Hallo, Ik was er vanaf het moment dat ik zwanger raakte zeker van dat ik flesvoeding zou gaan geven. Borstvoeding zag ik niet zitten en dat is toch ook helemaal niks voor mij? Maar ik begin nu toch te twijfelen. Aan de andere kant lijkt het me ineens ook wel heel fijn zo'n moment met je kindje. Wat zeggen jullie? Ervaringen en voor en nadelen? Ps. Iemand toevallig ervaring met een tepelpiercing? Heb deze al een zeer lange tijd niet meer in en ook maar even in gehad na het zetten. (Je bent jong en wilt wat). Vraag me af of deze tepel het nog 'doet'.
Meeste vrouwen kunnen gewoon borstvoeding geven met een piercing. Ik vond bv heerlijk, het gevoel en je kindje dichtbij je hebben deed veel goed. Kumstvoeding valt wel zwaarder en hoeven ze iets minder vaak te drinken volgens mij en wat ik wel vervelend vond is na elke bv eten, ik ben overdag geen grote eter en daardoor liep me bv terug. Je kan wel kolven en dan in de vriezer bewaren, bv mag ook opgewarmd worden in de magnetron en kunstvoeding niet
Hoi! Ik zou zeggen: proberen kan altijd. Mocht je het niets vinden, kun je altijd nog overstappen op de fles. Mijn ervaringen zijn heel positief. Mijn oudste dochter heb ik 11 maanden gevoed. Mijn jongste voed ik nu alweer 5,5 maanden. Wel wat dips gehad, maar still going strong. @sadieraven: je bedoelt denk ik net andersom met opwarmen. Bv mag niet in de magnetron, kunstvoeding wel.
Volgens mij heb je dan gewoon een extra gaatje waar de melk uit kan, ten minste dat was antwoord op de tepelpiercing vraag op de cursus. Ik zou wel echt een cursus aanraden, borstvoeding liep hier als een trein, was echt wel handigheid in krijgen en heb veel gehad aan de kraamhulp maar door de cursus wist ik echt al veel wat me sowieso vertrouwen gaf maar daardoor wist ik ook hoe ik problemen in vroeg stadium kon herkennen en dingen kon aanpassen. Ik vind het zelf heel fijn op bv te geven maar af en toe ook heftig dat jij 100% de voedingen moet doen. Tegelijk ervaar ik er ook zoveel geluk en gemak van en dwingt het me ook rustige momenten te pakken, anders blijf ik maar doorgaan. Je leest wel eens dat bv vrouwen onzeker kan maken of er wel genoeg melk binnenkomt. Ik ervaar dat juist andersom. Ik hoef niet te denken of te overwegen hoeveel flesvoeding nodig is. We regelen het zelf, ik leg aan als jij signalen geeft en blijft hij paar keer langer drinken verhoogt hij zelf de productie. Ideaal! Wat ik zei, volg misschien een cursus, die zijn niet duur vaak en dan krijg je er ook meer feeling mee zodst de keuze makkelijker wordt of het wat voor je is :
Bedankt voor de antwoorden! Lees wel dat veel er echt wel baat bij hebben gehad en dat het een erg fijn gevoel geeft. Proberen kan inderdaad altijd maar als ik dan moet stoppen oid ben ik ergens bang dat ik gestrest raak. Gelukkig kan ik er nog even over na denken.. De voedingen alleen doen vind ik ook wat 'sneu' voor mijn vriend, hij kijkt hier ook erg naar uit ha ha. Maar dan is kolven idd altijd nog een optie! En als ik er uit ben en wel voor borstvoeding kies neem ik het advies van een cursus zeker mee! Bedankt!
Hier een bewuste flesvoeding mama. Ik moet er gewoon niet aan denken om bv te geven. Ik zal daar heel ongelukkig van worden. Bij de eerste ook volledig op de fles en dat is me gewoon supergoed bevallen. Dit wordt dus ook weer volledig fles deze keer
Ik heb fv gegeven. Al voordat ik zwanger raakte riep ik dat ik echt geen bv ging geven en mijn vriend vond dat prima. Bij een 2e wil ik het gaan proberen, gewoon om te ervaren hoe dat is en misschien bevalt het dan wel who knows. Doe waar jij je goed bij voelt
Ik zou het proberen! Je kunt altijd nog over stappen op de fles maar omgekeerd lukt bijna nooit. Misschien gaat het je wel makkelijk af. Maar ik moet ook zeggen dat de 1emaand wel doorzetten is. Als je die maand door bent is het echt genieten. Fantastisch om te zien hoe zo'n kleintje groot wordt op jouw melk. En die melk stemt zich precies af op de behoefte van je kindje.
Ik wilde het ook gaan doen. Helaas kwam mijn productie niet op gang, wilde onze dochter niet aan de borst, viel ze daardoor heel erg af.. met kolven kwam het ook niet op gang en toen heb ik besloten na 2wk om te stoppen. Heb d'r nooit een hele voeding borstvoeding kunnen geven uit 1x kolven dus moest het altijd opsparen. Werd er zo moe en lamlendig van.. Goed moraal van het verhaal. Proberen kan altijd. Lukt het niet of bevalt het niet kun je altijd stoppen.
