vit. B12

Discussie in 'Gezondheid' gestart door piri piri, 25 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Wie heeft er ervaring met vit. B12 supplementen of medicatie ? En heeft het je geholpen in bijv. Energie gehalte ?

2. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik heb nu ruim een jaar vitamine b12 injecties. Als ik mijn injecties niet krijg, dan ben ik ontzettend moe. Mij helpt het enorm in ieder geval.

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Supplementen zullen niet helpen bij een chronisch tekort, enkel injecties die in het begin elke week 2x gezet dienen te worden 5 weken lang en daarna elke 2 maanden een onderhoudsinjectie

Als ik de injectie niet neem ben ik echt energieloos en zeer moe. Na de
    Injectie voel ik me veel energieker

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Supplementen helpen wel bij een chronisch tekort, tenzij je een ernstig opnameprobleem hebt. De zuigtabletten van tegenwoordig (bv van Bonusan,1mg) doen in de meeste gevallen niet onder voor de injecties. Google maar eens. Ik spreek overigens uit ervaring.

Het is echt een kwestie van uitproberen.

Suus

5. apie3

apie3 Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.815
    0
    0
    directeur aan huis
    Noord brabant
    Ik moet 4 x in de week tabletten slikken met een hele hoge dosis (dus niet die je kan kopen bij kruidvat). Ik merk het vaak al snel als ik ze vergeten ben. Helpt dus wel....

Even ter correctie: supplementen werken dus idd ook gewoon, zoals suus al uitlegt.

6. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Moest gister bij huisarts zijn en heb m gevraagt. Aangezien ik 2mnd
    B12 gehad heb middels een test via studenten .nav mijn operatie aan gal en darm problemen. Ik voelde me duidelijk beter.
    Mijn huisarts zegt dat als ik nu aan b12 zou beginnen dit schadelijk voor de foetus kan zijn. Ongeacht dosering. Hij zei, kom over 9mnd maar terug, maar jemig, ik heb juist nu energie tekort.
    Altijd al (gezien darmafwijking en na t gal gebeuren helemaal).....maar nu de zwangerschap er nog boven op......poehey....

7. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Wat een onzin!! Echt het is joust schadelijk als je te kort aan B12 hebt!

Ik zou even bij e stichting b12 gaan kijken en misschien kan je je arts overtuigen.
    heel veel vrouwen hebben een b12 te kort tijdens de zwangerschap.
    En gezien jou geschiedenis is het helemaal niet raar als je een chonisch te kort hebt.

8. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik geef inmiddels zelf de injecties omdat ik ze al jrn om de 2wkn moet hebben.
    Het is per persoon heel erg verschillend.

In tegenstelling tot de meeste berichten die artsen je geven is het net zo onschuldig als VitC!
    Alleen is het zo, en met vitC niet, als je een opname storing heb van B12 dan kan je hele ernstige klachten krijgen.
    Zo kon ik 4jr geden niet meer lopen en ben ik volledig afgekeurd omdat ik een beginnende vorm van altzheimer gekregen had!
    Positieve is dat als je op de juiste manier behandeld word dat je helemaal kan herstellen alleen mag je nooit meer stoppen met de injecties.

@tabletjes: Voor een extra energie boost zou je vit B12 tabletjes kunnen nemen, maar ik denk dat je beter speciale vit voor tijdens de zwangerschap kan gaan slikken. Hier zit alles in en ben je verzekerd dat het goed voor jou en je kindje is.

9. Jane 31

Jane 31 Actief lid

22 feb 2009
    324
    0
    0
    In het begin kreeg ik 5x in één week injecties. Daarna om de 2 maanden. Toen mijn B12 weer omlaag ging heb ik met de huisarts overlegt en nu krijg ik 1x per maand een injectie.
    Nu pas blijf ik op het gewenste niveau.

Groeten Jane

10. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    De huisarts vertelde mij precies hetzelfde. Het is dus ook echt niet waar wat ze zeggen. Je moet ze echt hebben hoor. Ik kreeg ook steeds meer klachten en heb radeloos bij mijn eigen huisarts en bij de huisarts van de huisartsenpost gezeten. Uiteindelijk heb ik ze toch weer gekregen. Nu is de huisarts nog steeds niet helemaal overtuigd dat ik ze moet blijven krijgen, heeft me zelfs naar de neuroloog gestuurd om het uit te laten zoeken. Daar kreeg ik het antwoord dat ik er gewoon mee door kan gaan, omdat het zoveel verbetering oplevert als ik de injecties neem.

