Misschien nog iets wat vroeg.. maar een aantal van ons zullen er vast al over nagedacht hebben of over na aan het denken zijn. Wij zijn deze kerst met 7 mensen en nog kleine kinderen. We vieren kerst eigenlijk altijd bij ons thuis omdat wij de meeste plek hebben en ook omdat wij de enige zijn met kleine kinderen, die kunnen dan lekker optijd naar hun eigen bedje. Nu ben ik dus aan het denken wat we kunnen eten. Ik heb eigenlijk geen zin om er een hele groeite moeite in te steken, want ik ben tegen die tijd ook 29 weken zwanger + er lopen nog 2 kleintjes rond wat er voor zorgt dat überhaupt koken soms een uitdaging is haha. Maar mijn man is nu ook thuis uiteraard. Ik wil iets maken dat ik voor een groot deel al kan voorbereiden en dus niet constant in de keuken hoef te staan als er bezoek is. Onze oven is vrij klein, gewoon een inbouwoven. Ik zat nu te denken aan iets van suddervlees (weet nog niet op welke manier), met aardappelpuree en evt aardappelrozetjes, maar wat voor groentes doe ik er dan bij? Ik denk er over om een slowcooker aan te schaffen zodat ik er geen omkijken naar heb, en op de een of andere manier lijkt het me lekkerder.. suddervlees uit de slowcooker, maar heb het nog nooit geprobeerd. Het lijkt me leuk om nog evt een klein hapje vooraf te maken en dan een soepje, hoofdgerecht en nagerecht. Maar vind het zo lastig om te bedenken wat bij elkaar past en dan moet het ook nog van te voren klaar te maken zijn. Ik ben dus benieuwd wat jullie eten / gaan maken met kerst? Misschien kunnen we met elkaar wat inspiratie op doen. Ik ben heel benieuwd naar jullie feestelijke menu's!
Stoofpeertjes erbij, sperzieboontjes in spek gerold, gekarameliseerde wortels.. En idd, soep kun je eenvoudig vooraf maken.. of een lekkere bouillon ofzo..
Nou, dit jaar ben ik van plan om dit te voorkomen. Of ik moet nog voor die tijd nog een afwasmachine installeren.. Vorig jaar: de jongste willen uitgebreid borrelen. Dus de eettafel vol gezet met allerlei lekkere hapjes. En evt voor nood lagen er nog pizza’s in de vriezer (was niet nodig geweest)
Wij gaan ws voor gourmetten met het gezin. Als mijn moeder komt (weet nog niet wat haar plannen/wensen zijn) dan ga ik denk ik Limburgs zuurvlees maken Of een rollade of ander groot stuk vlees. Dan kunnen we de restjes op 2e kerstdag op de gourmet gooien Als je 29 weken bent zou ik idd niet te ingewikkeld doen. Een mooi stuk vlees wat je de oven in kan schuiven (kant en klaar bestellen bij de slager) En daarnaast wat leuke eenvoudige bijgerechten. Of je vraagt de gasten om een lekkere salade, voorafje of dessert mee te nemen.
Ik zou zeker een slowcooker aanschaffen als ik jou was. Ook heel ideaal als je straks hoogzwanger bent en met een newborn erbij. Ik wou dat ik er toen al 1 had. Rundvlees is heel lekker uit de slowcooker. Al heb je veel keuze qua recepten. De kinderen hun favo rundvlees recept zijn gewone sucadelappen met een zakje jus uit de slowcooker. Meer werk is het niet haha. Wij zijn met kerst alleen met ons gezin. Bewust. 1 keer willen we de pizzarette aandoen. Daar kan je ook op gourmetten. Andere avond een 3 gangen menu op kinder niveau. Kiprollade voor de kinderen. Beenham voor ons. Aardappelkroketjes vinden ze allemaal lekker en dan nog iets van worteltjes of boontjes en een prutje van ui en champignons. Voor en nagerecht moet ik nog bedenken.
Ik zoek ook nog inspiratie, eerste kerstdag hebben we 22 gasten maar hoeven wij gelukkig alleen soep en voorgerecht te verzorgen, 2e kerstdag moet ik voor 15 personen het eten regelen. Wil iig geen gourmet!
