training borstcrawl

Discussion in 'De lounge' started by Gymgirl, Mar 17, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

Jan 17, 2018
    1,961
    932
    113
    Female
    Wie heeft er voorbeelden van een trainingsschema voor borstcrawl?
    Ik weet dat je ze online kunt kopen, maar dat vind ik zonde. Vooraf weet je niet of het wat is. Misschien heb ik geluk en heeft iemand op zp al een schema.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Trainingsschema met als doel…?

3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,335
    8,341
    113
    Amsterdam
    Wat wil je precies? Borstcrawl leren of conditiezwemmen?
    Want als je het wil leren kan je beter gewoon op les ervoor gaan.

4. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

Jan 17, 2018
    1,961
    932
    113
    Female
    Ik volg sinds een paar weken een cursus. De borstcrawl kan ik wel, maar technisch niet goed waardoor ik heel snel (na 1 baantje!) buiten adem ben. Ik moet dan een paar baantjes schoolslag om bij te komen. Ik wil het graag meerdere banen achter elkaar volhouden. En dan uitbouwen tot 500 meter of nog meer.

Vulpen likes this.
  5. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,335
    8,341
    113
    Amsterdam
    Dan moet je echt beter nog de techniek leren, dan heeft een cursus op papier niet veel zin. Dus zoveel mogelijk uit de cursus halen en als je aan het einde het nog niet goed lukt opnieuw de cursus doen.
    als voorbeeld ik kan zonder conditie paar jaar geleden moeten doen zo een paar honderd meter zwemmen puur op m’n techniek. Dus wat dat betreft is het dus echt beter de borstcrawl leren zwemmen.

NiekeKris likes this.
  6. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

Jan 17, 2018
    1,961
    932
    113
    Female
    Ik wil een schema hebben voor na de cursus. De verwachting is dat ik dan echt wel een goede basis heb. Nou kan ik zelf wel baantjes borstcrawl en schoolslag afwisselen maar dat vind ik saai. Om wel uitdaging te houden zoek ik dus een schema.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
  8. Happymam

Happymam Fanatiek lid

Feb 7, 2009
    1,251
    306
    83
    Ik kan je niet helpen maar heb wel een vraag….
    Waar doe je de training? Hoe lang duurt de cursus, en heb je er wat aan? Ik ben ook van plan binnenkort een borstcrawlcursus te doen dus hoor graag hoe het je bevalt

9. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

Nov 15, 2014
    792
    285
    63
    Misschien kan je een frontsnorkel aanschaffen? Dan kan je gewoon blijven doorademen terwijl je je focust op de techniek.

10. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat ene schema van niekekris lijkt wel wat -hoewel ik 'm niet helemaal snap ;) met die halve baantjes.. Het 2e is voor goede zwemmers ;) .

Ik heb geen schema voor je, maar ik moest ooit voor een opleiding 75 meter borstcrawlen. Ik ben snel vermoeid, dus dat was wel een dingetje. Maar de belangrijkste tip die ik toen kreeg was: Borstcrawl hoeft niet snel.. Doe het gewoon langzaam...
    Ik weet ook niet hoe je nu ademhaalt? Zelf vind ik het prettig om bij borstcrawl mijn slagen te tellen en dan om de 6 slagen te ademen.

de genoemde rusttijden zou ik zeker gebruiken (die op die ene site staan)
    Rusttijden:

• 12,5 m = 10" rust
    • 25 m = 15" rust
    • 50 m = 25" rust
    • 100 m = 35" rust
    Mogelijk kun je hier zelf al een schema in vinden/maken. Ter afwisseling en om kracht toe te laten nemen zou ik zeker paddles aanschaffen of handschoenen.
    https://www.decathlon.nl/p/zwemhandschoenen-voor-aquagym-blauw/_/R-p-X8765618
    (leuk kadootje voor je verjaardag ook ;) )
    https://www.decathlon.nl/p/zwempaddles-quick-in-maat-s/_/R-p-189981?mc=8574309&c=ZWART_BLAUW_TURKOOIS_GEEL

Verder sowieso zwemmen met een plankje om je uithoudingsvermogen te verbeteren en kracht in je benen te versterken (en dus ook ter afwisseling) .

Ik denk dat het lastig is om nu al schema's te vinden inderdaad, want ze gaan er al snel van uit dat je zo 4 baantjes borstcrawld!

Share This Page