Maar ik zie er ook alweer tegenop om de huisarts te bellen voor een injectie. Het is nu bijna 4 weken geleden dat ik de laatste prik heb gehad. Volgens de huisarts zou het nu om de 2 maanden moeten kunnen om te injecteren, maar ik merk nu al dat het alweer bijna is uitgewerkt. Mijn strijd gaat dus ook weer gewoon verder.

In ieder geval, veel sterkte gewenst. Want je kunt behoorlijk wanhopig worden als je arts niet luistert naar je klachten en zegt dat je de injecties niet mag hebben.

11. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Het is zeker niet schadelijk om te beginnen met spuiten. Wel moet je het merk Nycomed gebruiken vanwege de schadelijke oplosmiddelen in andere merken.

Ik spuit hier al jaren wekelijks vanwege ernstige neurologische klachten, allemaal onverklaarbaar en volgens de artsen geen B12 tekort, maar het werkt ontzettend goed. Ik was rustig begonnen met afbouwen, maar verder dan 2 weken red ik niet. Nu weer wekelijks spuiten ivm de zwangerschap.

Overigens is tweemaandelijks spuiten voor bijna niemand voldoende. Tenzij je een tekort hebt door bv vegetarisch/veganistisch eten.

Sterkte!

12. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Ik heb vaaag telefonisch contact gehad met verloskundige om deze vraag en zij zegt dat t in deze begin fase juist wenselijk is geen medicatie te gebruiken...ik heb de 24 ste mijn eerste afsp. Bij haar en bespreken dan de opties.....zucht nog ff volhouden dus...

13. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb geen opname probleem, maar krijg wel 1 keer in de 2 maanden een injectie. B12 pillen helpen niet bij mij, in ieder geval die pillen die je bij de drogist kan halen. Ben bij een internist geweest en die heeft mij toen die injecties voorgeschreven.
    Mijn huisarts wilde ze niet geven, omdat hij injecties en een b12 tekort onzin vond. Gelukkig dacht die internist er anders over.

14. SeaShell

Een b12 van onder de 150 heb je 3x zoveel kans op een kindje met een hartafwijking of open ruggetje

lees het farmaceutisch compas en de bijsluiter van nycomed hydrocobamine (b12) injecties. Het mag dus WEL tijdens de zwangerschap. Het is vele malen schadelijker om ze NIET te nemen dan wel, want je baby krijgt zo ook een fiks tekort

bij mij werd het tekort ontdekt bij 12 weken zwangerschap en direct injecties gekregen. Van zowel de gyn, internist en huisarts moest ik direct beginnen met injecteren. Het mag dus volgens het farmaceutisch compas en de bijsluiter van de injecties. Alleen de injecties van nycomed mogen gegeven worden

@Jane 31: 5 maal per week een b12 injectie mag dus niet, ook niet in het begin. Slechte arts die dit geadviseerd heeft. In het farmaceutisch compas én de bijsluiter staat zeer duidelijk vermeld dat de aanvangdosis 10 hydrocobamine (b12) injecties in 5 weken gegeven moet worden, en tussen de injecties in moet zeker 3
    dagen zitten, dus max 2x per week ( dus 10 in 5 weken) staat echt duidelijk in de bijsluiter dat er niet meer gegeven mag worden als aanvangdosis)

15. SeaShell

Erg interessant:

als je een b12 tekort hebt mag je absoluut geen foliumzuur gebruiken tot het tekort is opgeheven. Ook is er een link tussen b12 tekort en het krijgen van miskramen

