help, mijn zoon lust echt geen groente en fruit

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door TriCo77, 24 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    al vanaf het moment dat Colin een maand of 4 a 5 was en naast zijn fles ook begon met groente en fruit eten is het een drama.
    hij was er nooit dol op.
    maar nu eet ie het sinds vorige zomer helemaal niet meer.
    groente en fruit krijg ik er bij hem niet in.
    welke soort dan ook. heb weer potjes geprobeerd, wil hij ook niet.

brood eet ie met plezier, daar is ie echt dol op.

avond eten is dus een drama, een paar hapjes aardappel en met geluk ook 2 of 3 stukjes vlees. maar groente ........ daar walgt ie van, hij zit echt te kokhalzen aan tafel.

en overdag valt er in principe ook een gat, omdat ik rond een uur of 10, fruit eet. maar hij dus niks.

iemand tips?
    herkent iemand dit?
    ik had eerst zoeits van ach het zal wel over gaan.......maar dat doet het dus niet. het word steeds erger. :(

2. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Omdat hij zo dol is op brood, misschien een idee om fruit op het brood te doen?

En van die fruitdrankjes/groentedrankjes uit de koeling in de winkel? Lust hij dat niet?

Of proberen een spelletje ervan te maken aan tafel? Jij weglopen en dat je man bv zegt dat hij snel groentemoet "pikken" van mama's bord bijvoorbeeld? Zo'n spelletje werkt bij Joris wel soms als hij slecht eet. Dan gaat 1 van tafel en dan zegt de ander eet snel op voordat papa/mama terug komt. Nou grootste lol heeft hij dan en eet zo wel!

Zou het verder ook niet weten. Kan me voorstellen dat het heel frustrerend is voor je.

3. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    fruit op brood had ik stiekum al geprobeerd, maar die smiegt had het meteen door. geen succes dus.

bij mijn oudste werkte het nog weleens om te zeggen, eet gauw op anders komt die en die en eet het op.
    als je zoiets tegen Colin zegt, zou hij allang blij zijn als iemand anders het voor hem deed.

we hebben ok wel geprobeerd zo van: niet opeten hoor..... en hij ja wel doen, en wij neeeee echt niet hoor, dat mag niet. en hij gauw wel ondeugend een hap doen, met kokhalzen als gevolg.

hij lust het gewoon echt niet...........

weet het echt niet meer

hij kan toch niet leven op vitaminepillen?

4. Eef123

Eef123 Lid

16 mrt 2009
    37
    0
    0
    Venlo
    Hier was het in het begin ook zo,maar ik ben daar heel simpel in,je eet de groente op of anders krijg je niets meer.... Als ze echt honger hebben gaan ze vanzelf wel eten.

5. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36

nou die vlieger gaat hier echt niet op, hij eet echt niet.
    hij kokhalst gewoon ervan......
    tis niet iets van dwars zijn, maar hij lust het echt niet.
    zelfs als ik groente heel fijn maak en het "verstop" in lasagne waar hij dol op is.......... dan nog komt het er weer uit.

6. Eef123

Eef123 Lid

16 mrt 2009
    37
    0
    0
    Venlo
    En veel stamppot maken dan? dat lusten ze vaak wel.

7. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    stampot helpt ook niet.
    aardappels eet ie met geringe mate, een hapje of 3.
    als ik daar stampot van maak, eet ie er helemaal niks meer van.

heb alles geprobeerd, hem op de gang zetten als ie niet eet, hem langer aan tafel laten zitten....... boos worden, niet boos worden.
    voeren, zelf laten eten................
    het helpt allemaal niks.

ik weet het echt niet meer

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Lust hij wel cake-jes?

Wat ik regelmatig bij Kylian deed was tutti frutti halen (gedroogd fruit).
    Dat maalde ik dan fijn in de keukenmachine en deed ik door het deeg voor de cake en dan maakte ik er kleine cupcakjes van.

Kylian vond het in ieder geval lekker (en mama stiekem ook).

Voor de rest ben ik van het soort gewoon blijven aanbieden maar vooral niet dwingen want dan wordt het een strijd en dat win je nooit.
    Je kind zal zichzelf heus niet uit laten hongeren, wij hebben hier wel als regel dat als hij niet goed eet er ook niets extra's (koekje of snoepje ed) te halen valt.
    Maar dit werkt bij Kylian goed is natuurlijk niet gezegd dat het bij jullie ook goed werkt.

Kylian heeft heel lang alleen maar manderijntjes willen eten.
    sinds een paar maanden is daar appel bij aan toegevoegd en tot mijn stomme verbazing eet hij sinds vorige week ook aardbeien, pruimen en druiven.
    Hij mag ook in de winkel kiezen dus hij wordt wel bij het koken betrokken, helpt mij aardappels schillen (lees hij mikt ze met veel geweld in de pan met water ;) ).

Probeer het om te draaien meid, maak het eten bereiden en het eten leuk en leg niet de druk op het eten daadwerkelijk.

Groetjes Anita

9. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    die cakejes maken is misschien een goed idee.
    dat ga ik zeker proberen.

en tijdens het eten maak ik er al geen probleem meer van, ik weet dat hij toch niet eet.
    maar het is toch elke avond weer frustrerend, als ik mijn oudste zoon met smaak zie eten en kijk dan naast me en daar zit dan weer eentje met lange tanden toch een paar hapjes aardappel met moeite te eten.

het stomme is, dat vorige zomer op de camping, at Colin zich klem in druiven bij de overbuurvrouw.
    ik dacht, nu heb ik het gevonden he. als een speer naar de winkel en druiven halen................
    en bij ons eet ie ze dan weer niet.
    en het waren dezelfde druiven, en bracht ik ze naar de overbuurvrouw, at hij ze weer wel.

heb hem ook weleens bij iemand anders laten eten, en ben stiekum ook nog blij dat ie daar ook geen groente eet.................ligt het toch in ieder geval niet aan mij

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Misschien pikt colin je frustraties wel onbewust op, die kleine rakkers schijnen dat heel goed te kunnen.

En wat betreft het eten bij de overburen, ik schijn daar vroeger ook veel last van te hebben gehad.
    Zelfs zo erg dat ik naar de buren ging om hamham met haghag te eten (boterham met hagelslag) terwijl mijn moeder precies hetzelfde thuis had :)

En straks hebben we meer fruit voor handen, misschien kun je er zelf een soort waterijsjes van maken ofzo.

Groetjes Anita

11. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Heb je ook al wel eens een groentesausje geprobeerd, onze zoon is ook een slechte groente eter, en met bepaalde groenten wil hij het wel eten met saus.

Succes

12. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere
    Bij de vegetarische produkten in de supermarkt heb je groenteballetjes en groenteburgers.
    Dat heb ik gegeven toen Julian een tijdje slecht groente at. Hij vindt het heerlijk. Even bakken of in de oven en klaar!

Je kunt ook eens groentesap proberen (evt verdund met water).

13. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    hoera, heb er gister 4 stukjes appel in gekregen.
    en 's avonds 1 hapje bloemkool...................
    met heel erg veel moeite, maar hij zal het toch moeten leren.
    heb heel erg moeten dwingen.
    zo krijgt ie wel wat binnen, maar aan de andere kant ben ik dan weer bang dat ie er haast trauma's aan overhoudt aan eten. of zal dat niet zo erg zijn?

heb gister groenteburgers gehaald, van de week es proberen.

14. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    En fruitshakes? Eventueel met melk of yoghurt? Dan ziet het er toch anders uit maar krijgt hij wel de vitamines binnen.

Deel Deze Pagina