik zou er ook nog niet heel veel van durven zeggen, want zolang past oma nog niet op. Maar ik zou oma wel vragen of ze haar dagprogramma wil beperken tot 1 activiteit. Succes!
precies om deze reden hebben wij bewust voor KDV gekozen, we wisten dat we anders best wel eens een conflict konden krijgen met de opa´s en oma´s. kan je niet alsnog voor KDV kiezen? het is toch ook wat waard als jij lekker op je werk zit zonder je af te hoeven vragen of je kindje wel genoeg rust krijgt?
Ik zou t wel bespreekbaar maken en belangrijk is natuurlijk wel dat je man achter je staat. Voor mij zou zoiets heel snel klaar zijn; kleine verschillen heb je altijd wel met je oppas. Hier past mijn moeder op en die doet in grote lijnen hetzelfde als wij en dat vind ik ook belangrijk. Als t zo ver uit elkaar zou liggen en je kindje heeft daar (duidelijk) last van zou ik een andere oppas / opvang zoeken. Je moet er natuurlijk wel vanuit kunnen gaan dat er goed voor je kind wordt gezorgd en er geluisterd wordt naar jouw wensen.
weet niet hoeveel je kindje nog slaapt, maar ik zou er zeker wat van zeggen!!! Gewoon aangeven dat je het harstikke fijn vindt dat ze oppast en dat je ziet dat de kleine er op haar gemak is (blablablapositief doen), maar dat je het toch wel erg belangrijk vindt dat de kleine ook voldoende slaapt, dit hebben ze nodig voor de ontwikkeling! Misschien kun je opperen dat ze prima met de kleine naar de winkel mag, of wandelen, maar dan dus niet tijdens slaaptijd!
Een "vreemde" gastouder is ook een optie, daar zeg je ook makkelijker iets tegen als je iets niet oke vindt. Ik ben heel erg voor doen wat het kindje thuis gewend is, maar als het niet kan of onmogelijk is dan zou ik dat meteen aangeven. Liever van te voren in goed overleg dan dat het niet loopt hierdoor. Mijn schoonmoeder past ook weleens op dochter, maar houdt zich dan wel aan onze ideeen.
Denk dat het belangrijk is om dit probleem zo snel mogelijk aan te pakken, voordat het te groot wordt. Probeer nogmaals aan je schoonmoeder uit te leggen waarom je voor een bepaald ritme kiest, en dat je het belangrijk vindt dat het bij haar ook zo gaat. Dat is ook het beste voor je kindje toch? Als je schoonmoeder er moeite mee heeft om veel thuis te blijven met de kleine, dan is het misschien niet zo handig dat ze nu oppast nu ze nog zo klein is. Met een baby kun je gewoon niet een hele dag op stap! Ik beperk de uitjes ook tot 1 keer per dag hoor. Anders vind ik het veel te druk voor de kleine. Rust en regelmaat zijn 2 heel belangrijke dingen voor een baby! En het is ook belangrijk dat zowel jij als je vriend op 1 lijn zitten. Probeer hem ook te overtuigen van het belang van regelmaat en rust! Heel veel succes meid!
Misschien dat je een dagboekje kunt maken hoe jij de dag in deelt, en dan aan je schoonmoeder geven en vragen of die het dagboekje ook wilt bij houden hoe ze de dag in deelt (onder het mom leuk voor later) en dan een paar tips er bij zetten.. of het cb boekje erbij geven en dan het stukje van de 3 r'en onder strepen...
Nou ik vind dat je daar best wel wat van mag zeggen! Doe ik ook, ik geef gewoon aanwijzingen van hoe ik het graag wil! En als daar van afgeweken word zeg ik ook wel van ja maar dat krijg ik er last mee en dat wil ik niet! En mochten ze er niet naar luisteren dan ben ik heel hard en dan houd het op een gegeven moment op en dan ga ik of andere oppas zoeken of bijv naar een kinderdagverblijf!
Wees volwassen. De ouder-kind relatie tussen jou / je vriend en (schoon)moeder is hier niet van belang. Het gaat om jouw kind. Jij bepaalt dus wat er wel en niet gedaan wordt. Geef dus heel duidelijke instructies en als die instructies niet gevolgd worden, zoek dan een andere oplossing. Een boekje waarin je precies laat opschrijven hoe de dag verloopt is een goed idee. Wel EERST zorgen dat jij en je vriend 1 mening zijn toegedaan!!
Heel lastig is het. Mijn schoonmoeder past ook 1 dag op en ben het ook niet eens met haar manier van doen. Ze laat hem bijvoorbeeld heel de dag tv kijken en geeft hem snoep terwijl ik nadrukkelijk heb gezegd dat niet te doen. Maar ze vindt dat wij te streng zijn. Ik heb hem inmiddels wel ingeschreven bij een KDV. Ze is een lieve oma, maar geen geschikte oppas. Ik moet er op kunnen vertrouwen dat ze dingen doet zoals wij ze willen en dat kan dus niet.
Hier past mijn moeder 1 dag op en m'n schoonmoeder ook 1 dag. Ik heb een "gebruiksaanwijzing" gemaakt met dagindeling en hoe ik het graag wil. Daarbij heb ik van de site www.inbakeren.nl een aantal dingen uitgeprint en zo gaat het en anders niet. Ik moet zeggen het gaat echt heel goed. M'n moeder is net zoals ik, rust/reinheid/regelmaat en consequent zijn, dus daar maak ik me sowieso niet druk om. M'n schoonmoeder had wat meer instructie nodig maar het helpt dat m'n man er precies hetzelfde over denkt als ik. Ik denk ook dat je man er misschien aan moet wennen dat hij niet alleen de zoon is van z'n moeder, maar hij is nu ook vader van zijn kind. Het belang van jullie kind staat voorop, dat zou ik hem wel duidelijk maken. Misschien dat hij dan de boodschap kan overbrengen aan z'n moeder, zo hebben wij het ook gedaan. Het is in ieder geval heel belangrijk dat jij en je man één front vormen en op één lijn zitten. Heel veel succes!