bron: Stichting B12 tekort

Vitamine B12 is zowel voor als tijdens de zwangerschap belangrijk. Uit onderzoeken is gebleken dat een tekort aan vitamine B12 geassocieerd wordt met onvruchtbaarheid en miskramen, en ook met neurale buis defecten. Aan het belang van folium wordt tegenwoordig veel bekendheid gegeven (en terecht), om dezelfde redenen. Echter, indien er een tekort aan vitamine B12 bestaat, is suppletie met foliumzuur niet aan te raden, aangezien het neurologische klachten kan geven, en aangezien folium in het geval van een vitamine B12 tekort in het lichaam wordt “vastgezet” als inactief folium (methylfolaat), en dus niet werkzaam is.
    Een serum B12 waarde van ≤ 185 pmol/L wordt geassocieerd met een 3,5 maal grotere kans op spina bifida. Gebleken is dat moeders met een kind met spina bifida duidelijk lagere waarden van serum B12 hadden dan moeders met gezonde kinderen. (uit: Marginal maternal vitamin B12 status increases the risk of offspring with spina bifida Pascal M. W. Groenen MSc, Iris A. L. M. van Rooij PhD, Petronella G. M. Peer PhD, Rob H. Gooskens MD, PhD, Gerhard A. Zielhuis PhD and Régine P. M. Steegers-Theunissen MD, PhD UMC Nijmegen en UMC Utrecht)
    Onvruchtbaarheid kan veroorzaakt worden door een vitamine B12 defiëntie en/of een foliumzuurdeficiëntie. Aangeraden wordt om bij onvruchtbaarheid te controleren op vitaminedeficiënties (R. Gräsbeck).Ook miskramen kunnen als oorzaak een vitamine B12 deficiëntie hebben.

Een vitamine B12 deficiëntie kan onvruchtbaarheid veroorzaken door invloed op de ovulatie en door problemen met de innesteling van de bevruchte eicel in de baarmoederwand (Bennett M.: Vitamin B12, Deficiency, Infertility, and Recurrent Fetal Loss. J. Rep Med Vol 46, No 3., 2001).Een verhoogde homocysteïne wordt geassocieerd met onvruchtbaarheid en (herhaalde) miskramen. (Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie). Een verhoogde homocysteïne wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine B12, foliumzuur en/of vitamine B6.

Zwangerschap

Wanneer er een vitamine B12 deficiëntie is geconstateerd voor de zwangerschap dan is het belangrijk injecties te (blijven) geven, en om daar ook mee door te gaan tijdens de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap wordt meer vitamine B12 verbruikt, en aanvulling is dan zeker nodig gezien het feit dat vitamine B12 essentieel is voor de vorming van het zenuwstelsel, voor de vorming van DNA, en voor de groei van de foetus. Vitamine B12 injecties kunnen zonder problemen gegeven worden tijdens de zwangerschap.
    Bijsluiter Hydrocobamine herziening 24 juli 2006. Goedgekeurd 28 augustus 2006:

Zwangerschap
    Er zijn geen ongunstige effecten van het gebruik van vitamine B12 bij zwangerschap bekend.
    Experimenteel onderzoek bij dieren wijst geen directe of indirecte schadelijke effecten uit voor de zwangerschap en/of embryonale ontwikkeling, bevalling of postnatale ontwikkeling.
    Hydrocobamine kan zonder bezwaar volgens het voorschrift tijdens de zwangerschap worden gebruikt.

Borstvoeding
    Vitamine B12 kan worden uitgescheiden in de moedermelk. Hydrocobamine kan worden gebruikt tijdens periode van lactatie.
    Tijdens de zwangerschap komt het voor dat de serumwaarde van vitamine B12 daalt, met name in het derde trimester. Dit moet zich binnen enkele weken na de bevalling herstellen. Is dit niet zo, dan is er waarschijnlijk sprake van een vitamine B12 deficiëntie, en dienen injecties gegeven te worden. Daarentegen zijn duidelijk lage waarden uiteraard een indicatie dat er een vitamine B12 deficiëntie kan bestaan, die niet verklaard kan worden door de natuurlijke daling van serum B12 die door zwangerschap kan ontstaan. Om elk risico uit te sluiten, is het aan te raden over te gaan tot vitamine B12 suppletie. Een lage status van vitamine B12 bij de moeder kan leiden tot neurologische problemen bij de baby, zonder dat er bij de moeder duidelijke klachten bestaan.

16. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Thanx voor alle info, morgen toch mar weer rondje bellen, dit schiet niet op.
    Succes dames!

17. SeaShell

Idd nogmaals bellen meid!

Ook is het zo dat een teveel aan vitamine b12 technisch gezien niet kan

Zelfs mensen zonder een tekort die wekelijks zouden injecteren lopen er zelfs geen gevaar mee. Een teveel aan b12 plas je gewoon uit. Je kunt dus bijv geen overdosering krijgen ( of je moet natuurlijk 2x per dag gaan spuiten en dan echt structureel, maar dat is met alle medicatie zo)

18. SeaShell

Deel Deze Pagina