Wij hebben vandaag de 20 weken echo gehad, gelukkig is het met de kleine helemaal goed alleen zag ze dat de placenta achter ligt maar waarschijnlijk ook deels voor de uitgang. Nou zie ik vanalles over een voorliggende of laagliggende placenta die na een x aantal weken toch netjes op zijn plek lag maar zie eigenlijk niks met een achterliggende placenta. In mijn vorige zwangerschap had ik een dubbele placenta met een slagader er tussen die me bijna het leven heeft gekost dus ondanks dat de echoshopiste zei dat ik me niet druk hoefde te maken zit het me niet lekker. Iemand ervaringen met een achterliggende placenta die voor de uitgang lag maar later in de zwangerschap wel netjes op de plek lag?
Ja, ik had precies hetzelfde.. Mijn placenta lag ook achter bij de 20 weken en voor de uitgang.. De verloskundige vertelde ons dat als dit niet naar boven zou groeien het een keizersnede zou worden ivm verwacht bloedverlies.. Met 32 weken kreeg ik daarom een extra echo om te kijken of de placenta iets om hoog was gegroeid. Ondanks dat de verloskundige had gezegd dat dit bijna altijd het geval was, had ik er een hard hoofd in.. Maar wat bleek, hij was keurig omhoog gegroeid, 2,5 cm zelfs. En ik mocht dus 'gewoon' bevallen. Gezien je vorige zwangerschap/bevalling snap ik dat je je druk maak. Maar ik denk dat dit wat anders is dan een dubbele placenta en het kan dus echt goed komen!
O wat een opluchting om jou verhaal te lezen dank je wel! Ik verwacht dat mijn lichaam het dan netjes zelf gaat oplossen. Ik heb overigens al 20 weken last van wat licht bloedverlies, geen helder rood maar een keer in de zoveel tijd wat roze dus niet veel. Ze hadden daar steeds geen verklaring voor maar ik denk nu wel
Ik zit in dezelfde situatie. Bij 20 wkn echo lag de placenta deels voor de uitgang. Ik heb over paar weken(bij 33 weken) nog een echo om te kijken hoe hij er dan bij ligt. De vk zei dat het eigenlijk meestal wel goedkwam door het omhoog groeien van de baarmoeder.
Hier ook. Bij de termijn echo zagen ze al dat ie voor de uitgang lag. Bij de 20 weken echo lag ie achter en deels voor de uitgang en met 30 weken was ie er helemaal voor weg.
Fijn om te lezen dat er meerdere het zo hebben. Ik had gekeken op het net maar kon alleen maar verhalen vinden met een voorliggende of een laagliggende placenta en dus niet met een achterliggende placenta! Als ik het zo zie dan zal het wel goedkomen.
Probeer er inderdaad op te vertrouwen dat het goed komt. Heb je ook een extra echo met 32 weken? Dat zou ik sowieso wel vragen om te checken of de placenta hoger is gaan liggen en niet voor de bmm.
De echoscopiste zou inderdaad aan de verloskundige doorgeven dat er een extra echo moest plaatsvinden met de 32 weken. Nu is het voor mij allemaal weer wennen aangezien de vorige zwangerschap vier jaar geleden is maar ik dacht dat er altijd een echo is met 32 weken of heb ik dat nu mis?
Dat is niet meer bij alle praktijken gangbaar geloof ik, hier was het echt een extra echo en krijg je later nog wel een liggingsecho met 36/37 weken geloof ik. Ik heb ook enkele keren onherleidbaar helder rood bloedverlies gehad voor de 20 weken en 1x na, dit kon inderdaad komen omdat de placenta tegen de uitgang lag.
Ik had dat ook en met 28 wk lag hij al goed en met 32 wk zelfs 5cm boven de uitgang! De placenta groeit mee met je buik.