Owh wat trouwens hielp, ik zei ook tegen m'n man.. als ze het niet doet zoals wij het willen, gaat ons kindje die dag naar een KDV of een andere oplossing, maar dan hoeft ze niet meer op te passen. Ik heb ook een oppasschriftje, kunnen de oma's opschrijven hoe de dag is verlopen, leuk voor later en toch een soort controle.. (ja ik ben een controlefreak )
Probeer onderscheid te maken tussen wat voor jou écht wezenlijk is, en wat voor jou wel bespreekbaar is. Als er voor je gevoel echt maar één manier is om voor je kind te zorgen, tot in de kleinste details, denk ik dat je aan niemand kunt vragen om je kind op te vangen - ook een kdv niet. Maar als het voor jou wezenlijk is dat je kindje overdag een x aantal uur in haar bedje slaapt, moet je daar niet op toegeven. Leg uit hoe je het wilt, en waarom je het zo wilt, en vraag je schoonmoeder of zij het zo gaat doen. Zo niet, dan werkt het voor jou niet en moet je een andere vorm van opvang zoeken. Sommige dingen zijn minder belangrijk, en daar kunnen kindjes echt wel tegen als oma het niet helemaal hetzelfde doet als mama. Maar dat onderscheid kunnen alleen jullie als ouders maken. (trouwens: er zijn vast ook dingen die papa anders doet dan mama... is bij ons in elk geval wel zo. ook daar zal je kind mee om moeten gaan - of zullen jullie samen compromissen moeten sluiten.)
ze hoeft t natuurlijk niet exact t zelfde te doen en dat kan ook niet maar ik peperk t altijd tot 1 uitstapje per dag en t liefst na de voeing van half 11 op t wakker moment (valt onderweg toch in slaap) als ik thuis kom leg ik haar in bed slaapt maar kort maar is wel fit . speelt even en weer naar bed en dan om half 3 weer de fles . morgen moet ze er weer heen omdat ik mijn vader op schiphol moet gaan halen die woont in engeland . ik neem ze bewust niet mee omdat ik dan veel te lang met haar op pad ben en mijn schoonmoeder gaat er de heele dag mee op sleep touw. ik ga t haar toch nog een keer proberen uit te leggen en ik heb t er vanavond met mijn vriend nog over .
Ik heb ook een oppasboekje. Daar schrijf ik zelf in voordat ze naar de oppas gaat. Het dagschema zit er ook in, en als die wijzigd pas ik die meteen aan. Het is belangrijk dat als jij werken moet je je kindje met een prettig gevoel bij de oppas achter kan laten. Als het niet prettig voelt, zit je op je werk ook niet lekker. Blijf alles wel bespreekbaar maken inderdaad. Daar loop ik ook nog wel tegen aan hoor. In mijn geval heb ik geen makkelijke moeder, ik kan dus soms niet iets bespreekbaar maken zonder een discussie te krijgen. Daarom komt ze bij mijn schoonmoeder vaker. Tuurlijk zal het bij oma en beppe iets anders gaan dan wanneer je thuis bent. Tuurlijk mogen ze daar altijd meer. Maar in grote lijnen moet dat wel gelijk staan aan jou wensen. En werkt dat niet, dan toch een andere oplossing. Zit ik ook wel een beetje aan te denken hoor. Misschien toch maar opvang voor een paar uurtjes per week. Sux6 in elk geval!!
Volgens mij moet je het haar niet uitleggen maar vertellen hoe jij het wilt hebben (en dat natuurlijk wel op een respectvolle manier). De eerste maanden was bij ons de routine strikt en dus had ik aangegeven (en opgeschreven): - de precieze eettijden + hoeveelheden - de precieze slaaptijden - alleen op pad tijdens tijdens slaaptijden (viel in slaap in de wagen) - geen tv - geen bezoek aan (ons) huis of op bezoek gaan bij anderen (alleen na overleg) Mijn schoonmoeder keek de eerste keer wel een beetje op maar zei later dat ze het eigenlijk heel prettig vond. Ze was er al zo lang uit en wilde het toch graag 'goed' doen. Ik heb mijn schoonmoeder vertrouwt dat ze het op deze manier zou doen en mijn zoontje vindt het al ruim een jaar geweldig dat zijn opa en oma komen oppassen!
Vind dat niet perse een kenmerk van controle-freak hoor Ik heb ook graag dat de gastouder even opschrijft hoe de dag verlopen is, wanneer ze geslapen heeft en hoe lang, wat ze gegeten heeft en hoe laat (daarvan dan vooral het laatste eetmoment). Dan kunnen we er thuis namelijk weer op inspringen... Maar TS: ik zou dit dus ook bespreken, eerst met je vriend, zodat jullie op 1 lijn zitten, (ik zou dat doen in de sfeer van: Hoe willen we dat de dag van ons kindje eruit ziet?), en dan met je schoonmoeder. Tja, en als zij zich niet aan jullie wensen kan houden, en dingen die ze anders doet of wil doen niet eerst bespreekt, dan zou ik toch een andere oplossing zoeken.