Ik heb nog geen idee wat wij met kerst gaan eten. Maar wat we wel ieder jaar bij mijn ouders doen is dat iedereen iets maakt. 1 maakt voorgerecht, 1 hoofd en 1 maakt het toetje. Vaak hebben wij wel als hoofdgerecht een lekker stuk vlees met bijgerechten zoals stoofpeertjes, peen/doperwten, harricoverts, aardappelkroketjes en (zelf gemaakte) frietjes. Vorige jaar had ik het toetje gemaakt via de jumbo site. Heel makkelijk maar net iets anders (kan het recept zosnel even niet vinden)
Ik ben van team niet te moeilijk. Beenham. Aardappels uit de airfryer En een ovenschotel vol met diverse groente. Rosevaal aardappeltjes kunnen daar ook bij. Lekkere saus voor bij het vlees
Wij gaan kerstavond doorbrengen bij mijn ouders. Dus hoef niks te koken of voorbereiden. Ben dan 33 weken zwanger en wil geen stress daarrond gewoon voetjes onder tafel en klaar. Waarschijnlijk een gebraadje met kroketten en groenten… soep op voorhand en een dessertje
Ik ben zo'n 30 weken zwanger tegen die tijd. Gezien hoe het nu gaat, hopen we vooral dat ik dan nog zwanger ben. Gaan het echt rustig aan doen en weinig organiseren. Hier maken we eigenlijk elk jaar met/rond kerst kastanje soep, of voor de brunch of als voorgerecht. Daar heb ik wel echt zin in, dus die komt er hoe dan ook. Mijn moeder komt een avondje, dan laten we wat bezorgen wat we alleen zelf af hoeven te maken/op hoeven te warmen. Wel van een wat luxer restaurant, ook om haar te bedanken voor alle hulp tijdens deze zwangerschap. Andere avond komen vrienden gourmetten, wij dragen bij aan de boodschappen en zij zorgen voor alles. Dus ze nemen een gourmetstel mee, inclusief borden, bestek, alle meuk. En dan nemen ze het ook weer vies mee naar huis, zodat wij er geen omkijken naar hebben. Echt super lief dat ze zo meedenken. In jouw geval zou ik een pan stoofpeertjes maken, en misschien iets van rode kool met gebakken appeltjes? Kan je allemaal een dag van te voren maken, hoef je het alleen nog warm te maken. Of gekarameliseerde worteltjes, ook altijd lekker bij stoofvlees. Soepje ben ik dus erg van de kastanje soep. Als dessert maken wij vaak een crumble (appel, peer, kersen, wat je maar lekker vindt) met een bolletje ijs. Crumble kan je in de middag al klaar zetten, schuif je zo de oven in.
Wij doen niets bijzonders. Vriend zit in ploegen. Toevallig kerst ochtenddienst dus die eet savonds mee. Gewoon waar we zin in hebben. Als het aan de kinderen ligt word het waarschijnlijk spaghetti of tosti ofzo Vaak komen er nog vrienden op 3e en 4e kerstdag, maar misschien dat we dat dit jaar verplaatsten naar 1e en 2e gezien vriendlief gewoon thuis is.
Ik ben alleen met kerst want man moet werken dus vermoedelijk een pizza ofzo, super culinair Bij mijn ouders hoop ik weer op hert, kan papa super lekker maken
Houdt dit dan ook in dat jij (en je man) altijd het eten etc moeten veranderen zorgen? Als jullie dit altijd al doen zou ik de bal mooi bij de anderen (dat zullen naar ik aanneem elk jaar dezelfde mensen zijn?) neerleggen. Als de andere 5 bijv. een pan soep kunnen regelen en wat diverse gerechten hoef je zelf al niet meer voor heel veel te zorgen.
Dat was ook mijn gedachte... waarom zou jij alles moeten koken? Iedereen kan toch helpen? Wij gaan zelf voor het Hello Fresh kerstmenu. Het koken kost veel tijd maar qua kosten vind ik het met 8 man meevallen en we hoeven niet die vreselijke drukte in voor de boodschappen! Koken doen we trouwens met z'n allen. En ook altijd bij ons thuis want wij zijn de enige met kinderen en hebben de meeste ruimte .
Wij doen vaak 1 avond steengrillen / gourmetten en de andere avond bestellen we sushi en rijden we voor de kinderen langs de Mac drive. Voor dit jaar hebben we nog niet eens plannen gemaakt met kerst.
Gisteren te horen gekregen dat we naar mijn schoonbroer en zus gaan. Ze kunnen alleen echt niet koken (aardappelpuree komt uit een pakje) 2 jaar geleden stond ik samen met man de hele dag in de keuken. Ze hadden hello fresh wat echt super goed was maar best veel tijd kost. Heb de rest amper gezien dus dat was een grote tegenvaller. En heel koud in de keuken. Dat gaan we dit jaar niet doen. Maar dan zijn er 2 opties wij maken het een dag eerder al en nemen het mee of we eten beroerd. Ik ga voor optie 2 en offeren wij we op voor voor en nagerecht. Hebben we wel wat gegeten.
Met m'n ouders (echte AVG-eters) gaan we het niet te moeilijk doen. Rollade, twee soorten groenten (bietjes en wortel, ofzo), champignonsaus, aardappeltoefjes, en stoofpeertjes. Tweede kerstdag met z'n drietjes gaan we gourmetten.
7x boeuf bourguignon recepten van Allerhande | Albert Heijn (ah.nl) ik zou lekker zo iets maken. zit vlees in, en groente en is heerlijk. kun je vooraf maken, en lekker zacht aanzetten in een stoofpan. je kunt er nog rode kool en aardappel puree of pomme duchesses bij doen. wij gaan denk ik voor gourmetten of kaasfondue. en de andere avond zullen we wel met de hele familie in de keuken staan om wat verschillende gerechten te maken. dan bereiden we wat voor, en maken we nog wat dingen warm. de een doet het vlees, de ander een groente schotel. nog iemand het toetjes. of juist een leuk voorafje.