Mijn vriend moest in het begin voortdurend helpen om aan te leggen. Dus ik deed het zeker niet alleen. En in bad doen was dan zijn extra momentje met haar. Daarvoor zijn dus zeker oplossingen. Daarvoor moet je het niet laten.
Doe vooral waar je je zelf goed bij voelt. Borstvoeding is ontzettend bijzonder, maar de eerste weken wel even doorbijten. Je kunt het gewoon proberen en overstappen is zo gedaan. Je kunt na een paar weken al 1 flesje kv per dag geven ipv bv, dan stemt je productie zich daarop af. Dan kun jij een keertje blijven liggen en heeft je vent ook minstens 1 voedingsmoment per dag voor zichzelf. Leg jezelf vooral geen druk op. Wel 1 tip: niet stoppen met bv op een slecht moment. Slechte momenten krijg je sowieso, maar de fles is niet altijd het antwoord.
Je kan het altijd proberen. Ik heb het geprobeerd voor een week maar toch over gegaan naar flesvoeding. Ik werd er erg ongelukkig van en het is totaal niks voor mij. Dus dat bracht ik weer over op haar waardoor het voor geen meter ging. Oneerlijk voor haar. Was een opluchting toen ik de moeilijke beslissing had genomen want dat was het wel. Geen moment spijt dat ik nu fv geef.
Ik vond borstvoeding geven echt verschrikkelijk, t was een ellende. Ook echt geen fijne momenten maar momenten waar ik tegenop keek. Dochter vond t ook niet prettig lag veel te huilen. Ze heeft 5 weken bv gedronken en daar ben ik blij mee, maar ze is net zo kerngezond opgegroeid met fv dus kies wat je zelf wilt, het maakt niet uit. Proberen kan altijd
Voor ik ooit zwanger was, zag ik het niet voor me om borstvoeding te geven. Maar toen ik eenmaal zwanger was, wilde ik het ineens heel graag. Het voelde voor mij gewoon als logisch gevolg op de zwangerschap, de 'juiste' keuze (voor mij dan). Wel heb ik er altijd vrij relaxed in gestaan. Ik heb me er vooraf in verdiept, maar dat doe ik bij alle dingen. Ik ben een spons en wil graag dingen weten. Dus op diezelfde manier zoals ik andere dingen aanpak, ben ik me ook in borstvoeding gaan verdiepen. Ik heb me toen voorgenomen om het minimaal 6 weken te doen. Puur omdat ik veel las dat er toch wel opstartproblemen (kunnen) zijn. Maar als je daar eenmaal doorheen bent, is het een fijne en makkelijke manier om je kind te voeden. Vandaar mijn voornemen om het 6 weken te doen. Zou ik het daarna nog niks vinden, dan was ik gestopt. Hete beviel me na 6 weken wel. Dus de volgende 'grens' heb ik gelegd bij het weer werken en moeten kolven. Daar zag ik best tegenop. Dus ik heb me voorgenomen het een maand te proberen en dan te kijken of ik dat wilde blijven doen of dat ik zou gaan afbouwen. Ik vond het kolven niet echt bepaald fantastisch. Maar ik ga een stuk of 50 voedingen per week, waarvan ik er tien kolfde. Ik vond het zo zonde om die andere 40 momenten te verliezen voor die paar keer kolven per week. Dus ben ik maar doorgegaan. En zo heeft de oudste uiteindelijk 1,5 jaar borstvoeding gekregen. De jongste zelfs nog iets langer. Dat had ik vóór ik kinderen kreeg echt nooit verwacht, haha. Maar zo lang het makkelijk is en goed voelt, ben ik steeds gewoon blijven voeden. Wat ik hiermee maar wil zeggen is: je weet vooraf niet hoe het loopt. Sommige vrouwen willen alles op alles zetten om borstvoeding te geven en daarbij lukt het niet. Of bevalt het gewoon niet. Misschien twijfel je, maar vind je het uiteindelijk juist heel fijn. Ik moest er niet aan denken steeds die melk klaar te maken, wachten tot het warm is, flesjes en spenen schoonmaken etc. Dan vond ik de borst geven gewoon makkelijker. Als je er niet aan begint, zul je het nooit weten. Geef het een kans en je komt erachter. Vind je het niks? Dan kun je alsnog de fles gaan geven. Andersom gaat het niet makkelijk. Als je flesjes achteraf niet handig vindt, kun je niet meer terug overstappen op borstvoeding.
