Ik heb mosselen in mijn koelkast liggen, omdat manlief ze zo lekker vind maar heb geen flauw idee hoe ze klaar te maken! Wie heeft er een lekker idee?
Ik doe altijd een flinke scheut witte wijn en mosselgroenten + kruiden. Dan serveren met stokbrood,whiskeysausje en gebakken aardappels of zo
in een grote pan met water, witte wijn, mosselgroente (of soepgroente kan ook) en dan koken tot de mosselen open staan. Dan even opschudden en dan nog een keer aan de kook brengen. Lekker met wit stokbrood en zoute boter. Kruidenboter is ook lekker Whiskeysaus en mostersaus erbij. Hier staan ze regelmatig op het menu. Als Zeeuws meisje ben ik er dol op!! (en mijn vriend gelukkig ook!)
Dat is ook juist zo lekker aan mosselen. Je kan er eindeloos mee combineren; naturel, op z'n Italiaans, frans of met room of bier..... jammie!!! krijg er gelijk zin in.
hmm dit klinkt altijd zooo lekker. ik ben alleen als kind er een keer doodziek van geworden en nu mot ik ze niet meer
Ik heb ze laatst ook voor manlief gemaakt, met mosselgroenten, mosselkruiden en een flesje witbier er door. Hij vond ze heerlijk!
gewoon gekookt zijn ze heerlijk maar ook geroerbakt eet ik ze graag mosselen eerst even koken tot ze open staan.. dan uitje, knoflook, paar spaanse pepertjes aanfruiten in pan mosseltjes erbij.. scheut zoete ketjap en gember siroop erover heen.. klein beetje vissaus... en dat opdienen met vers stokbrood... hmm, heb er meteen weer trek in
hmmm ik ga er toch maar eens aan geloven , we hebben ooit een mosselpan gekregen maar nooit gebruikt... mosselen mogen toch gewoon icm zwanger??
Zorg er eerst voor dat je de mosselen in koud water spoel. Als een mossel een beetje open staat, geef je er even een tik op en leg je hem apart. Aan het eind van het schoonmaken controleer je of de 'getikte' mosselen dicht zijn gegaan. Die mag je meekoken. Mosselen die openblijven of waarvan de schelp kapot is, gooi je weg. Bodempje water / bier / witte wijn (ééntje kiezen, niet alle drie ) in de pan. Mosselgroenten en eventueel mosselkruiden erbij. Spekjes erdoor geven ook lekker extra smaak. En wat ik absoluut onmisbaar vind: een paar takjes verse thijm. Dan koken tot alle schelpen openstaan. Niet te lang, want dan worden ze droog. Allerlei sausje zijn er lekker bij. Hier is knoflooksaus favoriet. Hmmm... ik krijg gelijk zin!