Waarom ga je twijfelen ? Omdat het je toch heel fijn leuk en makkelijk lijkt ? Of omdat de buitenwereld het misschien van je verwacht ? Vriendin van mij wou fles geven, ze zei dit ook hardop tegen anderen, maar de meesten waren echt voor borstvoeding waardoor ze toch het gevoel kreeg zich te moeten verdedigen, uiteindelijk koos ze voor borstvoeding, na twee dagen belde ze me midden in de nacht, ze vond de borstvoeding verschrikkelijk, het deed zeer, aanhappen lukte niet en eigenlijk wou ze altijd al fles geven dus eigenlijk wou ze ook geen andere dingen proberen maar hoe moest ze dat in vredensnaam verantwoorden bij vrienden en familie dacht ze bij zichzelf Ik heb haar toen gezegd dat het HAAR kind, een gelukkige mama op een roze wolk fles voeding is fijner voor haar kindje dan een mama die met lange tanden op een zwarte wolk de borst te geven en al op zien tegen een paar uur later waarop het kind weer de borst wil. Als je voor jezelf twijfelt... Probeer jou voors en tegens op te schrijven, en misschien kun je er in gaan mt de gedachte ik probeer het en lukt het niet jammer dan. Als je maar een keus maakt waar jij je het beste bij voelt
Ik stond er bij mijn eerste zwangerschap hetzelfde in, maar heb het toch geprobeerd. En uiteindelijk een half jaar volgehouden! Niet omdat ik het zo leuk vond hoor. Mijn kind had erge eczeem dus was het advies om vol te houden. Bijkomend voordeel: je baarmoeder krimpt. En ook de kilo's gaan er sneller af. Vond het wel vervelend dat ik iedere nacht de sjaak was.
Ik vond bv na een moeilijke start heel fijn en ideaal. Ik zou het dus zeker iedereen aanraden om het te proberen. Wel moet je je ervan bewust zijn dat het begin zwaar kan zijn. Hier kwam het wat later op gang waardoor dl te veel afviel en bijgevoed moest worden. Ook aanleggen was in het begin lastig. Daarna 3 weken lang 1 borst fulltime gekolfd ivm een flinke kloof. Maar daarna super fijn, dl was een snelle drinker dus met 5-10 minuten was ik klaar met de hele voeding, heb uiteindelijk bijna 8 maanden bv gegeven. Over je vriend die de fles wil geven. In mijn zwangerschap riep ml dit ook, toen ik eenmaal gewend was aan de bv en dit opperde vond ml dit onnodig. Zijn kans kwam nog wel en dat klopt . Mbt eerder doorslapen zeggen ze vaak dat kinderen die flesvoeding krijgen eerder doorslapen echter sliep onze dochter al vanaf de Kraamweek door. Eerst tot 6 uur en na 3 weken tot 9 uur. Niks voor gedaan behalve dan haar dr gang laten gaan. Succes met je keuze, ik vond het super fijn en makkelijk (behalve dat kolven... Dat was echt doorzetten) maar had het er graag voor over.
Ik ga ook voor de fles. Daar ben ik zelf ook groot en gezond mee geworden Wat mij tegenstaat bij bv is dat je gewoon geen idee hebt hoeveel je kindje binnen krijgt en je dus eigenlijk niet weet of dat ze voldoende krijgen. Daarnaast zie ik mezelf niet elke voeding doen en werkt mn vriend savonds waardoor hij makkelijk voor het slapen een voeding kan geven zodat ik een paar uur slaap kan pakken en de volgende weer kan doen. Ik merk wel dat het niet helemaal geaccepteerd wordt dat vrouwen geen bv proberen maar heb daar maling aan. Heb wel tegen mn vriend gezegd dat hij me daarin bij de bevalling moet helpen. Soms ben je ineens makkelijk over te halen terwijl je niet wil. En het is voor mn vriend en de kleine ook een momentje van hun samen. Hij kijkt daar nu al naar uit want ik voel van alles maar hij is nu nog een soort 3e wiel.
Ik heb het 6 weken gedaan. Ik vond het heel zwaar en het liep ook niet echt makkelijk. Mijn zoon viel alleen maar af waardoor ik nog onzekerder werd. Heb m'n zoon toen bijgevoed met Fv en het werd een heel ander kind. Ik had gevoel te falen omdat het niet lukte. Nu wil ik het weer proberen, maar ik ga er geen druk voor mezelf op leggen. Lukt het, dan is het fijn. Lukt het niet, dan is er Fv. En ik zie wel waar ik voor mezelf de grens leg 😉
Hier met de 1ste bv geprobeerd en voor mijn lichwam en mezelf was dit niet goed. Ik vond het verschikkelijk om te geveb maargoed altijd beter je kindje bv te geven dab fv zeggen ze. Ik vond het te lang duren (adhd dus kan niet goed stilzitten) daarnaast aan de tijden vastzitten want ik wou niet buiten de deur bv geven (ik was jong en dan wil je dat itieme niet buiten) daarnaast ging mijn gewicht naar gevaarlijk, hij vrat me letterlijk op (45 start toen ik stopte 40) en dat was de uiteindelijke rede dat ik gestopt ben anders had ik mezelf nog even gedwongen (heb het 3 maand volgehouden) Nu bewust dus door wat er gebeurd is met zoonlief gekozen voor flesvoeding, heel ego meer voor mezelf dan me dochter. Ik kreeg continu de vraag of ht goed ging met me omdst ik er zo slecht uitzag. Doen waar je je prettig bij voelt, ik geloof als je er niet 100% achter staat ook je productie kan beinvloeden